آیا بروکرها می توانند مارکت را دستکاری کنند؟
فارکس

آیا بروکرها می توانند مارکت را دستکاری کنند؟

یکی از چالش هایی که عده ای از معامله گران به خصوص تریدرهایی که در مارکت ضرر می کنند با آن مواجه می شوند این است که آیا بروکرها می توانند مارکت را دستکاری کنند یا خیر؟

آیا کارگزاری ها این قدرت را دارند که چارت ها و قیمت ها را دستکاری کنند و اصطلاحا شیطانی کنند یا خیر؟

در یکی دیگر از سری مقالات ارزشمند دنیای ترید این بار در خدمت شما عزیزان هستیم تا موضوع دستکاری کردن مارکت توسط بروکرها را یکبار برای همیشه به چالش بکشیم و این مساله را برای شما روشن کنیم.

بروکر چیست؟

قبل از هر چیزی قصد داریم برای عزیزانی که تازه با بازارهای مالی آشنا شده اند اصطلاح بروکر را توضیح دهیم تا آنها هم بتوانند بقیه موضوعات درون این مقاله را بهتر متوجه شوند.

بروکر یک شرکت خدمات مالی است که کارش فراهم کردن بستر مناسب برای خرید و فروش ارزهای بین المللی و دیگر دارایی‌ها مانند: سهام ها، کالاها، اوراق قرضه، ارزهای دیجیتال و غیره از طریق یک پلتفرم معاملاتی است.

در حقیقت بروکرها واسطه اصلی بین خریداران و فروشندگان هستند و بدون آنها امکان ترید کردن در بازارهای مالی برای معامله گران وجود ندارد.

بروکر ها انواع مختلفی دارند که دانستن آن کمک زیادی برای بهتر فهمیدن این مقاله می کند.

در واقع بروکرها به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی می شوند ولی به طور کلی می توان آنها را به دو گروه عمده تفکیک کرد: 1- بروکرهای مارکت میکر یا همان بازارساز (Dealing Desk) 2- بروکرهای No Dealing Desk.

برای روشن تر شدن موضوع بهتر است فقط همین قدر بدانید که بروکرهای مارکت میکر یا همان بازارساز شما را مستقیما به مارکت جهانی وصل نمی کنند و در حقیقت طرف مقابل و رو در روی شما هستند.

موضوع این مقاله هم درست درباره همین بروکرهای بازارگردان می باشد که می توانند مارکت و چارت های شما را دستکاری کنند.

نوع دوم کارگزاری ها، بروکر No Dealing Desk است که کارشان وصل کردن مشتری ها به تامین کنندگان نقدینگی مانند: بانک ها، موسسات مالی و غیره است.

منظور از دستکاری کردن مارکت چیست؟

حال که با اصطلاح بروکر و انواع آن آشنا شدید و متوجه شدید که بروکرهای بازارساز در حقیقت همان هایی هستند که می توانند مارکت را دستکاری کنند به ادامه این مقاله یعنی مفهوم دستکاری کردن مارکت می پردازیم.

خیلی ساده منظور از دستکاری کردن مارکت رفتاری است برای فریب دادن سرمایه گذاران یا همان تریدرها از طریق کنترل قیمت دارایی های مالی.

دستکاری کردن بازارها کاری غیر قانونی است ولی متاسفانه نهادهای بالا دستی امکان متوجه شدن، کشف و اثبات این موضوع را ندارند.

گاهی وقت ها بروکرها این کار را از طریق ثابت نگه داشتن قیمت ها و یا کم و زیاد کردن قیمت یک ارز در مقابل ارزی دیگر انجام می دهند.

انواع دستکاری کردن مارکت

انواع دستکاری کردن

دستکاری کردن قیمت ها انواع و اقسام مختلفی دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

Slippage

اسلیپج یا همان لغزش قیمت به حالتی گفته می شود که معامله گران حین خرید و فروش دارایی های مالی با قیمتی متفاوت از آنچه در ابتدا قصد داشتند معامله کنند مواجه می شوند. یکی از دلایلی که برای لغزش متصور می شوند نوسانات بالای مارکت است.

به عنوان مثال فرض کنید که شما قصد خریدن و ترید کردن جفت ارز یورو به دلار را در قیمت 1.1000 داشته باشید. بعد از انجام معامله ناگهان متوجه می شوید که شما این جفت ارز را در قیمت 1.1018 خریداری کرده اید.

اصطلاحا لغزش قیمتی در مارکت باعث شده تا شما دارایی مورد نظر خودتان را 8 پیپ گران تر خریداری کنید.

موضوع اسلیپج یکی از آن مواردی است که بروکرها می توانند خودشان هم آن را انجام دهند و این کار نادرست را تقصیر نوسانات مارکت بیاندازند.

اگر شما به طور مرتب متوجه لغزش قیمت در معاملات تان می شوید باید سریعا بروکر خود را عوض کرده تا از ضررهای جبران ناپذیر جلوگیری کنید.

Spoofing

وقتی بروکرها، مارکت میکرها یا دیگر بازیگران بزرگ بازار دست به اسپوفینگ می زنند در واقع در حال انجام دادن نوعی دستکاری یا تقلب در بازار می باشند که این مساله کاملا غیر اخلاقی و غیرقانونی است.

اسپوفینگ روشی غیر اخلاقی برای دستکاری بازارها  از طریق سفارش های جعلی خرید و فروش در مارکت است. در واقع این بروکرهای فاسد از طریق سفارشات جعلی روی عرضه و تقاضای مارکت تاثیر منفی می گذارند.

با انجام این کار، قیمت دارایی مذکور دچار تورم مصنوعی خواهد شد و در نتیجه تعداد زیادی از معامله گران را به خود جذب خواهد کرد. سپس سفارشاتی که این معامله گران می دهند قبل از اجرا توسط کارگزار لغو می شود.

False Spike

همانطور که مطلع هستید فارکس بزرگترین بازار مالی جهان است و به دلیل نوسانات بالایی که دارد حتی در یک روز معاملاتی، بالا و پایین شدن های زیادی را تجربه می کند.

منظور از اصطلاح اسپایک در بازارهای مالی حرکات شدید و ناگهانی قیمت یک دارایی است که در عرض چند دقیقه و یا حتی چند ثانیه می تواند شکل بگیرد.

چشم های معامله گران هم به همین دلیل به این موج های صعودی و نزولی شدید درون مارکت عادت کرده است و برخی بروکرهای متقلب نیز از همین موارد سو استفاده می کنند.

بروکرهای متقلب هم با استفاده از این ویژگی مارکت موج های شدیدی در مارکت ایجاد می کنند تا معامله گران را تحریک به خرید یا فروش آن دارایی خاص بکنند.

شما هم به محض ثبت سفارش مشاهده خواهید کرد که قیمت به سمت دیگری حرکت می کند و شما مبلغ مورد توجهی ضرر کرده و خواهید کرد.

در نتیجه یکی از بهترین کارهایی که می توانید بکنید این است که حساب معاملاتی تان را با یک حساب معاملاتی دیگر در همان بروکر و یا بروکر دیگری مقایسه کنید تا متوجه وجود این اسپایک های جعلی و تقلبی شوید.

Stop Hunting

یکی دیگر از روش هایی که برخی از بروکرهای متقلب از آن طریق مارکت را دستکاری می کنند استاپ هانتیگ است.

استاپ هانتینگ درباره استفاده از یکی از قوی ترین ابزارهای مدیریت ریسک در مارکت برای کاهش ضرر یعنی استاپ لاس یا همان حد ضرر می باشد.

این مساله بدین شکل است که پس از اینکه شما حد ضرر خود را مشخص کردید متوجه می شوید که قیمت با حد ضرر شما برخورد کرده و شما از معامله خارج شده اید. سپس بعد از مدت کوتاهی مشاهده می کنید که قیمت دوباره به سمتی که شما می خواستید حرکت کرده است.

گاهی هم بروکرهای متقلب آنقدر قیمت را نزدیک به استاپ لاس شما می آورند که خود شما از ترس کمتر ضرر کردن ترجیح می دهید معامله تان را ببندید و سپس مشاهده خواهید کرد که مارکت در حال حرکت به سمت قیمت مدنظر شما است.

Front Running

آخرین تکنیکی که در این قسمت مقاله به شما معرفی می کنیم فرانت رانینگ است که درباره سو استفاده بروکرها از رفتار مشتری های شان می باشد.

خیلی ساده فرانت رانینگ زمانی اتفاق می افتد که یک معامله گر قصد دارد سفارشی را بگذارد. به محض اینکه بروکر متوجه این مساله می شود وی هم سفارش خود را در جهت مخالف شما گذاشته تا از هرگونه تغییر در قیمت سود ببرد.

به عنوان مثال اگر تریدری قصد خرید یک دارایی را داشته باشد بلافاصله بروکر همان دارایی را می فروشد و این مساله منجر به کاهش قیمت شده و تریدر از بازار با ضرر خارج می شود.

آیا همه بروکرها مارکت را دستکاری می کنند؟

حال که با انواع دستکاری های رایج در مارکت آشنا شدید نوبت این است که ببینیم آیا تمام کارگزاری ها قیمت را دستکاری می کنند یا خیر؟

خبر خوب این است که همه بروکرها مارکت را دستکاری نمی کنند چرا که اگر این مساله اتفاق می افتاد بازارهای مالی خالی از تریدر می شد.

درست است که بازار فارکس بزرگترین مارکت مالی جهان است که بیشترین نوسانات را تجربه می کند ولی قوانین دست و پا گیری نیز به همین منظور توسط نهادهای نظارتی مربوطه تدوین و اجرا می شود که جلوی بسیاری از تقلب ها گرفته است.

به همین منظور است که همیشه توصیه می شود قبل از انتخاب بروکر درباره سوابق و گذشته آن کارگزاری کاملا وقت گذاشته و تحقیق کنید.

راه های غلبه بر دستکاری کردن مارکت

راه های غلبه بر دستکاری مارکت

حال که متوجه شدید برخی از بروکرها هستند که می توانند مارکت را دستکاری کنند و این کار را هم انجام می دهند ببینیم چه راه کارهایی برای مقابله با آنها وجود دارد.

اولین توصیه جدی ما به شما این است که از بروکرهای Dealing Desk یا همان مارکت میکرها که در مقابل شما قرار می گیرند و بر علیه شما ترید می کنند دوری کنید.

دومین گام مهمی که می توانید انجام دهید پیدا کردن یک بروکر معتبر بین المللی است که از شهرت بسیار خوبی برخوردار است و از نوع No Dealing Desk است. این نوع بروکرها که تعدادشان هم زیاد است، خودشان و اعتبارشان را برای اینگونه مسائل خراب نمی کنند.

روش سوم این است که شما همیشه می توانید یک حساب دمو نزد یک بروکر دیگر باز کنید تا بتوانید همزمان چارت های تان را مقایسه کنید. در ضمن می توانید به طور همزمان قیمت های فعلی خود را با سایت های بسیار معتبر مانند بلومبرگ و رویترز نیز مقایسه کنید.

و اما کلام آخر...

بروکرهای متقلب همه جا وجود دارند و اگر شما در این صنعت می باشید شما نیز مانند دیگران از خطرات احتمالی مواجه شدن با آنها مصون نمی باشید.

در نتیجه تمام سعی تان را بکنید تا از همان اول یک بروکر بسیار معتبر بین المللی پیدا کنید تا در دام اینگونه افراد شیاد نیفتید.

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه