بهترین راهنمای صفر تا صد خرید طلای آب شده
فارکس

بهترین راهنمای صفر تا صد خرید طلای آب شده

احتمالا شماهم در سایت و رسانه ها کلمه "طلای آبشده" را شنیده اید و کنجکاو شدید که بدانید چه نوع طلایی است و چه فرقی با دیگر طلاها می کند.

 

طلای آب شده، اخیرا مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و یکی از راه های سرمایه گذاری پیش روی شما است اما واجب است که اطلاعات درستی نسبت به آن داشته باشید تا از خطرات احتمالی در امان بمانید. در ادامه همراه ما باشید تا راهنما و ناجی شما در این مسیر باشیم.

تماشا ویدیو زیر در یوتوب به شما پیشنهاد می شود.

طلای آب شده چیست؟

طلای آبشده و یا ذوب شده، جزء مهمی از بازار طلا است. در این نوع طلا، جواهرات قدیمی، دست دوم و شکسته با عیارهای متفاوت (معمولاً عیار ۱۸)، ذوب می شوند و در اختیار طلا فروشان قرار می گیرند.

عکس طلا آبشده

در ایران دو نوع از این طلا وجود دارد: شمش خالص 999.9 و طلای آب شده دستی

شمش خالص، شمش رسمی ای است که معمولا در خارج از کشور، توسط ماشین آلات اتومات ساخته و وارد می شوند و وزن آنها براساس اونس یا کیلوگرم اعلام می شود. اما طلای ابشده دستی، طلای شکسته ای است که در داخل کشور، آب می شود و در قالب دلخواه قرار داده می شوند و وزن آنها معمولا بیشتر از صد گرم الی یک کیلوگرم است.

مشخصات طلای آب شده (وزن، انگ، عیار، قیمت)

حال که با طلا آبشده آشنایی نسبی ای پیدا کردید، در ادامه مشخصات جزیی تر را در اختیارتان قرار می دهیم تا بتوانید طلای ذوب شده را از مابقی طلاها به راحتی تفکیک کنید و فریب افراد سودجو را نخورید.

شکل طلای آب شده

طلا آبشده معمولا در شکل و قالب های متنوعی وجود دارند و یک قالب خاص و منحصر ندارند و به هر شکلی می توانند وجود داشته باشند.

وزن طلا آب شده

وزن طلا آب شده ممکن است بسیار متفاوت باشد و بستگی به میزان طلا و جواهراتی که در فرآیند ذوب استفاده شده، دارد. برای بدست آوردن وزن دقیق، بخش کوچکی از طلا را در آزمایشگاه‌های مخصوص، ری گیری می کنند و عیار دقیق آن مشخص می کنند.

انگ طلا آب شده چیست؟

بعد از ری گیری و تشخیص وزن ، بر روی طلا کدی حک می شود که اطلاعات طلا را در بر دارد. همچنین ممکن است نام سازنده نیز بر روی آن قید شود. در واقع این کد، انگ است.

تصویر انگ طلا

انگی که در آزمایشگاه بر طلا حک می شود، سه تا شش رقم است و شامل اطلاعات شماره رسید، عیار قطعه، نام آزمایشگاه طلا، تاریخ و زمان دقیق ری گیری و شماره سری و غیره است. این کد بسیار مهم است؛ به همین دلیل در ادامه نحوه استعلام انگ را به شما می گوییم.

عیار طلای آب شده

عیار طلا در واقع، میزان خالص بودن طلا را نشان می دهد. برای مثال، طلای ۲۴ عیار دارای خلوص ۹۹.۹ درصدی است ( به همین دلیل با عدد 999 شناخته شده است) و طلای ۱۸ عیار دارای خلوص ۷۵ درصدی است (با عدد 750 شناخته شده است).

 در طلای آبشده مقدار عیار متفاوت است و با ری گیری می توان آن را مشخص کرد. اما توجه کنید که مقدار آن باید بیش از 735 باشد.

قیمت طلای آب شده

دو متغیر، نرخ دلار در ایران و قیمت طلای جهانی بر قیمت طلا تاثیر می گذارند. اما خوب است بدانید که نرخ دلار تاثیرگذاری بیشتری دارد و با پیش بینی نرخ دلار می توان نرخ تمام طلاها را پیش بینی کرد. اما برای آگاهی از قیمت روز طلا آب شده، می توانید به سایت های معتبر مراجعه کنید.

آموزش استعلام کد طلای آب شده

  • برای استعلام کد، وارد سایت شوید."سامانه نمایش جواب انگ طلا "
  • کد طلا که بر روی آن انگ شده را وارد کنید.
  • مشخصات طلا برای شما ظاهر می شود که می توانید با رسیدتان بررسی کنید.
    اگر از طریق سایت بالا به نتیجه نرسیدید، می توانید با اتحادیه طلا و جواهر شهر محل سکونت خود تماس بگیرید و کد طلای آب شده خود را نیز از این طریق اعتبارسنجی کنید.

آموزش خرید و فروش طلای آب شده

برای خرید و فروش طلا آب شده، این نکات حیاتی را در نظر بگیرید.

1) اطلاعات دقیق: قبل از هرگونه معامله، اطلاعات  طلا (مانند وزن، عیار، شکل و ...) را کاملا بررسی کنید و توجه کنید که خرید یا فروش با عیار کمتر از735 به رسمیت شناخته نمی شود.

2)زمانبندی مناسب: بهترین زمان برای خرید و فروش طلا را انتخاب کنید و با تحلیل بازار و شرایط اقتصادی، به تصمیم گیری منطقی بپردازید.

3)استعلام انگ طلا: قبل از هرگونه معامله، انگ طلا را از منابع معتبر استعلام بگیرید تا از اعتبار و کیفیت طلا اطمینان حاصل کنید.

4) مراجعه به مراکز معتبر: برای خرید و فروش، به مراکز معتبر و قابل اعتماد مراجعه کنید تا از امنیت و قیمت منصفانه مطمئن شوید.

5) بررسی مدارک: رسید و فاکتور مربوط به معامله را دقیق بررسی کرده و مطمن شوید که اطلاعات آن صحیح و کامل است.

طلای آب شده از کجا بخریم؟

برای خرید طلای آبشده در تهران، به بازار بزرگ، راسته طلافروشان مراجعه کنید. برای پیدا کردن خرده فروشان معتبر در تهران، در سایت اتحادیه طلا و جواهر می توانید بررسی کنید. همچنین می توانید از طلا فروشی های معتبر شهر خود خریداری کنید.

مزایای طلای آب شده چیست؟

1)هزینه کمتر

2) نداشتن اجرت و مالیات

3) حفظ ارزش سرمایه

4) امکان خرید در وزن‌های مختلف

5) امکان تبدیل به طلای زینتی

معایب طلای آب شده: چرا نباید طلای آب شده بخریم؟

1) عدم اعتبار در کشورهای دیگر

2) تشخیص اصالت و عیار

3) عدم صدور فاکتور رسمی طلا فروشی

4) نیازمند آگاهی

محاسبه قیمت طلای آب شده

برای محاسبه قیمت طلا ابشده، می توانید از نرم افزارها استفاده کنید و یا به صورت دستی آن را محاسبه کنید. ما در اینجا فرمول و نحوه محاسبه قیمت هر گرم طلای آب شده 18 عیار را به شما توضیح می دهیم.

  قیمت روز مظنه ÷ (یک مثقال × 750) ÷ 705 = قیمت هر گرم طلای آب شده 18 عیار
  • مظنه، قیمت 1مثقال طلا 17عیار(705) است.
  • یک مثقال، معادل 4.6083 گرم است.
  • طلا آبشده معمولا 18عیار (750) است.

در واقع در فرمول ذکر شده، قصد داریم مثقال را به گرم و 17عیار را به 18عیار تبدیل کنیم. نگران نباشید! برای درک بهتر فرمول، نمونه ای را در زیر آورده ایم.

نحوه محاسبه قیمت طلا آبشده

مثال: اگر امروز قیمت مظنه ۱۲٫۶۴۰٫۰۰۰ تومان باشد. قیمت یک گرم طلا 18عیار چقدر است؟

  قیمت یک گرم طلا 17 عیار (2,742,877 ≌ )2,742,876.98 = 4.6083 ÷ 12,640,000

 قیمت یک گرم طلا 17 عیار را بدست آوردیم. در ادامه 17 عیار را به 18 عیار تبدیل می کنیم.

    2,917,955 = 705 ÷ ( 750 × 2,742,877  )

قیمت یک گرم طلا 18 عیار

سخن پایانی

تا اینجای مقاله، با مفهوم طلا آب شده آشنا شدیم و به عنوان یکی از روش‌های سرمایه‌گذاری مورد بررسی قرار دادیم. از مزایا و معایب این نوع سرمایه‌گذاری گرفته تا روش‌های محاسبه قیمت طلای آب شده توضیح دادیم. هدف ما، حفاظت از شما در برابر خطرات و ضررهای محتمل این بازار بوده، تا شما بتوانید به صورت هوشمندانه تصمیم بگیرید و سرمایه‌ی خود را حفظ کنید.

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن هرگونه سؤال، آن را در بخش نظرات، زیر همین مطلب ثبت کنید تا در کوتاه‌ترین زمان توسط یکی از کارشناسان دنیای ترید پاسخ داده شود.

 

 

 

طلا آب شده چیست؟

طلا آب شده از ذوب کردن طلاها و جواهرات قدیمی و دست دوم بدست می آید.

عیار طلای آب شده چقدر است؟

عیار آن متفاوت و متغیر است.

قیمت هر گرم طلای آب شده 18 عیار چقدر است؟

می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت‌های معتبر، از قیمت طلا آگاهی پیدا کنید.

قیمت یک مثقال طلای آب شده چقدر است؟

برای کسب آگاهی از قیمت، به سایت های معتبر مراجعه کنید.

طلای آب شده از کجا بخرم؟

برای خرید، به دنبال یک طلافروشی معتبر بگردید و به صورت حضوری یا آنلاین خرید خود را انجام دهید.

طلای آب شده بخریم یا سکه؟

تشخیص درست طلا آبشده نیازمند مهارت است و از طرفی بازدهی سکه طلا در اکثر مواقع بیشتر از آبشده بوده است.

سرمایه گذاری در طلای آب شده خوب است؟

طلا ابشده به دلیل نداشتن اجرت و مالیات گزینه ی خوبی است اما بازدهی آن نسبت به طلاهای دیگر بیشتر نیست.

مراکز خرید طلای آب شده در تهران کدامند؟

در سایت اتحادیه طلا و جواهر بررسی شود.

ری گیری طلا یعنی چه؟

فرایند عیارسنجی طلا به صورت دقیق، ری گیری است.

تفاوت شمش و طلا آب شده چیست؟

شمش، شکل (مستطلیل یا مکعب) و عیار(18یا 24) مشخصی دارد و فرایند اعتبار سنجی آن آسان تر است و بر خلاف طلا آبشده، در عرصه بین المللی معامله می شود.

فرق طلای آب شده و خام چیست؟

طلای آبشده نسبت به طلای خام، قیمت و عیار کمتری دارد و از طرفی برای خرید طلای خام، باید اجرت پرداخت شود. از نظر ظاهری نیز، طلای خام شکل منظمی دارد.

فرق طلای آب شده و دست دوم

هردو نوع طلا، بدون اجرت و مالیات است. با این تفاوت که در طلای دست دوم، به فروشنده سود طلا(5 تا 7درصد) را باید پرداخت کنید. همچنین مقدار طلا آبشده در زمان خرید و فروش یکسان است اما مقدار طلای دست دوم  حین فروش، کمتر از وزن خرید محاسبه می شود.

تفاوت طلای آب شده و طلای شکسته

طلا آب شده از طریق ذوب کردن طلاهای دست دوم بدست می آید ، در حالی که طلا شکسته به شکل قطعات کوچکتری از طلا است که برای ساخت جواهرات یا سایر محصولات طلافروشی استفاده می‌شود.

 

 

 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه