تتر بخریم یا دلار؟دلیل اختلاف قیمت تتر با دلار
ارز دیجیتال

تتر بخریم یا دلار؟دلیل اختلاف قیمت تتر با دلار

تتر چیست؟

tether or dollar

تتر (Tether) و USDT هر دو نام یک رمز ارز هستند. USDT  مخفف United States Doller Tether است. قیمت هر واحد تتر برابر با یک دلار آمریکا است و به صورت یک به یک با دلار پشتیبانی می‌شود. رمز ارزهای دیگری هم هستند که به همین صورت دارای ارزش برابر با دلار هستند ولی تتر از جمله معتبرترین آن‌ها به شمار می‌رود چون توانسته اعتماد مخاطبانش را به دست بیاورد. در حال حاضر تتر محبوب‌ترین و تاثیرگذارترین استیبل کوین دنیای رمز ارزهاست.

ارز دیجیتال تتر در ماه جولای ۲۰۱۴ (تیر ۱۳۹۳) با نام Realcoin راه‌اندازی و نام گذاری شد. در ماه نوامبر همان 2014 نام این ارز به تتر (Tether) تغییر پیدا کرد. صرافی بیتفینکس در سال ۲۰۱۵ این ارز را به پلتفرم خود برای معامله اضافه کرد. این استیبل کوین امروزه با ارزش بازار بیش از 72 میلیارد دلار و با نام اختصاری  USDT در گردش است. تتر به دلیل اعتبار بسیار بالا و مارکت کپ بالا، بعد از بیت کوین و اتریوم در جایگاه سوم برترین رمزارزها در سایت کوین مارکت کپ قرار گرفته است.

توکن‌های Tether توسط  Tether Limited، یک شرکت مستقر در جزایر ویرجین بریتانیا منتشر می‌شوند. طبق اعلام وب سایت این شرکت، این ارز در هنگ کنگ به ثبت قانونی رسیده و با دفاتر گوناگون در ایالات متحده در حال فعالیت است. شرکت مادر بنیان‌گذار تتر و صرافی بیتفینکس شرکت آیفینکس (iFinex) است. بیتفینکس یک صرافی دیجیتالی و مستقر در هنگ‌کنگ است. این صرافی در حال حاضر یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتالی در جهان به حساب می آید. ژان ولدر (Ludovicus van der Velde) مدیرعامل هر دو شرکت بیتفینکس و تتر است و فیلیپ پاتر مامور اصلی امورات استراتژیک هر دو شرکت است.

مقایسه تتر و دلار

 تتر یک استیبل کوین است که به دلار آمریکا متصل شده و قیمت USDT را در مرز یک دلار نگه داشته است. در واقع می توان گفت که پشتوانه اصلی تتر مقدار دلاری است که به عنوان وثیقه در بانک‌های مختلف نگهداری می‌شود. پس می‌توان گفت که تتر نشات گرفته از دلار آمریکا است.

1- امنیت

امنیت تتر در شبکه

تتر یک ارز دیجیتال است و دقیقا همانند سایر ارزهای دیجیتال ریسک نگهداری دارد. اگر شما قصد خرید و نگهداری آن در صرافی‌های ایرانی را داشته باشید، قطعا ریسک‌های خاص خود را دارد. از جمله، احتمال دارد این صرافی تعطیل شود یا مورد حمله هکرها قرار بگیرد. اگر تترها در صرافی خارجی نگهداری کنید علاوه بر ریسک‌هایی که در مورد صرافی‌های ایرانی گفته شد، احتمال اینکه به دلیل هویت ایرانی بلاک شوید هم وجود دارد. شاید امن ترین راه نگهداری تتر در حال حاضر نگهداری آن در یک کیف پول سرد باشد. باید بدانید که نگهداری کلیه ارزهای دیجیتال ریسک خاص خود را دارد.

از طرفی خرید دلار هم ریسک دزدیده شدن یا از بین رفتن دارد. به دلیل قیمت بالای دلار احتمال تقلب در چاپ این ارز و یا اختلاف قیمت دلار آبی و سبز را دارد. (دلار سبز، دلی است که قدیمی‌تر است و دلار آبی دلار جدیدتری است. معمولا در بازار ایران دلار آبی قیمت بالاتری دارد). معمولا کسانی که حجم بالایی دلار نگهداری می‌کنند نیازمند یک صندوق امانات بانک هستند که بتوانند دلارهای خود را آنجا بگذارند.

2- حواله بین المللی

اخیرا تتر برای جابجایی بین‌المللی مورد استقبال بسیاری از ایرانیان قرار گرفته است. از آنجایی که در حال حاضر در تحریم به سر می‌بریم و امکان مبادلات بین‌المللی از طریق درگاه‌هایی مثل پی‌پال وجود ندارد، مردم انتقال تتر که راهی سریع، ایمن و البته بی‌دردسر است را انتخاب می‌کنند.

برای تبادل بین المللی یا خریدهای عظیم، شرکت‌های بزرگ فقط خرید از طریق بانک را انتخاب می کنند و هنوز تتر جای زیادی در بین مبادلات شرکت‌های بین المللی باز نکرده است. از طرفی کارمزد انتقال دلار از طریق صرافی‌ها هم بسیار بالاست و بر مبنای حجم آن متفاوت است. صرافی‌های معتبر در کشورهای مختلف همکارانی دارند که شما از طریق آنها می‌توانید دلار خود را دریافت کنید، ولی حداقل کارمزد 100 دلار و برای حجم‌های کارمزدی بالای 1000 دلار دریافت می‌کنند.

3- محدودیت خرید

در حال حاضر محدودیت خرید 5000 یورو یا معادل آن برای هر ایرانی توسط دولت وضع شده است. اما شما می‌توانید از بازار آزاد هر مقدار که نیاز دارید با قیمتی کمی بالاتر از صرافی ارز خرید کنید.

برای خرید تتر، بانک مرکزی واریز ریالی 25 میلیون تومان در روز را در نظر گرفته است. یعنی هر فرد ایرانی می‌تواند، حداکثر 25 میلیون تومان در کیف پول ریالی خود در هر صرافی واریز کند و تتر مورد نظر خود را خریداری کند. البته برای برداشت محدودیت بیشتری در نظر گرفته شده است که برای هر صرافی متفاوت است.

4- فرصت آربیتراژ

آربیتراژ تتر در صرافی ها

آربیتراژ تتر به زبان ساده یعنی "کسب سود از اختلاف قیمت تتر در صرافی‌های مختلف". در حال حاضر به دلیل محدودیت جدید بانک مرکزی در مورد صرافی های کریپتویی ایرانی، که باعث شده هر ایرانی روزانه بتواند 25 میلیون تومان واریز ریالی داشته باشد، امکان آربیتراژ درستی وجود ندارد. این موضوع باعث شده که نوسان گیران کمتر بتوانند در این بازار، نوسان گیری کنند.

اگر قصد آربیتراژ تتر بین صرافی های مختلف دارید قطعا باید چند  نکته را مد نظر قرار دهید، اول آنکه کارمزد برداشت تتر چه مقدار است؟ دوم، کارمزد خرید و فروش در صرافی مبدا و مقصد چه مقدار است؟ سوم، آیا امکان فریز شدن تتر شما به دلیل انتقال بیش از حد در بین صرافی ها ایرانی وجود دارد یا خیر؟

 

اختلاف قیمت تتر با دلار

نوسانات اخیر قیمت دلار کمی تفاوت قیمت تتر و دلار را بیشتر از حد انتظار کرده است. اما به‌طور کلی اختلاف قیمت ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومانی برای تفاوت قیمت تتر و دلار تخمین می‌خورد. البته که ابتدای شروع نوسانات، این اختلاف گاهی کمتر یا بیشتر می‌شد که به دلیل افزایش تقاضا و کمبود عرضه بود. اما رفته رفته به نرخ ثابت‌تری رسید.

مزایا سرمایه گذاری در تتر

اصلی ترین مزیت تتر این است که خرید و فروش ارز دیجیتال تتر بسیار راحت است و شما می توانید به راحتی اقدام به خرید و فروش و معامله در پلتفرم های ارز دیجیتال کنید.

  • برای انتقال پول از طریق ارز دیجیتال تتر نیاز به استفاده از خدمات بانکی نیست.
  • در حال حاضر امکان انتقال تتر بین صرافی ها و افراد به راحتی وجود دارد و شما می توانید از طریق صرافی ها اقدام به خرید تتر کنید.
  • داشتن تتر در سبد سرمایه گذاری هر تریدر، باعث ثبات بیشتر دارایی های تریدر یا سرمایه گذار می شود.
  • در زمان نوسانات شدید در بازار و در روندهای نزولی، استیبل کوین تتر بهترین گزینه برای حفظ ارزش دارایی کاربران است.

 

معایب سرمایه گذاری در تتر

بهتر است بدانید ارزهای باثبات دیگری هم تحت عنوان استیبل کوین به بازار عرضه شدند، ولی هیچ کدام از آن ها تا به الان نتوانستند همه مزایای گفته شده در مورد تتر را در کنار هم داشته باشند. برای مثال تعدادی از آنها را نمی‌توانید در همه صرافی ها برای خرید و فروش پیدا کنید. یا اینکه میزان نقدشوندگی آن ها پایین هست. یا اینکه وثیقه‌ای که نسبت به آن ارز منتشر می کنند خیلی پایدار نیستند (مثل دی پگ شدن USDC در جریان ورشکستگی بانک سیلیکون ولی).

همچنین تتر از جمله از رمز ارزهایی هست که در چند سال گذشته حواشی متعددی را به دنبال داشته است. کمیسیون اوراق بهادار ایالات متحده بارها تلاش کرده وثیقه های این شرکت زیر سوال ببرد ولی تا به حال نتوانسته چنین چیزی را اثبات کند. اگرچه تا به حال هیج مشکل خاصی برای تتر در این زمینه به وجود نیامده است، ولی در هر حال عدم شفافیت در عملکرد یک ارز دیجیتال، امکان دارد که مشکلاتی را برای آن به وجود بیاورد.

مزایا سرمایه گذاری روی دلار کاغذی

دلار کاغذی

سرمایه‌گذاری روی دلار کاغذی، یک مزیت واضح و مورد ‌توجه دارد و آن در اختیار داشتن سرمایه به‌صورت نقدی و فیزیکی است. در این صورت لازم نیست سرمایه خود را به نهاد خاصی بسپارید و تنها راه دسترسی به سرمایه خود، همان نهاد باشد. زمانی که شما به صورت فیزیکی بر روی دلار سرمایه گذاری می کنید، می توانید سرمایه خود لمس کنید، شاید این تنها برتری دلار نسبت به تتر باشد ولی همین عامل برای خیلی از افراد کم ریسک مهم است.

معایب سرمایه گذاری روی دلار کاغذی

سرمایه‌گذاری روی دلار کاغذی، چند مشکل و چالش حائز اهمیت دارد؛ یکی اینکه این ارزها همواره در معرض گم شدن، سرقت و آسیب قرار دارند. مورد دوم این است، که امکان چاپ نامحدود پول کاغذی، مهم‌ترین دلیل ایجاد تورم در اقتصاد است. در نهایت اینکه نقل و انتقال دلار کاغذی، به حضور شخص و مکان فیزیکی نیاز دارد.

همچنین اگر در مورد نوع دلار کاغذی اطلاعات کافی نداشته باشید، ممکن است دلار سبز (قدیمی) با قیمت بیشتری به شما بفروشند و در هنگام فروش هم با قیمت کمتری خریداری کنند. کارمزد نقل و انتقال دلار کاغذی هم بسیار بیشتر از تتر است.

بالاخره تتر بخریم یا دلار؟ سود کدام بیشتر است؟

می‌دانیم که با وجود شرایط نابسامان و تأسف‌بار اقتصاد کشور و درصد وحشت آور تورم سالانه، یکی از راه‌های حفظ سرمایه تبدیل ریال به دلار است. به همین دلیل بهتر است دارایی خود را به ارزی مانند دلار تبدیل کنیم که ثبات نسبتاً خوبی در بازارهای جهانی دارد. از آنجایی‌ که نگه‌داری از دلار فیزیکی به امنیت و مکانی مناسب نیاز دارد، بهترین راه سرمایه‌گذاری خرید ارز دیجیتال تتر است. هر واحد تتر ارزشی مساوی با یک دلار آمریکا دارد. نقل و انتقال، نگهداری و امنیت این نوع ارزها بالا است. همچنین در هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را به دلار تبدیل کنید.

 

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه