استراتژی معاملاتی بازه‌ای در فارکس
فارکس

استراتژی معاملاتی بازه‌ای در فارکس

۱. معرفی استراتژی

استراتژی معاملاتی بازه‌ای (range trading) یکی از زیرمجموعه‌های استراتژی رفتار قیمت (price action) است.

اولین قدم در استفاده از استراتژی بازه‌ای، شناسایی نقاط حمایت (support) و مقاومت (resistance) نمودار است. سپس فرد با استفاده از این سطوح کلیدی، زمان ورود و خروج از معاملات و همچنین زمان خرید و فروش را تعیین می‌کند. این استراتژی عمدتا در بازارهایی که نوسانات کمی داشته و روند مشخصی ندارند خوب عمل می‌کند. در استراتژی بازه‌ای، تحلیل تکنیکال مهم‌ترین ابزار است.

۲. ویژگی‌های استراتژی معاملاتی بازه‌ای

۱.۲. طول معامله (trade length)

در استراتژی معاملاتی بازه‌ای، طول مشخصی برای هر معامله وجود ندارد چون در کل استراتژی‌های بازه‌ای می‌توانند در هر بازه زمانی کوتاه، میانی، یا طولانی عمل کنند. اما از طرف دیگر، با توجه به احتمال خروج نمودار از بازه،‌ مدیریت ریسک در این روش حیاتی است. در نتیجه، اگر از استراتژی بازه‌ای استفاده می‌کنید باید سعی کنید در زمان مناسب موقعیت‌های کنونی بازه‌ای خود را ببندید.

۲.۲. نقاط ورود و خروج (entry and exit points)

در معاملات بازه‌ای، نوسانگرها (oscillator) بیشتر به عنوان ابزار زمان‌سنجی استفاده می‌شوند. اندیکاتورهایی مانند شاخص قدرت نسبی (RSI)، شاخص کانال کالا (CCI) و اندیکاتورهای استوکاستیک چند مورد از محبوب‌ترین نوسانگرها برای این کار هستند. همچنین گاهی از تحلیل رفتار قیمت (Price action) در کنار نوسان‌گرها استفاده می‌شود تا بهتر بتوان صحت سیگنال‌هایی که حاکی از ادامه رفتار بازه‌ای یا خروج نمودار از بازه هستند را سنجید.

نمونه ۱: معامله بازه‌ای جفت‌ارز دلار آمریکا/ین ژاپن (USD/JPY)

نمونه ۱: معامله بازه‌ای جفت‌ارز دلار آمریکا/ین ژاپن (USD/JPY)

با توجه به تاریخ این مقاله (سپتامبر ۲۰۲۱)، می‌بینیم که در سال‌های اخیر جفت‌ارز دلار آمریکا/ین ژاپن USD/JPY رفتار قیمت بازه‌ای داشته است. در نمودار بالا می‌توان به وضوح سطوح حمایتی و مقاومت را مشاهده کرد که توسط معامله‌گران به عنوان نقاط ورود و خروج استفاده می‌شوند. اندیکاتور RSI نیز زمان‌بندی نقاط ورود یا خروج را نشان می‌دهد (مستطیل‌های آبی و قرمز). رنگ آبی به معنای وضعیت بیش‌فروش (overbought) و قرمز به معنای وضعیت اشباع فروش (oversold) است.

نسبت ریسک به پاداش در استراتژی بازه‌ای خوب است، اما  برای هر معامله زمان نسبتا طولانی صرف می‌شود. برای تصمیم‌گیری بهتر، باید ببینید که اهداف شما در معاملات چیست و چه مقدار منابع در اختیار دارید.

۳. نقاط قوت و ضعف استراتژی معاملاتی بازه‌ای

مانند هر استراتژی دیگری، استراتژی بازه‌ای نیز ممکن است به درد شما بخورد یا برای شما مناسب نباشد، پس باید بر حسب شرایط خود تصمیم بگیرید که از این استراتژی استفاده کنید یا خیر:

نقاط قوت:

  • تعداد بالای فرصت‌های معاملاتی
  • نسبت ریسک به پاداش خوب

نقاط ضعف:

  • نیاز به صرف زمان طولانی
  • نیاز به استفاده خوب و قوی از تحلیل تکنیکال

 

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه