روانشناسی بازار ارز دیجیتال - آموزش ترید با روانشناسی بازار
ارز دیجیتال

روانشناسی بازار ارز دیجیتال - آموزش ترید با روانشناسی بازار

کسب سود از بازارهای مالی مانند بازار ارز دیجیتال، اقتضائات خودش را دارد که یکی از آنها تسلط و کسب دانش کافی در خصوص روانشناسی در ارزهای دیجیتال است. مارکت ارز دیجیتال هر روز شاهد افزایش و کاهش قیمت ها است. روانشناسی تشخیص روند و نوع مارکت می‌تواند به شما در خرید و فروش و یا سرمایه گذاری در رمزارزها کمک کند.

تشخیص روند صعودی و یا نزولی مارکت یکی از اقداماتی است که هر سرمایه گذار و یا تریدر باید انجام دهد. این کار باعث می‌شود یک دید کلی از مارکت داشته باشید و بتوانید خیلی راحت‌تر روانشناسی بازار را انجام دهید.

در این مقاله شاخص‌ها و مطالب مهم در خصوص روانشناسی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال را به شما خواهیم گفت. این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و در انتها به ما بگویید که آیا به دلیل عدم روانشناسی مارکت، ضرر کرده‌اید یا خیر؟

بازار گاوی و بازار خرسی

روانشناسی سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

به بازارای بازار گاوی می‌گویند که صعودی و در حال رشد باشد.

اصطلاح "بازار گاوی" به شاخ‌های گاو اشاره می‌کند. دلیل نام گذاری بازار گاوی این است که این شاخ‌ها به سمت بالا هستند و همین موضوع نشان می‌دهد که بازار صعودی و نمودار قیمت رو به بالا است.

زمانی که قدرت خریداران بیشتر باشد بازار صعودی است؛ چرا که پول زیادی وارد مارکت شده و افراد تصمیم دارند ارز دیجیتال مورد نظر را خریدای کنند.

به همین دلیل شما می‌توانید در بازار گاوی ارز دیجیتال خریداری کنید. چرا که روانشناسی بازار گاوی نشان می‌دهد که قدرت خریداران بیشتر و احساسات جمعی مثبت است.

سرمایه‌گذاران در بازارهای گاوی انتظار دارند با بالا و پایین رفتن قیمت‌ها دارایی بیشتری را خریداری کنند؛ به همین دلیل، در این بازار رضایت، طمع، خوشبینی و احساسات اصلی سرمایه‌گذاران مثبت است.

مطالعه این مقاله توصیه می‌شود: ارز دیجیتال ترون

بازار خرسی دقیقا برعکس بازار گاوی است. چرا که در این بازار احساس ترس در مارکت حاکم است و افراد سعی دارند تمام دارایی‌های خود را به فروش بگذارند.

تریدرها و سرمایه گذاران این مارکت احساس اندوه و ترس را تجربه می‌کنند و مجبورند دارایی خود را به فروش بگذارند. لازم به ذکر است که در کنار حرفه‌ای‌ها، آماتورها هم احساس عصبانیت و افسردگی می‌کنند.

در بازار خرسی، برخلاف بازار گاوی احساس ترس، اضطراب، انکار و وحشت غالب است.

در این بازار افراد تصمیم به فروش دارایی‌های خود می‌گیرند. هرچند که این تصمیم زمانی عملیاتی می‌شود که دیگر دیر شده و افراد در زمان ضرر، دارایی‌های خود را می‌فروشند. این روند به قدری ادامه دارد که تعداد و قدرت خریداران بیشتر می‌شود و روند بازار تغییر می‌کند.

احساسات در بازار ارز دیجیتال؟

در زمان سرمایه گذارای و ترید ارز دیجیتال، به احساسات خود تسلط داشته باشید.

اگر می‌توانید این جمله را در یک کاغذ یادداشت کنید و آن را مقابل چشمان خود قرار دهید، حتما انجامش دهید.

جهت مدیریت احساسات خود لازم است یک برنامه مشخص و مهم جهت مدیریت ریسک داشته باشید. این برنامه مهم در به حداقل رساندن نتایج غیر منتظره (یعنی ضرر و زیان) کمک کننده است.

بعضی اوقات وسوسه منجر به تصمیم‌های نادرست می‌شود و اما گاهی اوقات تاثیر ترس بیشتر است. بدین معنی که شما باید قبل از اینکه مارکت نزولی شود، بازار را روانشناسی کنید و از دارایی خود محافظت کنید.

از مولفه‌های مهم در بازار ارز دیجیتال مدیریت ریسک، تعیین نوع معامله و سطح دانش و مهارت‌های شما است.

بر اساس یکی از تحقیقات صورت گرفته معامله کنندگان بازارهای مالی مانند بازار ارز دیجیتال به چند دسته تقسیم می‌شوند:

یک دسته که با خود می‌گویند:(( من هرموقع کندل هارو میبینم، بهم میزیم و احساس استرس بهم دست میده.))

این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که فرد مدیریت ریسک ندارد و با بالا و پایین رفتن کندل‌ها مضطرب می‌شود. یکی از الزامات حضور در بازارهای مالی ریسک پذیر بودن است. اما این ریسک پذیر بودن نباید با عدم مدیریت ریسک اشتباه گرفته شود.

دسته بعدی، افرادی هستند که با خود می‌گویند:((من سود ناچیزی کسب می‌کنم و به همین دلیل تمایل ندارم زمان خود را برای ترید و یا سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال صرف کنم.))

دو راه حل برای سرمایه گذاران و یا تریدرهایی که این حس را دارند، پیشنهاد می‌شود؛ یک پیشنهاد برای سرمایه گذاران پیشنهاد دوم برای تریدرها است.

افرادی که تصمیم به سرمایه گذاری بلند مدت دارند باید بدانند که بازار ارزهای دیجیتال یک بزار بسیار سود ده است. این سود ده بودن بدون شک در بلند مدت رخ می‌دهد. شاید قیمت و ارزش هر ارز در طول سال پستی و بلندی‌هایی داشته باشد اما به صورت کلی شما می‌توانید ارزهای دیجیتال خود را با دید بلند مدت خریداری کنید و سود کلانی به جیب بزنید!

راه حل بعدی مخصوص تریدرها است. این دسته از افراد باید بدانند که اگر برای خود استراتژی تعیین کنند و به دانش و تجربه خود تکیه کنند، سود کافی کسب خواهند کرد.

دسته بعدی، افرادی هستند که با خود می‌گویند:((من سود زیادی کسب می‌کنم!))

زمانی می‌توانید به این جایگاه برسید که دانش و تجربه کافی و استراتژی معاملاتی خوب داشته باشید و به مدیریت ریسک تسلط داشته باشید.

از طریق این شخصیت‌ها می‌توانید جایگاه خود را پیدا کنید و در صورت تمایل به سمت هدف نهایی یعنی کسب سود کلان حرکت کنید. به یاد داشته باشید که با مطالعه و کسب دانش می‌توانید متوجه شوید که چه تکنیک‌هایی باعث افزایش سرمایه و چه تکنیک‌هایی باعث کاهش سرمایه شما می‌شود.

همه تخم مرغ ‌ها را در یک سبد قرار ندهید

مهم نیست که یک فرصت تجاری خاص و وسوسه‌انگیز پیش پای شما قرار بگیرد، مهم این است که تمام تخم مرغ‌های خود را داخل یک سبد قرار ندهید.

به طور کلی، خرید چند کوین و توکن بهتر از خرید فقط یک کوین یا توکن است. چرا که این روش شما را در برابر تغییرات جزئی بازار، حساس و آسیب پذیر می‌کند.

توصیه می‌شود که در 5 ارز یا بیشتر سرمایه گذاری کنید.

استفاده از استراتژی خرید و نگهداری در جایی که روی یک سکه سرمایه گذاری می‌کنید و برای مدت طولانی از فروش خودداری می‌کنید، می‌تواند وسوسه انگیز باشد.

با این حال، بعید است که بدون ریسک پذیری به پیروزی قابل توجهی برسید. بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم در کنار سرمایه گذاری، غواصی کنید و ریسک کافی را بپذیرید. اطمینان حاصل کنید که نقشه‌ای‌ را ترسیم کرده‌اید زیرا معامله رمزارزها در صورت اجرای صحیح، می‌تواند سودآور باشد.

لازم است این اصل را به یاد داشته باشیم که آن دسته از سرمایه‌ گذاران که سبدشان متنوع نیست دچار زیان می‌‌شوند. در هر زمان، متنوع کردن سبد دارایی‌ بسیار ضروری است. زیرا حتی در دوران‌‌های پررونق و بازار گاوی، احتمال افت و خیزهایی در قیمت ارز دیجیتال وجود دارد.

فومو (FOMO) چیست؟

روانشناسی در بازار ارز دیجیتالفومو یا Fear Of Missing Out  به معنی ترس از دست دادن سرمایه است. این حس زمانی بوجود می‌آید که مارکت در حال صعود و یا نزول است و شما استرس از دست دادن سرمایه‌تان را دارید.

فرد زمانی به سندرم فومو مبتلا می‌شود که به بخاطر از دست دادن فرصت خیالی توهم از دست دادن مابقی فرصت‌ها و سرمایه‌ها را دارد.

این احساس ترس (و در پی آن اصطراب) منجر می‌شود فرد تصور کند فرصت‌های مختلفی را از دست داده است و این فرصت به دست آمده مانند فرصت‌های قبلی از دست می‌رود.

عبارت فومو (FOMO) مخصوص بازار ارزهای دیجیتال و حتی بازارهای مالی نیست، بلکه در برخی مسائل اجتماعی دیگر نیز کاربرد دارد. از طرفی با گسترش بسیار زیاد شبکه‌های اجتماعی و افزایش فوق‌العاده ارتباطات بین مردم، احتمال مبتلا شدن به فومو (FOMO) نیز افزایش یافته است.

هودل (HODL) کردن چیست؟

سرمایه گذاری در ارز دیجیتال

هودل (HODL) در بازار ارز دیجیتال به معنای نگه داشتن سرمایه برای مدت طولانی است. برای مثال شما به عنوان سرمایه گذار ارز دیجیتال، دارید هودل انجام می‌دهید.

جالب است بدانید هولد همان هولد (HOLD) است. اما چرا اشتباه تلفظ می‌شود؟ جواب این سوال خنده دار است. در یک سمنیار که در سال 2009 برگزار شد، سخنران به جای تلفظ درست کلمه هولد، این کلمه را هودل تلفظ کرد. این اشتباه باعث شد کلمه اشتباه هودل به معنای نگه داشتن سرمایه تلقی شود.

کاربران معمولا در شرایط نوسانات شدید بازار یا ریزش قیمت‌ها به یکدیگر پیشنهاد می‌کنند که هودل کنند و اسیر ترس نشوند.

اما هودلر (HODLER) چه افرادی هستند؟ هودلرها افرادی هستند که قصد سرمایه گذاری بلند مدت دارند و به دنبال خرید و فروش لحظه‌ای (ترید) نیستند.

نتیجه گیری

توقع می‌رود بعد از مطالعه این مقاله با اصطلاحات روانشناسی در بازار ارزهای دیجیتال آشنا شده باشید و دید کلی از این علم کسب کرده باشید. هرچند که مطالب مربوط به روانشناسی خریداران و یا فروشندگان در یک مقاله نمی‌گنجد و لازم است کتاب‌ها درباره آن خوانده شود. اما ما سعی کردیم که مقدمات پایه‌ای را در خصوص این موضوع مهم به شما گفته باشید.

اگر فکر می‌کنید نیاز به محتوای تخصصی در خصوص سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال دارید، می‌توانید ایمیل خود را در کامنت برای ما ارسال کنید تا به صورت منظم مطالب تخصصی و علمی مرتبط را ارسال کنیم. در ضمن، شما می‌توانید جهت مطالعه سایر مطالب آموزشی به صفحه آموزش ارز دیجیتال رایگان دنیای ترید هم سر بزنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


2 دیدگاه

    • comments

      محمدرضا
      ، 10 خرداد 1400

      سلام برای موفقیت در ارز دیجیتال لازمه که روانشناسی بازار رمز ارزهارو بلد باشیم؟ به نظرتون ی مقداری گندش نکردید این موضوع رو؟ کندل بستن که کاری نداره. با بررسی کندل ها میشه فهمید که بازار صعودیه یا نزولیه.

مطالب مرتبط