امن‌ترین نوع کیف‌ پول؛ کیف پول سرد یا آفلاین
ارز دیجیتال

امن‌ترین نوع کیف‌ پول؛ کیف پول سرد یا آفلاین

کیف پول‌های سرد که به عنوان کیف پول ذخیره سازی سرد برای رمزارزها نیز شناخته می‌شوند، نوعی کیف پول رمزنگاری شده فیزیکی هستند که به طور ایمن دارایی‌های دیجیتال خصوصی شما مثل بیت کوین و تتر و اتریوم را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. در این مطلب قصد داریم درباره این کیف پول‌ها و ویژگی‌های آن توضیحاتی ارائه دهیم.

کیف پول سرد چیست؟

 کیف پول‌های سرد معمولا برای ذخیره ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، اتریوم و دیگر رمزارزها استفاده می‌شود. کیف پول‌های سرد دارای یک لایه اضافی شدیدا امنیتی هستند که دارایی‌های دیجیتال شما را به صورت آفلاین و به دور از انواع تهدیدات آنلاین مانند هکرها و بدافزارها حفظ می‌کنند. 

ویژگی‌های کیف پول سرد

کیف پول‌های سرد یا آفلاین به نسبت دیگر انواع ولت‌ها دارای ویژگی‌های بسیاری است. در ادامه به بررسی و معرفی برخی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و برتری‌های این نوع کیف پول میپردازیم.

ذخیره سازی آفلاین

 کیف پول‌های سرد به اینترنت متصل نیستند، به این معنی که در معرض حملات سایبری آنلاین یا تلاش هکرها برای جابجایی دارایی شما قرار نمی‌گیرند. این کیف‌ها دارایی‌ها و کلمات امنیتی خصوصی شما را به صورت آفلاین نگه می‌دارند و از هرگونه دسترسی غیرمجاز هکرها به وجوه شما ممانعت می‌کنند.

دستگاه فیزیکی

 کیف پول‌های سرد اغلب دستگاه‌های فیزیکی مانند کیف پول‌های سخت افزاری یا درایوهای USB هستند که به طور خاص برای ذخیره ایمن دارایی‌های کریپتو کارنسی طراحی شده‌اند. این دستگاه‌ها از تکنیک‌های رمزگذاری بسیار پیشرفته برای محافظت و اطمینان از ایمنی دارایی‌های دیجیتال شما استفاده می‌کنند.

مدیریت کلمات امنیتی خصوصی

حفظ و نگهداری کلمات امنیتی خصوصی برای دسترسی و مدیریت دارایی‎‌های رمزنگاری شده شما بسیار ضروری هستند. کیف پول‌های سرد کلمات امنیتی خصوصی شما را به طور ایمن در خود دستگاه ذخیره می‌کنند و اطمینان حاصل می‌کنند که آنها در معرض هیچگونه آسیب پذیری مرتبط با انواع ذخیره سازی آنلاین قرار نمی‌گیرند.

معاملات آفلاین

هنگامی که قصد دارید با استفاده از یک کیف پول سرد معامله کنید، معمولا باید کیف پول سرد خود را به یک کامپیوتر مجهز به اینترنت متصل کنید. تراکنش به صورت آفلاین بر روی دستگاه کیف پول سرد تهیه و امضا می‌شود و سپس تراکنش امضا شده به یک دستگاه آنلاین برای پخش و انتقال به شبکه بلاک چین منتقل می‌شود. تمامی این فعالیت‌ها برای فراهم کردن هر چه بیشتر امنیت دارایی‌های شما طراحی شده است.

افزایش امنیت

کیف پول‌های سرد در مقایسه با کیف پول‌های گرم (کیف پول‌های متصل به اینترنت) سطح امنیتی بالاتری را برای کاربران خود فراهم می‌کنند. از آنجا که کلمات امنیتی خصوصی به صورت آفلاین ذخیره می‌شوند، در برابر حملات آنلاین یا تلاش برای هک به هیچ عنوان آسیب پذیر نیستند.

محافظت در برابر بد افزارها و ویروس‌ها

کیف پول‌های سرد از کلمات خصوصی شما در برابر بدافزارها یا ویروس‌هایی که ممکن است در رایانه یا دستگاه تلفن همراه شما وجود داشته باشد محافظت می‌کنند. این امر خطر دسترسی غیرمجاز به وجوه شما و انتقال آن‌ها را به میزان قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد.

آرامش ذهن

با استفاده از کیف پول سرد، کنترل کامل کلمات امنیتی خود را دارید و می‌توانید بدون تکیه بر خدمات شخص ثالث یا شرکت‌های فعال در این حوزه و صرافی‌ها، دارایی‌های دیجیتال خود اعم از انواع رمز ارزها و NFT ها را به طور کاملا ایمن ذخیره کنید.

تفاوت میان کیف پول گرم و سرد

کیف پول‌های رمزنگاری شده سرد (آفلاین) و کیف پول‌های رمزنگاری شده گرم (متصل به اینترنت) تفاوت‌های کلیدی بسیاری دارند. در درجه اول، این تفاوت‌ها حول اتصال آنها به اینترنت و سطح امنیتی که هر کدام از آنها به کاربران خود ارائه می‌دهند می‌چرخد. در این بخش به تفاوت‌های اصلی بین کیف پول‌های رمزنگاری شده سرد و آفلاین و کیف پول‌های رمزنگاری شده گرم و آنلاین اشاره شده است:

قابلیت اتصال

کیف پول سرد دستگاه‌های سخت افزاری آفلاین هستند که کلمات امنیتی خصوصی و دارایی‌های دیجیتال شما را ذخیره می‌کنند. آنها به اینترنت متصل نیستند و یک لایه اضافی از امنیت را فراهم می‌کنند.

کیف پول‌های گرم که با نام کیف پول‌های آنلاین نیز شناخته می‌شوند، از طریق دستگاه‌هایی مانند کامپیوتر یا تلفن‌های هوشمند به اینترنت متصل می‌شوند. این کیف پول‌ها اجازه دسترسی راحت و سریع به دارایی‌ها را به صورت آنلاین برای شما فراهم می‌کنند.

امنیت

کیف پول‌های سرد به دلیل عدم اتصال به اینترنت، کیف پول‌های امن‌تری در نظر گرفته می‌شوند و دسترسی هکرها به دارایی‌های دیجیتال شما را دشوار و عملا غیر ممکن می‌کند. این کیف پول‌های آفلاین در برابر تهدیدات آنلاین مانند بدافزار و حملات فیشینگ هکرها از دارایی شما محافظت می‌کنند.

کیف پول‌های گرم به نسبت کیف پول‌های سرد به علت متصل بودن به اینترنت بیشتر در معرض هک و حملات آنلاین هستند. اگر یک کیف پول گرم به خطر بیافتد، خطر از دست دادن دارایی‌های دیجیتال شما وجود دارد.

ذخیره سازی

کیف پول‌های سرد دارایی‌های دیجیتال و کلمات امنیتی شما را به صورت آفلاین در یک دستگاه سخت افزاری مانند یک USB یا یک کیف پول سخت افزاری ذخیره می‌کنند. این روش ذخیره سازی فیزیکی یک لایه اضافی از حفاظت در برابر تهدیدات دیجیتال را اضافه می‌کند.

کیف پول‌های گرم دارایی‌ها و کلمات امنیتی شما را به صورت آنلاین یا در یک دستگاه یا در یک برنامه مبتنی بر وب یا تلفن همراه ذخیره می‌کنند. این امر باعث می‌شود که این کیف پول‌ها در برابر حملات آنلاین در مقایسه با کیف پول‌های سرد بسیار آسیب پذیرتر باشند.

دسترسی

کیف پول سرد نیاز به دسترسی فیزیکی به دستگاه سخت افزاری برای مدیریت و معامله دارایی‌های موجود در ولت دارند. این امر ممکن است برای افرادی که معاملات مکرر دارند، مناسب نباشد اما امنیت بیشتری را فراهم می‌کند.

کیف پول‌های گرم به وسیله دسترسی آسان از تمامی دستگاه‌های فعال و متصل به اینترنت، امکان معاملات سریع و راحت را فراهم می‌کنند. کیف پول‌های گرم یا متصل به اینترنت برای کاربرانی مناسب هستند که اغلب با دارایی‌های دیجیتال خود به صورت روزمره معامله می‌کنند.

هزینه

کیف پول سرد معمولا نیاز به سرمایه اولیه دارند زیرا این کیف پول‌ها دستگاه‌های سخت افزاری فیزیکی هستند و شما باید اقدام به خرید این دستگاه‌ها کنید. هزینه کیف پول سرد می تواند از 50 تا 200 دلار بسته به نوع و برند و ظرفیت و تنوع شبکه بلاکچینی کیف پول متغیر باشد.

بسیاری از کیف پول‌های گرم به صورت رایگان در دسترس کاربران هستند، اگرچه برخی از این کیف پول‌ها ممکن است برای بعضی خدمات یا معاملات هزینه‌ای را تحت عنوان کمیسیون یا کارمزد دریافت کنند اما به طور کلی این کیف پول‌ها به صورت رایگان در دسترس کاربران قرار داده شده است.

کیف پول سرد مناسب چه افرادی است؟

کیف پول‌های رمزنگاری شده سرد برای افرادی مناسب است که نیاز به امنیت و ذخیره سازی و هولد طولانی مدت ارزهای رمزنگاری شده خود را در اولویت قرار می‌دهند. این کیف پول‌ها در مقایسه با نوع دیگر ولت‌ها یعنی کیف پول‌های گرم، سطح بالاتری از محافظت در برابر هک و حملات آنلاین را به کاربران ارائه می‌دهند. در این بخش به بررسی و معرفی برخی عوامل مهمی که باعث می‌شود کاربران به استفاده از کیف پول‌های سرد به جای کیف پول‌های گرم روی آورند، اشاره شده است.

سرمایه گذاری در بلند مدت

اگر قصد دارید دارایی‌های کریپتو کارنسی و NFT خود را برای مدت طولانی نگه دارید، کیف پول سرد یک انتخاب ایده‌آل و کاملا مناسب برای شما است. شما می‌توانید با ذخیره کردن ارزهای دیجیتال و NFT های خود به صورت آفلاین در کیف پول‌های سرد، دارایی‌های دیجیتال خود را در بالاترین سطح امینت حفظ و نگهداری کنید.

اگر امنیت دارایی‌ها اولویت شماست

کیف پول‌های سرد ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای را به کاربران خود ارائه می‌دهند. این ویژگی‌های امنیتی مناسب برای افرادی است که امنیت دارایی‌های دیجیتال خود اعم از انواع رمزارزها و NFT را اولویت مهمی بر می‌شمارند. از آنجا که این کیف پول‌ها به اینترنت متصل نیستند، در برابر تهدیدات آنلاین و تلاش‌های هکرها در برابر هک و انتقال دارایی‌های موجود در کیف پول سرد کمتر آسیب پذیر هستند.

اگر دارای مقدار قابل توجه‌ای از رمزارزها و انواع NFT هستید

اگر شما مقدار قابل توجه‌ای از دارایی‌های دیجیتال دارید، قطعا اطمینان از ایمنی و نگهداری آنها به دور از هرگونه آسیب و امکان هک برای شما بسیار مهم است. کیف پول‌های سرد یک لایه اضافی از حفاظت را برای دارندگان این ولت و هولدرهای بزرگ فراهم می‌کنند و خطر سرقت یا از دست دادن را تا حد قابل توجه‌ای کاهش می‌دهند.

اگر به دنبال کنترل مستقیم بر دارایی‌های خود هستید

کیف پول‌های سرد به کاربران اجازه می‌دهند تا کنترل کامل بر دارایی‌های دیجیتال خود داشته باشند. این ویژگی مخصوص افرادی است که دسترسی و مدیریت ارزهای دیجیتال و NFT آنها برایشان امری ضروری است. با آفلاین نگه داشتن دارایی‌ها، کاربران می‌توانند از دارایی‌های خود در برابر آسیب پذیری‌هایی که در نوع آنلاین و کیف پول‌های گرم بسیار رایج است، محافظت کنند.

اگر راحتی و دسترسی برایتان مهم است

برخی از کیف پول‌های سرد، مانند Ledger Nano X و Trezor Model t ، قابلیت سازگاری با تلفن همراه را به کاربران خود ارائه می‌دهند. این ویژگی به کاربران اجازه می‌دهد تا موجودی دیجیتال خود را در هر موقعیت و شرایطی به راحتی هر چه تمام مدیریت کنند. کاربرانی که استفاده از این ویژگی کیف پول‌های سرد را ترجیح می‌دهند، علاقه دارند دارایی‌های خود را با استفاده از تلفن هوشمند خود معامله یا نظارت کنند. این موضوع نیازمند راحتی و قابل دسترس بودن دارایی‌های موجود در کیف پول است.

انواع مختلف کیف پول‌های سرد (آفلاین)

انواع مختلفی از کیف پول‌های رمزنگاری شده سرد یا آفلاین در بازار وجود دارد. این کیف پول‌ها قابلیت نگهداری و حفظ دارایی‌های دیجیتال را به صورت آفلاین و بسیار ایمن برای شما فراهم می‌کنند. در اینجا برخی از محبوب‌ترین انواع کیف پول‌های سرد ذکر شده است:

کیف پول‌های سرد سخت افزاری (Hardware Cold Wallet)

کیف پول‌های سخت افزاری دستگاه‌های فیزیکی هستند که دارایی‌های دیجیتال شما را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند. این کیف پول‌ها به طور معمول به شکل یک USB هستند و یکی از امن‌ترین و بهترین انواع کیف پول‌های سرد برای ذخیره سازی آفلاین محسوب می‌شوند. کیف پول‌های Ledger Nano X  و Trezor Model t  نمونه‌هایی از بهترین انواع کیف پول‌های سخت افزاری هستند.

کیف پول کاغذی 

استفاده از کیف پول کاغذی (Paper Wallet) شامل چاپ دارایی‌های دیجیتال شما بر روی یک تکه کاغذ فیزیکی است. این کاغذ را می‌توان در یک مکان امن مانند گاوصندوق یا صندوق امانات بانکی ذخیره کرد. کیف پول‌های کاغذی کاملا آفلاین هستند و می‌توانند گزینه خوبی برای ذخیره سازی طولانی مدت و امن رمزارزها باشند. با این حال، این نوع از کیف پول‌های سرد نیاز به حفاظت و نگهداری دقیق برای جلوگیری در برابر از دست دادن یا آسیب به کاغذ دارند.

کیف پول‌های مبتنی بر یک کامپیوتر آفلاین

استفاده از کیف پول‌های مبتنی بر یک کامپیوتر آفلاین (Offline/Air-gapped Computers) گزینه دیگر برای ذخیره سازی سرد دارایی‌های دیجیتال  است. این روش ذخیره‌سازی شامل ایجاد و ذخیره دارایی‌های دیجیتال اعم از ارز دیجیتال و NFT شما در رایانه‌ای است که به اینترنت متصل نیست. با آفلاین نگه داشتن رایانه، ریسک ناشی از خطر حملات آنلاین به حداقل میزان ممکن می‌رسد. باید به این نکته اشاره کرد که این روش نیاز به تخصص فنی دارد و می‌تواند در مقایسه با کیف پول سخت افزاری یا کیف پول کاغذی از نظر کاربران کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

خدمات ذخیره سازی سرد صرافی‌ها

برخی از صرافی‌های رمزنگاری شده و ارائه دهندگان کیف پول‌ها، نگهداری و ذخیره سازی دارایی‌های دیجیتال به روش سرد را به کاربران خود ارائه می‌دهند. این صرافی‌ها و ارائه دهندگان خدمات نگهداری سرد، دارایی‌های خصوصی شما را به صورت آفلاین در شرایط بسیار امن ذخیره می‌کنند. در حالی که این خدمات ممکن است راحتی بسیاری را برای کاربران فراهم کند، مهم است که از یک ارائه دهنده معتبر برای اطمینان بیشتر از امنیت وجوه و دارایی‌های خود استفاده کنید.

همچنین بهتر است این نکته را بدانید که صرف نظر از نوع کیف پول سردی که انتخاب می‌کنید، بسیار مهم است که بهترین شیوه‌های امنیتی مانند نگه داشتن نسخه پشتیبان یا  Back-Up از دارایی‌ها و کلمات مخصوص دسترسی به ولت خود و ذخیره آن‌ها در چندین مکان امن و مورد اعتماد خود فراهم کنید‌.

مطالعه این مقاله توصیه می‌شود: معرفی بهترین کیف پول های سرد 2023

نکات امنیتی کیف پول‌های سرد

در این بخش به ذکر چندین نکته امنیتی برای استفاده ایمن‌تر و کم ریسک‌تر از کیف پول‌های رمزنگاری شده سرد می‌پردازیم:

استفاده از کیف پول سخت افزاری

برای امنیت بیشتر دارایی‌های خود بهتر است از کیف پول سرد مبتنی بر سخت افزار استفاده کنید.

یک کیف پول کاغذی ایجاد کنید

کیف پول کاغذی (Paper Wallet) نوعی ذخیره سازی سرد است که در آن عبارات امنیتی و اطلاعات کیف پول و دارایی خصوصی خود را روی یک تکه کاغذ چاپ می‌کنید. این امر می‌تواند خطر حملات آنلاین را از بین ببرد اما برای جلوگیری از آسیب فیزیکی یا از دست دادن کاغذ نیاز به حفاظت و نگهداری دقیق در محلی ایمن دارد.

کیف پول سرد خود را آفلاین نگه دارید

بهترین ویژگی کیف پول سرد این است که آن‌ها از اینترنت جدا نگه داشته می‌شوند و تنها زمانی که نیاز به انجام معامله دارید می‌توانید آن را به کامپیوتر یا تلفن همراه خود وصل کنید.

 نگهداری در محلی امن و دور از دسترس

کیف پول سرد خود را در یک مکان امن مانند صندوق امانات یا گاو صندوق قفل شده نگه دارید. استفاده از اقدامات امنیتی فیزیکی اضافی مانند استفاده از یک کیف رمزنگاری شده یا مهر و موم شده آشکار برای محافظت در برابر دسترسی غیر مجاز را در نظر بگیرید.

داشتن نسخه پشتیبان

یک نسخه پشتیبان یا Back Up از عبارات امنیتی و دارایی‌های خصوصی خود ایجاد کنید و آن‌ها را در یک مکان امن ذخیره کنید. این امر تضمین می‌کند که اگر کیف پول سرد شما گم شود، آسیب ببیند یا دزدیده شود، شما به راحتی می‌توانید وجوه خود را بازیابی کنید.

استفاده از تکنولوژی چند امضا

استفاده از یک کیف پول با قابلیت چند امضا را در نظر بگیرید. این کیف پول‌ها برای مجوز یک معامله به چندین کلید خصوصی و تییدیه نیاز دارند. این ویژگی یک لایه اضافی از امنیت را اضافه می‌کند و خطر ورود با یک عبارت امنیتی یا یک امضا را تا حد قابل توجه‌ای کاهش می‌دهد.

حفظ و نگهداری ایمن عبارات امنیتی

اگر کیف پول سرد شما از یک عبارت و کلمات امنیتی برای پشتیبان گیری و بازیابی استفاده می‌کند، بهتر است مطمئن شوید که این عبارات را به صورت کاملا خصوصی و امن نگداری می‌کنید. به هیچ عنوان نباید این کلمات یا عبارات را با کسی به اشتراک بگذارید و باید از ذخیره آن به صورت دیجیتال یا آنلاین دوری کنید.

به روز رسانی اپلیکیشن کیف پول

دقت کنید که اپلیکیشن مرتبط با کیف پول سرد شما به روز است. با اینکار شما از دسترسی به آخرین پچ‌ها و پیشرفت‌های امنیتی اطمینان حاصل می‌کنید.

سوالات متداول (FAQ)

در صورت داشتن هر گونه سؤال، آن را در بخش دیدگاه انتهای مطلب با ما در میان بگذارید و در اسرع زمان پاسخ خود را دریافت کنید.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه