تتر بخریم یا بیت کوین؟ کدامیک ارزش سرمایه گذاری دارد؟
ارز دیجیتال

تتر بخریم یا بیت کوین؟ کدامیک ارزش سرمایه گذاری دارد؟

سرمایه گذاری در علم اقتصاد به معنای تخصیص منابع مالی به یک یا چند دارایی مختلف، به امید به دست آوردن منابع با ارزش‌تر در آینده است. خرید تتر یا بیت کوین، نوعی سرمایه گذاری است که می تواند بسته به زمان خود، سوده یا زیان ده باشد. برای مثال زمانی که بیت کوین از 69 هزار دلار ریزش پیدا کرد قطعا خرید بیت کوین روی 68 هزار دلار زیاد ده است و خرید تتر عاقلانه تر است ولی زمانی که بیت کوین به 15 هزار دلار رسید، انجام ریسک و خرید بیت کوین قطعا می تواند سرمایه گذاری مناسب تری باشد.

معرفی بیت کوین  (BTC)

بیت کوین

بیت کوین یک پول الکترونیکی یا رمزنگاری‌شده است که به‌صورت غیرمترکز ایجاد شده است و هیچ حکومت یا نهادی نمی تواند روی آن نظارت  مستقیم داشته باشد. این ارز دیجیتال که نشانه آن BTC  است، دارای محدودیت عرضه است و تنها ۲۱ میلیون عدد از آن وجود دارد. بیت کوین بر خلاف سایر ارزهای جهانی مثل دلار و یورو محدود است و حکومت ها نمی توانند به صورت نا محدود آن را تولید کنند. بیت کوین توسط گروهی از افراد کدنویس با رهبری ساتوشی ناکاموتو ایجاد شده که به صورت غیر متمرکز توسط تعدادی زیادی افراد در سراسر جهان (ماینرها) اداره می شود. جالب اینجاست که بدانید افرادی که در شبکه بیت کوین فعالیت می کنند شخص خاصی آنها را انتخاب نکرده و با انتخاب خود با خرید یک دستگاه ماینر، به فعالیت در شبکه بیت کوین پرداخته اند. ( ماینر دستگاهی است برای تایید تراکنش ها در شبکه بیت کوین فعالیت می کند)

مزایا و معایب بیت کوین

بیت کوین به عنوان پادشاه رمزارزها، دارای ویژگی های خاصی است که نسبت به نگاه  افراد و استفاده از آن، این ویژگی ها جزو مزایا یا معایب آن دسته بندی می شوند. در ابتدا به مزایای آن می پردازیم:

1-غیر متمرکز بودن: بیت کوین به هیچ نهاد یا سازمانی وابسته نیست و کاملا به صورت غیر متمرکز و و توسط مردم اداره می شود.

2-عدم امکان کلاه برداری در خرید و فروش بیت کوین:در اینجا منظور این است که نمی توان همانند دلار، چیزی شبیه به آن به وجود آورد. شما می توانید به راحتی با خرید یک دستگاه چاپ پول و کاغذ آن، به تولید پول بپردازید ولی امکان تولید بیت کوین تقلبی وجود ندارد.

3-اطلاعات شفاف: شما با استفاده از آنچین می توانید به کلیه تراکنش های شبکه بیت کوین دسترسی کامل داشته باشید.

4-هزینه کارمزد پایین: هزینه انتقال دارایی در شبکه بیت کوین به مراتب بسیار کمتر از انتقال پول در شبکه های بانکی همچون سویفت است.

5-نا شناس بودن هویت: در صورتی که شما قصد داشته باشید انتقال پولی انجام دهید و کسی متوجه هویت شما نشود بهترین انتخاب شبکه های ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین است.

حال که با مزایای بیت کوین آشنا شدید بد نیست کمی هم در مورد معایب این شبکه قدرتمند صحبت کنیم:

  • برگشت ناپذیر بودن تراکنش ها : با توجه به اینکه هویت افراد در شبکه بلاکچین مشخص نیست در صورتی که تراکنش اشتباهی انجام دهید امکان بازگرداندن سرمایه خود وجود ندارد.
  • سرعت انجام تراکنش ها: سرعت تراکنش شبکه بیت کوین نسبت به سایر شبکه های بلاکچین همچون اتریوم یا بی ان بی بسیار پایین تر است.
  • نوسانات قیمتی شدید : از آنجایی این بازار، یک بازار نو ظهور محسوب می شود، حجم بازاری کمی دارد و عوامل بیرونی می تواند بر روی قیمت بیت کوین تاثیر گذار باشند.
  • استفاده غیر قانونی از بیت کوین : متاسفانه بعضی از خلافکاران و گروه های تبهکار به دلیل مجهول بودن هویت فرستنده و گیرنده در شبکه بلاکچین، از این شبکه برای خرید و فروش خود استفاده می کنند.

رمز ارز تتر (USDT) چیست؟

تتر چیست

قبل از اینکه به معرفی تتر بپردازیم بهتر است بدانید استیبل کوین چیست؟! در واقع استیبل کوین ها، رمزارزهایی هستند که دارای پشتوانه فیزیکی می باشند. برای مثال تتر دارای پشتوانه دلار کاغذی یا PAXG دارای پشتوانه طلا خالص است. یعنی به ازای یک عدد استیبل کوین که منتشر می شود، یک ارز فیات یا دارایی با ارزش در یک جای امن ذخیره سازی می شود.

تتر یک استیبل کوین با پشتوانه دلاری است. این مدل رمزارزها به صورت بنیادی با سایر رمزارزها متفاوت هستند. این رمزارزها برای پایداری بیشتر در بازار ایجاد شده اند. بیت کوین هر لحظه در حال نوسان است اما ارزش تتر همواره برابر یک دلار است. تتر در واقع تنها استیبل کوین بازار نیست، استیبل کوین های دیگری هم در بازار وجود دارند اما می توان گفت که تتر مهم ترین استیبل کوین بازار با حجم بالا در بازار ارز دیجیتال است، به همین دلیل یکی از شاخص های اصلی بازار به حساب می آید. در حال حاضر، ارزش بازار تتر بیش از 81 میلیارد دلار است که بخش بزرگی از بازار ارز دیجیتال تشکیل می دهد. این رمزارز بعد از بیت کوین و اتریوم در رتبه سوم با ارزش ترین رمزارزها قرار گرفته است.

مزایا و معایب تتر

از جمله مزایای تتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ثبات قیمتی تتر این امکان به معامله گرها داده است که بتوانند راحت تر در بازار ارز دیجیتال فعالیت کنند. همانطور که که می دانید بازار ارز دیجیتال به دلیل نو ظهور بودن، دارای نوسانات شدیدی است پس شما باید از ابزاری استفاده کنید تا از این نوسانات در امان بمانید.

سرعت بالای انتقال و کارمزد پایین در شبکه های مختلف یکی دیگر از مزیت های این رمز ارز محسوب می شود. نکته قابل تامل آن است که این رمزارز در اکثر شبکه های پر ترافیک و پرکاربرد قابل انتقال است که خود به تنهایی، می تواند باعث افزایش محبوبیت در بین کاربران شود.

یکی دیگر از مزیت های تتر، پشتوانه قوی دلاری این رمزارز است ( این مزیت ادعای خود شرکت است) که باعث قوت گرفتن این استیبل کوین نسبت به سایر استیبل کوین ها مثل USDC شده است. اخرین مزیت این رمزارز، سهولت تبدیل آن به دلار کاغذی است که شما به راحتی می توانید این کار را در ایالات متحده انجام دهید.

از جمله مهم ترین معایب تتر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مهم ترین عیب تتر برمیگردد به متمرکز بودن شرکت پشتیبان تتر، در واقع با توجه به اینکه این شرکت در آمریکا مستقر است، باید از قوانین نظارتی یک کشور ثالث پیروی کند و این قوانین شامل تحریم ها هم می شود. در صورتی که برای شرکت پشتیبان تتر محرز شود که شما در یک کشور تحت تحریم آمریکا فعالیت می کند طبق اساس نامه شرکت اجازه فریز کردن دارایی شما را دارد. نکته بعد آن است که این امکان وجود دارد که شرکت تقلب کند و تترهایی بیش از دارایی دلار خود منتشر کند که برابری خود را در برابر دلار از دست بدهد یا اینکه دیگر این شرکت از تترهای منتشر شده پشتیبانی نکند.

کیف پول‌های بیت کوین و تتر

به دلیل محبوبیت بیت کوین و تتر در بازار ارزهای دیجیتال، اکثر کیف پول های موجود از این دو رمزارز پشتیبانی می کنند. کیف پول های متنوعی در بازار وجود دارد به عنوان مثال، کیف پولی تحت وب، سخت افزاری، نرم افزاری و ... که شما بر اساس نیاز خود می توانید یکی از این کیف پول ها انتخاب کنید.

 از جمله معروف ترین کیف پول هایی که از تتر پشتیبانی می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Crypto Wallet
  • Tether Wallet
  • MyEtherWalet
  • Omni Wallet
  • Coinomi
  • Binance Wallet
  • Ledger Nano X
  • TrustWallet
  • Trezor Model T
  • Exodus Wallet

از جمله معروف کیف پول هایی که از بیت کوین پشتیبانی می کنند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Trust Wallet
  • Ledger
  • Trezor
  • Mycelium
  • BlueWallet
  • Electrum
  • Exodus
  • Bitcoin Wallet
  • Blockchain.com

 

مقایسه خرید تتر و بیت کوین: خرید کدامیک سود آور است؟

تتر یا بیت کوین

بیت ‌کوین مزایای بسیاری نسبت به تتر دارد. اول، بیت کوین مارکت کپ بسیار بزرگی دارد، این مزیت بیت کوین را به یک ارز با ثبات‌تر نسبت به سایر رمزارزها تبدیل می‌کند. دوم، ماهیت غیرمتمرکز است به این معنی که زیر نظر هیچ سازمان یا بانک مرکزی قرار ندارد ولی به دلیل اینکه در بازارهای مختلف معامله می شود می تواند تحت تاثیر سیاست های کشورهای مختلف همچون ایالات متحده قرار بگیرد. با این حال، نوسانات قیمت و هچنین، کارمزد تراکنش نسبتاً بالای آن می‌تواند برای برخی از معامله‌گران مشکل‌ساز باشد. از سوی دیگر، تتر به دلیل پیوند با دلار آمریکا، از ثبات بیشتری برخوردار است. به همین دلیل، برای افرادی که نیاز به کم کردن نوسانات قیمت دارند، یک گزینه مناسب محسوب می‌شود. با این حال، ماهیت متمرکز تتر به این معنی است که در برابر دستکاری سازندگانش آسیب‌پذیرتر است.

پیش‌بینی قیمت بیت کوین و تتر در سال ۲۰۲۳

بعد از ورشکستگی بانک سیلیکون ولی در ایالات متحده، رقیب اصلی تتر یعنی USDC دچار مشکلاتی شد که باعث قوی تر شدن این رمزارز در بازار ارز دیجیتال بود. با توجه به پشتوانه و قدرت شرکت پشتیبان تتر، این احتمال وجود دارد که همچنان این استیبل کوین همچنان به عنوان قدرتمند ترین استیبل کوین بازار به راه خود ادامه دهد. همانطور که گفته شد، به دلیل اینکه بیت کوین به بازارهای مالی مختلف راه پیدا کرده است، تحت تاثیر سیاست های اقتصادی کشورهای بزرگ از جمله ایالات متحده قرار میگیرد. در حال حاضر با توجه به اینکه به پایان سیاست انقباضی بانک مرکزی ایالات متحده نزدیک می شویم، این احتمال وجود دارد که بیت کوین بتواند روندهای صعودی بیشتر را طی کند. طبق پیش بینی بسیاری از کارشناسان بیت کوین می تواند محدوده 40 تا 50 هزار دلار را تا پایان سال 2023 ببیند که این نوید که بازار مناسب برای سرمایه گذاران است.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه