ارز دیجیتال آپتوس چیست؟ معرفی و بررسی ارز دیجیتال Aptos
ارز دیجیتال

ارز دیجیتال آپتوس چیست؟ معرفی و بررسی ارز دیجیتال Aptos

در این مقاله قصد داریم به بررسی یک پروژه بسیار منحصر به فرد و جذاب بپردازیم. پروژه آپتوس که با نماد APT در بین تریدرها معروف شده است. این پروژه در ابتدای رونمایی، در فضای مجازی بسیار ترند شد و مورد استقبال معامله گران قرار گرفت. تیم توسعه دهنده این رمزارز به دلیل اینکه نگاه متفاوتی نسبت به این بازار داشته است، مورد تحسین بسیاری از فعالین بازار قرار گرفته است. آپتوس به دلیل مقیاس پذیری و سرعت عمل بالا نسبت به سایر رقبا، عملکرد مناسب تری از خود به نمایش گذاشته است.اکنون قصد داریم با دقت و ریزبینی بیشتری این رمزارز جدید اما پرپتانسیل را مورد بررسی قرار دهیم.

Aptos coin

تاریخچه ارز دیجیتال  Aptos

تاریخچه یک پروژه، یکی از موضوعات مهمی است که هر سرمایه گذار قبل از خرید بلند مدت باید آن را مطالعه کند. سرمایه گذاران بزرگ بر این باورند که آینده یک پروژه را، گذشته طلایی آن می‌سازد. در صورتی که یک پروژه گذشته شفاف و خوبی نداشته باشد، سرمایه گذاری روی آن می‌‌تواند اشتباه بزرگی باشد.این پروژه تقریبا دو سال پیش شروع به فعالیت کرد.در ابتدای امر، آپتوس توسط دو کدنویس برجسته به نام‌های Mo shaikh و Avery ching شروع به برنامه نویسی شد. این دو نفر، دو کدنویس با سابقه در شرکت متا (فیسبوک) بودند که روی استیبل کوین این شرکت فعالیت داشتند. این دو، روی پروژه DIEM شرکت متا فعالیت داشتند. بعد از مدتی با شرکت متا با مشکل مواجه شدند از شرکت خارج شدند. بعد از خارج شدن از شرکت، آقای چینگ که جزو لیدرهای این پروژه بود با موشیخ یک شرکت به نام Aptos Labs افتتاح کردند.آپتوس لب به دلیل توانمندی بالای تیم بازاریاب و معرفی خوب شرکت، توانست در ابتدای راه 200 میلیون دلار سرمایه گذاری توسط شرکت‌هایی همچون PAXOS، Coinbase Ventures، FTX Ventures و Three Arrows Capital جذب کند. بعد از جذب این سرمایه، شرکت توانست نیروهای جدید استخدام کند و توسعه زیر بنایی شروع شد.

فناوری‌های به‌کاررفته در آپتوس

aptos technology

فناوری و معماری به کار رفته در یک پروژه، می‌تواند شانس به ثمر نشستن آن را بالاتر ببرد. توسعه دهندگان این پروژه با توجه به تجربه‌ای که در پروژه قبلی خود به دست آورده بودند، تلاش کردند که سطح پروژه را در یک لایه محدود کنند. پروژه آپتوس یک پروژه تک لایه با استفاده از زبان MOVE است که این زبان مبتنی بر زبان برنامه نویسی RUST ساخته شده است. این پروژه طوری طراحی شده است که کدنویس‌ها بتوانند با کمترین دانش هم به فعالیت در این پروژه بپردازند. ساختار اصلی این پروژه به گونه‌ای است که تراکنش‌ها سریع‌تر و با امنیت بالاتری اجرا شوند.

 

الگوریتم اثبات سهام  BFT

مهم‌ترین دست آورد بلاکچین آپتوس، نحوه اجرای الگوریتم اثبات سهام آن است. این بلاکچین، بر خلاف رقبا، از یک الگوریتم خاص استفاده می‌کند که نیازی به پیروی از ترتیب تراکنش‌ها ندارد. در این فرآیند، بلاکچین آپتوس پروتکلی ایجاد کرده است که بر مبنای آن فرآیندها از یکدیگر مجزا شده و به دو قسمت تبدیل می‌شوند. سپس طبق دستور، اجازه اجرای هر دو قسمت را به صورت مجزا صادر می‌کند و به این ترتیب فرآیند با سرعت و دقت بیشتری انجام می‌شود. این اقدامات باعث کاهش زمان تایید تراکنش‌ها می‌شود. این بلاکچین برای کاهش خطاهای سیستمی خود از یک الگوریتم خاص به نام بیزانس (BFT) استفاده می‌کند که در سایر پلتفرم‌ها هم استفاده شده است. این الگوریتم مقاومت بسیار بالایی در برابر خطاها و ایرادات داخل شبکه دارد و اجازه تغییر ساختار به دلیل ایرادات احتمالی را نمی‌دهد.

 

فناوری Block-STM

تکنولوژی Block-STM را می‌توان جزو مدرن‌ترین و هوشمندانه‌ترین اقدامات تیم توسعه بلاکچین آپتوس نام برد. این فناوری علاوه بر اینکه باعث رشد سرعت تایید تراکنش می‌شود، می‌تواند مانع توقف بلاکچین توسط تراکنش‌های مخرب نیز بشود. طبق الگوریتم این فناوری، طبق یک زمان بندی خاص، سفارشاتی که کارمزد بیشتری پرداخت می‌کنند، در اولویت تایید قرار می‌گیرند. این موضوع باعث افزایش کارایی و سرعت در این بلاکچین خواهد شد. این شبکه قادر است 130 هزار تراکنش را به صورت هم زمان تایید کند و هیچ گونه مشکلی در آن ایجاد نشود.

 

نحوه عملکرد شبکه و ارز دیجیتال Aptos

الگوریتم شبکه آپتوس کمی پیچیده است و تقریبا می‌توان گفت که عملکردی شبیه به بلاکچین سولانا دارد. این شبکه قادر است برنامه‌های غیر متمرکز را در بستر خود پیاده سازی کند. همچنین می‌توان از این بلاکچین برای بستر دیفای نیز استفاده کرد. طبق زیرساختی که این بلاکچین دارد، و با توجه به سرعت بالا، امنیت بدون نقص و قیمت تراکنش‌های مناسب، می‌تواند در سطح بین المللی نیز فعالیت کند. در این بلاکچین بستر پیاده‌سازی NFT و WEB3 ایجاد شده است. با توجه به مواردی که بیان شد، می‌توان پیش بینی کرد که این بلاکچین جزو بهترین بلاکچین‌های آینده خواهد بود که می‌تواند میزبانی بسیاری از پلتفرم‌های مختلف را به عهده بگیرد.

 

نقاط قوت ارز دیجیتال آپتوس

aptos

آپتوس با دارا بودن برنامه نویسان و معماران شبکه با تجربه توانسته معماری شبکه منحصر به فردی را از خود به جای بگذارد که تحسین بسیاری از فعالین بازار را در پی داشته است. این بلاکچین دارای نقاط قوتی است که آن را نسبت به رقبایش متمایز می کند. اولین ویژگی مثبت آن، سرعت بالای آن در شبکه می‌باشد. این بلاکچین قدرتمند  می‌تواند 130 هزار تراکنش در ثانیه را پردازش کند. دومین ویژگی جذاب این بلاکچین، سازگاری بالای آن با سایر تکنولوژی‌ها مثل NFT یا قردادهای هوشمند است. این ویژگی، قابلیت به خصوصی است که هر بلاکچینی توانایی انجام آن را ندارد. ویژگی سوم، مربوط به امنیت بالای آن است. در این بلاکچین، لایه‌های امنیتی خاصی تعبیه شده که در بالا بردن امنیت آن تاثیر به سزایی داشته است. چهارمین ویژگی آن، زبان برنامه نویسی MOVE است. این زبان این امکان را به پلتفرم داده تا بتواند به روزرسانی سریع‌تری نسبت به سایر رقبا داشته باشد. آخرین نقطه قوت آپتوس، ساختار غیرمتمرکز آن است. این بلاکچین به طور کامل توسط دارندگان رمزارز APT اداره می‌شود. هرکس قصد تغییر قوانین را داشته باشد، باید از رای گیری برای تغییرات استفاده کند.

نحوه استخراج ارز دیجیتال Aptos

aptos

با توجه به اینکه این ارز، برای تایید تراکنش‌ها از شیوه POS یا همان اثبات سهام استفاده می‌کند، قابلیت استخراج را ندارد. شما می‌توانید با استیک این ارز در پلتفرم‌های معتبر، به استخراج آن بپردازید. برای انجام این کار شما می‌توانید رمزارزهای APT خود را در استخرهای استخراج قفل کنید. در نتیجه فعالیت شما به عنوان یک نود تایید کننده شناخته می‌شود و می‌توانید در اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها به شبکه کمک کنید. در مقابل بخشی از کارمزد شبکه به نودهای تایید کننده به عنوان پاداش داده می‌شود. در حال حاضر، این پاداش 7 درصد به صورت سالانه است.

 

رقبا و شرکای ارز دیجیتال آپتوس

در ابتدای شروع هر کسب و کار، کارفرما باید به شناخت دقیق ضعف‌های رقبا بپردازد تا بتواند با توجه به قدرت گرفتن خود به کسب سود مناسبی در آینده برسد. می‌توان گفت که آپتوس با ساخت یک شبکه بلاکچینی بسیار قدرتمند، تمامی ضعف‌های رقبای خود از جمله سولانا را پشت سر گذاشته و توانسته در بین بلاکچین‌های قوی، یک جایگاه قدرتمند از خود به نمایش بگذارد. قطعی و هک چندین باره بلاکچین سولانا، جزو نقاط ضعف سولانا به عنوان قاتل اتریوم مطرح است. اما آپتوس علاوه بر اینکه تمامی نقاط ضعف سولانا را پوشش داده است، توانسته در ثانیه 130 هزار تراکنش را تایید کند که 70 هزار تایید بیشتر از سولانا است. از جمله معروف‌ترین همکاران این شبکه قدرتمند می‌توانیم به Google Cloud اشاره کنیم. در واقع گوگل به برنامه نویسان، این بلاکچین فضای ابری اختصاصی را ارائه داده و به آنها اجازه می‌دهد تا به طور مستقیم برنامه‌های خود را روی گوگل پیاده کنند. چنین اقدام منحصر به فردی باعث شده تا این پروژه با سرعت بیشتری مورد استفاده حوزه برنامه نویسی قرار بگیرد. افزون بر این موارد، شرکت‌های بزرگ دیگری هم روی این پلتفرم سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به FTX Ventures، Andreessen Horowitz، Circle Ventures  و Multicoin Capital اشاره کرد. همه‌ی این شرکت‌ها جزو فعالان معتبر و البته شناخته شده در دنیای ارز دیجیتال هستند.

 

آیا سرمایه گذاری روی ارز APT برای سال 2023 مناسب است؟

با توجه به روند رو به رشد این پروژه و اینکه این پروژه دارای توسعه دهندگان بسیار حرفه‌ای است می‌توان امیدوار بود که این پروژه از دیدگاه فنی رشد قابل توجهی کند. ولی در واقعیت صرفاً رشد فنی نمی‌تواند ضامن رشد قیمتی یک توکن باشد. فاکتورهای دیگری همچون فعالیت رسانه‌ای مناسب، لیست شدن در صرافی‌های مختلف، ترند شدن در شبکه‌های اجتماعی، پشتیبانی ولت‌های مختلف و ... دخیل هستند. در حال حاضر، ارز آپتوس در سایت کوین مارکت کپ در رده 33 لیست قرار گرفته است. مارکت کپ این ارز چیزی بیش از یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار می‌باشد. با توجه به اینکه این ارز در بیش از 100 صرافی  بزرگ همچون بایننس ، کوین بیس، کراکن، کوکوین و ... لیست شده است می‌توان گفت که از نظر مقبولیت، به درجه خوبی رسیده است و جایگاه خود را در جامعه کریپتویی به دست آورده است. اکثر ولت‌های بزرگ مثل اتمیک ولت، تراست ولت و سیف پل از این ارز پشتیبانی می‌کنند. ارزش دلاری قفل شده ارز آپتوس در حوزه دیفای، بیش از 49 میلیون دلار است. که نشان دهنده ارزش بالای این ارز در این حوزه است. با توجه به اینکه بلاکچین این ارز برای انتقال NFT و همچنین بازی‌های بلاکچینی قابل استفاده است، می‌توان جمع‌بندی کرد که از نظر فنی این بلاکچین بسیار مستعد رشد و ترقی می‌باشد.

مقایسه روند قیمت بیت کوین و اتریوم با ارز آپتوس

ارز آپتوس به دلیل اینکه جدیداً در صرافی‌های بزرگ لیست شده است، کندل‌های زیادی ندارد تا بتوان این ارز را با دو غول بازار مقایسه کرد. اما می‌توان پیش بینی کرد در صورتی که روند بازار صعودی شود، احتمال رشد این ارز نسبت به سایر آلت کوین‌ها بسیار بیشتر است.

aptos

پیش بینی قیمت ارز آپتوس در سال 2023

در حال حاضر روند تکنیکالی این ارز به صورت صعودی است و در صورتی که کنج نزولی خود را به سمت بالا بشکند و بتواند سناریو یک را اجرایی کند، می‌تواند در مرحله اول سقف قبلی خود یعنی عدد 20 دلار ببیند. در صورتی که الگوی پرچم به درستی عمل کند، می‌تواند تا 60 دلار هم رشد نماید. در صورتی که سناریوی شماره دو اتفاق بیفتد می‌تواند تا 3.5 یا 3 دلار کاهش پیدا کند.

aptos

نتیجه گیری

در طی چند سال گذشته، ارزهای دیجیتال مختلفی در بازار عرضه شده که همگی آنها به نحوی سعی در تبدیل‌شدن به‌عنوان یکی از بهترین و ایده‌آل‌ترین ارزهای دیجیتال موجود در جامعه را دارند. شبکه و ارز دیجیتال Aptos را می‌توان یکی از معروف‌ترین و البته بهترین نمونه‌هایی دانست که در طی یک سال گذشته عرضه شده است. ارز آپتوس می تواند گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری روی ارزهای دیجیتال باشد در صورتی که تمامی جوانب بازار صعودی داشته باشیم.

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه