آلت سیزن چیست؟
ارز دیجیتال

آلت سیزن چیست؟

آلت سیزن چرخه ای در بازار ارزهای دیجیتال است که به دنبال اون قیمت بیت کوین ثابت و قیمت آلت کوین نسبت به بیت کوین و دلار رشد سریع تری رو تجربه می کنند. معامله گران و تریدرها به این موقعیت که به دنبال اون قیمت خیلی از آلت کوین ها رشد می کنند، فصل آلت کوین ها یا آلت سیزن می گویند. به این ترتیب، شما نیز می توانید با شناسایی فصل آلت کوین ها یا آلت سیزن و سرمایه گذاری بر روی بهترین آلت کوین ها سود زیادی به دست بیاورید.

آلت سیزن چیست؟

جالب اینجاست که بدانید آلت کوین ها در آلت سیزن عملکرد و رشد بهتری نسبت به بیت کوین دارند. رویداد آلت سیزن رو میشود با بررسی عملکرد ارزهای دیجیتال برتر مثل اتریوم، کاردانو یا ریپل تشخیص داد. رشد قیمت ارزهای دیجیتال از سال 2017 تا اوایل سال 2018 نمونه ای از آلت سیزن ها محسوب می شود که معامله گران و تریدرها سود زیادی به دست آوردند. در فصل آلت کوین ها معامله گران و سرمایه گذاران تمایل دارن تا موجودی بیت کوین خودشون رو به آلت کوین ها تبدیل کرده و از سودهای سرشار بازار جا نمانند. بنابراین، برای اینکه شما هم بتوانید این سود بدست بیارید توصیه می کنیم این مقاله با دقت مطالعه بفرمایید.

چه چیزی باعث ایجاد آلت سیزن می شود؟

اغلب، پس از اینکه بیت کوین یک حرکت تصاعدی قیمت را تجربه کرد، برای مدتی تثبیت می شود و به یک سمت حرکت می کند. این امر باعث می شود که سرمایه گذاران به دنبال مکان های سودآورتر برای قرار دادن پول خود باشند. آنها معمولاً بیت کوین خود را با اتریوم و سایر آلتکوین های امیدوارکننده معامله می کنند، که مقدار کل سهم بازار ارزهای دیجیتال اختصاص داده شده به بیت کوین را کاهش می دهد و باعث ایجاد آلت سیزن می شود.

متغیرهای مهم در تشخیص آلت سیزن

متغییرهای بسیاری در تشخیص آلت سیزن دخیل هستند. برای تشخیص آلت سیزن نیاز است که شما بتوانید شاخص های مهم و تاثیر گذار بازار ارز دیجیتال بشناسید و بتوانید تحلیل کنید. از جمله مهم ترین شاخص های تاثیر گذار بر آلت سیزن می توان موارد زیر اشاره کرد:

بیت کوین

دامیننس بیت کوین ( قدرت تسلط بیت کوین بر بازار رمزارزها)

دامیننس تتر ( قدرت تسلط تتر بر بازار)

اتریوم

دامیننس اتریوم ( قدرت تسلط اتریوم بر بازار)

نسبت اتریوم به بیت کوین ( نشان دهنده قدرت اتریوم نسبت به بیت کوین است)

شاخص Total ( ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال)

شاخص Total2 ( ارزش کل بازار ارز دیجیتال به استثنا بیت کوین)

شاخص others ( ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال به استثنا بیت کوین و آلت کوین های بزرگ بازار)

نحوه تشخیص آلت‌سیزن از روی شاخص ها

تشخیص آلت سیزن

معمولا در ابتدای هر سیکل صعودی بازار ارزهای دیجیتال؛ بیت کوین به عنوان بزرگ ترین رمزارز رشد خوبی می کند و به دلیل اینکه اکثر پول ورودی به سمت بیت کوین تزریق می شود، دامیننس بیت کوین در ابتدای هر چرخه رشد خوبی می کند ولی آلت کوین ها رشد چندان جالبی را تجربه نمی کنند. در همین راستا دامیننس تتر هم که نموداری تقریبا خلاف جهت بیت کوین دارد نزول پیدا می کند. زمانی که بیت کوین به یک اشباع خرید می رسد سرمایه گذاران به دنبال سود بیشتر هستند پول خود را از بیت کوین خارج کرده و به سمت سایر آلت کوین های بزرگ بازار وارد می کنند. این کار باعث کاهش دامیننس بیت کوین و رنج مثبت زدن بیت کوین می شود. کم کم تقاضا برای آلت کوین ها افزایش پیدا می کند و با هر کاهشی در دامیننس بیت کوین، آلت کوین ها رشد بیشتری نسبت به بیت کوین انجام می دهند. شاید یکی از دلایل این امر ارزش بازاری کمتر آلت کوین ها نسبت به بیت کوین باشد که باعث رشد بیشتر نسبت به بیت کوین در زمان آلت سیزن می شود. معمولا در ابتدای هر آلت سیزنی، پول ابتدا وارد اتریوم می شود، تزریق پول باعث افزایش دامیننس اتریوم می شود و کم کم شاخص نسبت اتریوم به بیت کوین صعودی می شود. با ادامه دار شدن این امر، شاخص های Total2 و Others هم به مرور رشد می کنند که این عوامل کم کم دست به دست هم می دهند تا آلت سیزن شکل بگیرد. فراموش نکنید که ابتدا تقاضا برای آلت های بزرگ شکل می گیرد و در صورتی که آلت سیزن ادامه پیدا کند، پول به سمت آلت کوین های کوچک هم حرکت می کند.

پنج حالت کلی در بازار رمز ارزها:

حال که با مفهوم آلت سیزن چیست و با فاکتورهای مهم تشخیص آن آشنا شدید، در ادامه حالت‌های مختلفی را بررسی خواهیم کرد تا بدانیم آلت سیزن دقیقا در چه زمان‌هایی رخ می‌دهد تا وارد بازار شویم و در چه زمان‌هایی لازم است سرمایه خود را از آلت کوین‌ها خارج کنیم.

1-نزولی بودن کل بازار رمز ارزها و بازار آلت کوین‌ها

اگر نمودار این دو، حالت نزولی پیدا کند، یعنی پول از بازار ارزهای دیجیتال در حال خارج شدن است. در این مواقع بهترین استراتژی خروج از بازار است. اما اگر روند نزولی را کوتاه مدت می‌بینید، می‌توانید بیشتر سرمایه خود را روی بیت کوین بگذارید. در این زمان‌ها آلت سیزن معنایی ندارد و بهتر است نظاره گر بازار باشید.

2-صعودی بودن کل بازار و کاهش یا ثبات ارزش بازار آلت کوین‌ها

این حالت نشان دهنده ورود پول به بازار است. اما پول وارد شده برای سرمایه گذاری روی بیت کوین صرف می‌شود. در این شرایط می‌توانید از دامیننس بیت کوین و تتر کمک بگیرید. اگر دامیننس بیت کوین افزایشی و دامیننس تتر کاهش باشد، یعنی سرمایه جدید وارد بازار بیت کوین شده و بیت سیزن رخ داده است. اما اگر دامیننس تتر حالت رنج داشته باشد، یعنی پول جدید وارد بازار نشده و صعود دامیننس بیت کوین به خاطر فروش آلت کوین‌ها اتفاق افتاده است.

3-صعودی بودن کل بازار و ارزش آلت کوین‌‌ها

در این شرایط برای تشخیص آلت سیزن باید از دامیننس‌ها کمک بگیریم. اگر دو شرط زیر برقرار باشد، امکان رخ دادن آلت سیزن وجود دارد.

  1. دامیننس تتر نزولی باشد. معمولا در این مواقع دامیننس تتر کاهش است، چرا که افزایش ارزش کل بازار بدون خرج کردن استیبل کوین‌ها امکان‌پذیر نیست.
  2. دامیننس بیت کوین نیز نزولی باشد. البته پایین بودن دامیننس به معنای افت شدید قیمت بیت کوین نیست. بلکه اگر قیمت بیت کوین تغییر زیادی نداشته باشد، می‌توان گفت آلت سیزن رخ داده است.

بنابراین اگر دو حالت بالا رخ دهد و دامیننس آلت کوین‌ها افزایشی شد، امکان وقوع آلت سیزن بالا است و باید با دقت بیشتری روند بازار را دنبال کنید تا از فرصت به وجود آمده بهترین استفاده را داشته باشید.

4-ثبات در ارزش کل بازار و افزایش ارزش آلت کوین‌ها

در این مواقع نزولی بودن دامیننس بیت کوین و تتر و افزایشی بودن دامیننس آلت کوین‌ها، نشان‌دهنده آلت سیزن است. یعنی پول از بیت کوین خارج شده و وارد بازار آلت کوین‌ها می‌شود و در نتیجه قیمت بیت کوین روند کاهشی پیدا می‌کند. این حالت معمولا خیلی کم رخ می‌دهد و در صورت وقوع زمان زیادی طول نمی‌کشد.

5-نزولی بودن کل بازار و صعودی بودن بازار آلت کوین‌ها

تا الان که در حال نگارش این مقاله هستیم، این اتفاق نیفتاده ولی برای کامل شدن بحث آن را مطرح می‌کنیم. این حالت نشان می‌دهد که پول از بازار بیت کوین خارج شده و بخشی از آن وارد بازار آلت کوین‌ها می‌شود. این حالت زمانی رخ می‌دهد که چیزی بیت کوین را تهدید کند.

بنابراین با توجه به توضیحات بالا نمی‌توان زمان دقیقی را برای رخ دادن آلت سیزن مشخص کرد. تنها راه تشخیص آن توجه به متغیرهایی مانند ارزش بازار، دامیننس‌ها و.. است.

 

بهترین آلت کوین ها برای سرمایه گذاری در آلت سیزن

معمولا روند بازار به این شکل است که ابتدا بیت کوین روند صعودی خود را آغاز می‌کند و رشد مناسبی از خود به جا می‌گذارد. پس از این رشد، نوبت به آلت کوین‌های با ارزش بازار بالا می‌رسد و ارزهایی مثل اتریوم، لینک، سولانا، بیت کوین‌کش، کاردانو، بایننس و پولکادات رشد می‌کنند. پس از رشد این ارزها، نوبت به آلت کوین‌‌های کوچکتر مثل هارمونی وان، سلر، سندباکس، فانتوم و بیت تورنت می‌رسد. در این مرحله بیشتر ارزها با رشد مواجه می‌شوند اما میزان رشد آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. ارزهایی که از نظر تحلیل بنیادی اخبار خوبی دارند یا در حوزه‌های ترند فعالیت می‌کنند، شانس بیشتری برای سودهای چندصد درصدی دارند.

شاخص آلت سیزن چیست

شاخص آلت سیزن چیست

شاخص آلت سیزن شاخصی است که توسط وب سایت Blockchaincenter طراحی شده است تا با توجه به تغییرات قیمتی آلت کوین های بزرگ و بیت کوین، به عددی بین صفر تا صد برای تشخیص آلت سیزن یا بیت سیزن برسد. این شاخص برای مدت زمان 1ماه، 3 ماه و یکسال محاسبه میشود. بالای 75 آلت سیزن و پایین 25 بیت سیزن و اعداد بین آنها ترکیبی از دو حالت در نظر گرفته می شود. (بیت سیزن اصطلاحا زمانی گفته می شود که رشد بیت کوین از سایر ارزهای دیجیتال بیشتر است). نحوه محاسبه این شاخص به این صورت است که تغییرات قیمتی 50 آلت کوین برتر به جز استیبل کوینها در مدت زمان مشخص شده بررسی می شود اگر 75 درصد این توکن ها رشد بیشتری را نسبت به بیت کوین تجربه کرده باشند در این صورت در آلت سیزن خواهیم بود و اگر بیت کوین بهتر از 75 درصد آلت کوینها عمل کرده باشد در بیت سیزن خواهیم بود. عدد مربوط به این شاخص براساس تفاوت های عملکردی بین بیت کوین و ارزها است و میزان تفاوت در این شاخص تاثیری ندارد. توجه داشته باشید که این شاخص از اطلاعات گذشته استفاده می کند و به صورت تاخیری محاسبه می شود. بنابراین استفاده مستتقیم از آن برای سرمایه گذاری مناسب نیست و بیشتر برای درک بهتر شرایط بازار کاربرد دارد.

جمع بندی

آلت سیزن یکی از مفاهیم جذاب برای تریدرها و سرمایه‌گذاران در بازار ارزهای دیجیتال است. در آلت سیزن رشد قیمتی ارزهای دیجیتال به نسبت بیت کوین بسیار بالا است و برخی از ارزهای با ارزش بازار کم رشد‌های چند صد درصدی انجام می‌دهند. در این مقاله تلاش کردیم شاخص های مهم در تشخیص زمان آلت سیزن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

donyaye-trade.com

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام

ارسال دیدگاه


0 دیدگاه