تفاوت پوزشن لانگ و شورت؛ معرفی معاملات long و short
فارکس

تفاوت پوزشن لانگ و شورت؛ معرفی معاملات long و short

چرا همیشه بخریم و با افزایش قیمت سود کنیم؟ یکبارم بفروشیم و سود کسب کنیم! اگر دنبال کننده بازارهای مالی باشید، احتمالا می دانید در رابطه با چه چیزی حرف می زنیم.

 

در بازارهای مالی شما می توانید دو نوع معامله خرید و فروش داشته باشید و از افزایش و کاهش قیمت ها سود کسب کنید. این نوع معاملات با عبارت پوزیشن لانگ و شورت شناخته می شود. در ادامه مقاله به صورت کامل در رابطه با پوزیشن لانگ و شورت با شما صحبت خواهیم کرد؛ پس همراه ما باشید.


پوزیشن شورت و لانگ یعنی چی؟

شورت و لانگ، دو واژه پرکاربرد در بازارهای مالی است که معامله گران روزانه با آنها برخورد می کنند. این دو اصطلاح نشانگر پیش‌بینی معامله‌گران از روند قیمتی یک ارز هست. اینکه آیا قیمت آن ارز صعودی خواهد بود و یا اینکه نزولی. در ادامه بیشتر به این دو واژه کلیدی می پردازیم.

پوزیشن لانگ چیست؟

پوزیشن لانگ (Long position) یا معامله خرید؛ زمانی که معامله گر یک پوزیشن لانگ دارد، به این معناست که معامله خریدی باز کرده و انتظار افزایش قیمت را دارد و با افزایش قیمت، سود خود را کسب کرده و از معامله خارج می شود.

پوزیشن شورت چیست؟

پوزشن شورت (Short position) یا معامله فروش؛ این مفهوم مخالف مفهوم قبلی است و پیچیدگی بیشتری نسبت به آن دارد. وقتی معامله گر پوزیشن شورت دارد، به این معناست که معامله فروشی باز کرده و انتظار ریزش قیمت را دارد که پس از کاهش قیمت، خرید می کند و در ادامه با افزایش قیمتT از تفاوت قیمت های بوجود آمده، سود می کند.

بررسی تفاوت های پوزیشن لانگ و شورت

لانگ و شورت دو مفهوم کاملا متضاد هستند. در پوزیشن لانگ، معامله گر پوزیشن خریدی دارد که با افزایش قیمت به سود می رسد؛ اما در پوزیشن شورت، معامله گر با کاهش قیمت به سود می رسد. در ادامه برخی از مهمترین تفاوت این دو مفهوم را آورده ایم.

مفهوم پوزیشن

پوزیشن، به معنای موقعیت و وضعیت تریدر در بازار معاملاتی است. زمانی که می‌پرسیم پوزیشن شما در این بازار چیست؟ (برای مثال ممکن است دوستتان از شما بپرسد که چه پوزیشنی گرفتی؟) به این اشاره داریم که در روند فعلی مارکت، از کاهش قیمت سود خواهید برد یا از افزایش قیمت؟

دو نوع پوزیشن اصلی در بازارها وجود دارد؛ لانگ و شورت
 در پوزیشن لانگ، معامله گر مالک دارایی است و در پوزیشن شورت، معامله گر نه تنها مالک نیست بلکه بدهکار هم هست.

اگر 500سهام شرکتی را پوزیشن لانگ بگیرید، شما مالک آن 500 سهام هستید. اما اگر پوزیشن شورت بگیرید، در واقع قبل از اینکه مالک چیزی باشید آن را فروخته اید و در این صورت شما بدهکار هستید و وقتی قیمت سهام کاهش یافت، سهام را خریداری می کنید و از تفاوت قیمت آنها سود کسب می کنید.

قیمت ورودی پوزیشن

قیمت ورودی پوزیشن، نقطه قیمتی است که معامله گر با توجه به استراتژی خود مشخص می کند و در آن قیمت وارد معامله می شود. در پوزیشن لانگ، قیمت ورودی قیمتی است که معامله گر خرید می کند و در پوزیشن شورت، قیمت ورودی قیمتی است که معامله گر می فروشد.

الویت و ارزش پوزیشن

اولویت با کدام نوع پوزیشن است؟ در بازارهای مالی، معامله گران پوزیشن لانگ را به شورت ترجیح می دهند و این نوع پوزیشن نسبت به شورت برتری دارد.

طول عمر پوزیشن

در پوزیشن لانگ، انتظار رشد و افزایش قیمت برای مدت طولانی وجود دارد، بنابراین معامله گران پوزیشن خود را برای مدت زمان بیشتری باز نگه می دارند تا ارزش دارایی‌هایشان به مرور زمان افزایش یابد، اما در پوزیشن شورت، دید معامله گران کوتاه مدت است و از تغییرات کوچک بازار سود کسب می کنند.

ریسکی بودن پوزیشن

در پوزیشن شورت، معامله گر بدهکار است و اگر قیمت افزایش یابد، ممکن است ضرر زیادی را متحمل شود؛ اما در پوزیشن لانگ، معامله گر مالک است و در صورت کاهش قیمت، ریسک کمی را متحمل می شود. بنابراین ریسک پوزیشن شورت بیشتر از لانگ است و باید محتاطانه عمل کرد.

مقایسه پوزیشن لانگ و شورت

پوزیشن لانگ و شورت هر دو از موقعیت‌های معاملاتی در بازارهای مالی هستند. با توجه به شرایط بازار، معامله گر تصمیم به انتخاب یکی از این دو پوزیشن می‌گیرد.  در همه‌ی بازارها معاملات لانگ و شورت وجود دارند؛ اما در بازار اسپات و معاملات مشتقه پوزیشن لانگ و شورت شرایط متفاوتی دارند که باید هر تریدر با آن آشنا باشد.

جدول مقایسه لانگ و شورت
# لانگ شورت
🌐معنی خرید فروش 
🌐معادل انگلیسی Buy Sell
📈روند مناسب صعودی (گاوی) نزولی (خرسی)
✔️استراتژی مناسب در اسپات لانگ در کف شورت در سقف
✔️هدف در فیوچرز کسب سود از افزایش کسب سود از کاهش 

توجه داشته باشید که در یک زمان واحد، ممکن است دو تریدر بر اساس تحلیل متفاوتی که از بازار دارند، هر یک پوزیشن متفاوت را بگیرند.

شما می‌توانید در سایت‌هایی مانند سایت کوین گلس تعداد پوزیشن‌های لانگ و شورت ارزهای محبوب در صرافی‌های مختلف و در بازه‌های زمانی مختلف را مشاهده کنید. با مراجعه به این سایت می‌توانید در بازه‌ی زمانی خاص گرایش تریدرها را تشخیص دهید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: آموزش ترید فیوچرز در کوینکس

معایب و مزایای پوزیشن لانگ و شورت

مزایا و معایب پوزیشن لانگ

طبق اطلاعاتی که تا اینجای مقاله کسب کردید، پوزیشن لانگ ریسک کمی دارد و سود خوب و بدون دردسری را به معامله گران می دهد. اما این نوع پوزیشن، بلند مدت است و ممکن است رخدادی ناگوار باعث ضرر ناگهانی شود. از طرفی کسانی که به دنبال سود سریع هستند این نوع معامله برایشان جذاب نیست.

مزایا و معایب پوزیشن شورت

در معاملات شورت، شما می توانید در بازار نزولی سود کسب کنید و مدت زمان کسب سودتان کمتر است؛ اما در این نوع معاملات، ریسک معاملاتی شما بسیار بیشتر است و در صورت افزایش قیمت، ضرر زیادی را متحمل می شوید.

چه موقع وارد یک پوزیشن لانگ (Long) شویم؟

پاسخ کوتاه این پرسش به این شرح است:

زمانی وارد پوزیشن لانگ شوید که قیمت احتمال افزایش دارد. اما بیایید بیشتر در مورد آن صحبت کنیم:

فرض کنید در حال تحلیل ارز دیجیتال اتریوم (ETH) در تایم فریم روزانه هستید. بعد از تحلیل‌های خود متوجه می‌شوید که قیمت این ارز احتمالا افزایش پیدا می‌کند و ممکن است تا 14 روز آینده 100 درصد سود بدهد. در این صورت، شما طبیعتا وارد پوزیشن لانگ (پوزیشن بای) می‌شوید.

از چه طریقی؟ از طریق صرافی‌هایی که از قراردادهای معاملاتی آتی (فیوچرز) یا سایر قراردادهای مشتقه پشتیبانی می‌کنند.

انواع پوزیشن لانگ چیست؟

حالا که با مفهوم پوزیشن لانگ آشنا شدید، وقت آن رسیده که انواع پوزیشن لانگ را هم بشناسید. ابتدا باید بدانید که در تمام بازارها پوزیشن لانگ به معنای انجام معامله «خرید» یا (buy) است. اما تفاوت اساسی زمانی مشخص می‌شود که در بخش‌های مختلف یک صرافی، خرید یک سهم و اصطلاحاً «ورود به پوزیشن لانگ» از لحاظ مدت زمان هولد ارز و نوع معاملات، نتایج متفاوتی برای معامله‌گر دارد.

در ادامه به انواع پوزیشن لانگ در بازار اسپات، آپشن و فیوچرز می‌پردازیم.

1- پوزیشن لانگ در سرمایه گذاری بلند مدت

سرمایه گذاری بلند مدت در انگلیسی "holding" نام دارد. در فارسی نیز هرگاه به قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت در یک ارز، وارد پوزیشن لانگ می‌شویم، اصطلاحاً آن ارز را «هولد» می‌‌کنیم. به معامله‌گری که یک ارز را به قصد سرمایه‌گذاری خریداری می‌کند، «هولدر» گفته می‌شود.

به عبارت دیگر، داشتن یک موقعیت «لانگ» در سرمایه‌گذاری بلند مدت یک ارز، به این معنی است که شما مالک آن ارز هستید و آن ارز در پورتفوی شما قرار می‌گیرد. سرمایه گذاران با این انتظار که ارزش سهم خریداری شده با گذر زمان افزایش می‌یابد، پوزیشن‌های لانگ خود را برای مدت طولانی حفظ می‌کنند.

برای گرفتن پوزیشن لانگ در سرمایه‌گذاری بلند مدت، باید جفت ارز مورد نظر خود را در زمانی که طبق تحلیل شما در آخرین کف‌ها قرار دارد، از بخش «اسپات» صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: معاملات اسپات چیست؟

ممکن است ریسک استراتژی پوزیشن لانگ در سرمایه‌گذاری بلند مدت، بالا باشد. برای مثال، امکان دارد با گذر زمان، ارزش دارایی شما نه تنها زیاد نشود، بلکه به کمتر از زمان خرید هم برسد و ضرر کنید. بنابراین اگر قصد سرمایه‌گذاری بلند مدت را دارید، بهتر است قبل از خرید، نمودار جفت ارز مورد نظر خود را تحلیل کنید و سپس با استراتژی خرید در کف و فروش در سقف، وارد معامله لانگ شوید.

2- پوزیشن لانگ در قراردادهای آپشن

پوزیشن لانگ در قرارداد آپشن، یعنی خریدار مقداری وجه به فروشنده پرداخت می‌کند و اختیار معامله را به دست می‌آورد. به این ترتیب، به ازای پرداخت حجم معینی ارز، این حق را به دست می‌آورد که در تاریخ معینی در آینده، تعداد واحد ارز مندرج در قرارداد را خریداری کند و یا اگر صلاح ندانست، معامله را لغو کند. معامله گران به این دلیل وارد پوزیشن لانگ در قراردادهای آپشن می‌شوند که بر اساس تحلیل‌های خود، پیش بینی می‌کنند در آینده قیمت جفت ارز مورد نظر افزایش پیدا می‌کند؛ با این حال به این علت که از پیش بینی خود صد در صد مطمئن نیستند، قرار داد آپشن را به جای فیوچرز یا اسپات انتخاب می‌کنند. اختیار معامله این فرصت را به سرمایه‌گذار می‌دهد که در صورت اشتباه از آب درآمدن پیش بینی اش، معامله را نهایی نکند و در نتیجه زیان چندانی متحمل نشود.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می شود: سه اشتباه بزرگ معامله گران در بازار فیوچرز و آپشن

3- پوزیشن لانگ در قراردادهای آتی

اگر بخواهیم پوزیشن لانگ در قراردادهای آتی یا فیوچرز (futures) را با قرارداد آپشن مقایسه کنیم، باید بگوییم در قرار داد آپشن، اگر پوزیشن لانگ در زمان سررسید قرارداد نهایی شود، به معنای این است که ارز خریداری شده، درست مشابه خرید در بازار اسپات، جزو دارایی (asset) شما به حساب می‌آید و در پورتفوی شما قرار می‌گیرد. اما پوزیشن لانگ در قرارداد فیوچرز، ارز خریداری شده را در پورتفوی شما قرار نمی‌دهد. به عبارت دیگر، وقتی وارد یک موقعیت لانگ در بازار فیوچرز صرافی می‌شوید، مالک ارز دیجیتال نیستید، بلکه فقط با پیش بینی روند بازار، شرط بندی می‌کنید. اگر پیش بینی شما روند صعودی بود، وارد پوزیشن لانگ یا خرید می‌شوید. اگر بازار طبق پیش‌بینی شما حرکت کند، با توجه به میزان موجودی حساب خود، اهرم انتخابی و بر اساس درصد حرکت بازار در جهت روند شما، کسب سود می‌کنید.

?برای مدیریت ریسک در پوزیشن لانگ قرارداد فیوچرز، باید حد سود (take profit) و حد ضرر (stop loss) تعیین کنید تا اگر بازار در جهت پیش بینی شما حرکت کرد، با مقدار سود تعیین شده، معامله را ببندید و یا اگر بازار برخلاف پیش بینی شما حرکت کرد، با کمترین ضرر از پوزیشن لانگ خارج شوید.

مطالعه این مطلب پیشنهاد می‌شود: فرق سیگنال اسپات و فیوچرز

جمع بندی

لانگ و شورت در بازارهای مالی مورد استفاده قرار می گیرد. به گونه ای که فرصت کسب سود به دو صورت مختلف را برای معامله گران فراهم می کند. پوزیشن لانگ به معنای معامله خرید و پوزیشن شورت به معنا معامله فروش است. هر کدام دارای مزایا و معایب خود هستند و به معامله گران این اجازه را می دهند تا با هدف و استراتژی معاملاتی خود، پوزیشن باز کنند و سود کسب کنند.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامعی را درباره پوزیشن لانگ و شورت در اختیارتان قرار دهیم تا راه کسب سود برایتان هموار شود و فرصت های معاملاتی را شکار کنید.

ارسال دیدگاه


37 دیدگاه

مطالب مرتبط