بازگشت دلار بعد از جلسه FOMC (اخبار فارکس پنجشنبه 25 خرداد)
اخبار فارکس

بازگشت دلار بعد از جلسه FOMC (اخبار فارکس پنجشنبه 25 خرداد)

امروز پنجشنبه 15 ژوئن 2023 است و یکبار دیگر کارشناسان بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید قصد دارند تا شما را از آخرین خبرها و رویدادهای درون مارکت آگاه کنند.

طبق معمول همیشه خبرمان را با دلار امریکا آغاز می کنیم.

دلار امریکا امروز و تا بدین لحظه بازگشت خود را به سمت بالا مدیون اظهارات شاهینی دیشب رئیس فدرال رزرو، جرومی پاول است.

اگر همین الان چارت شاخص دلار امریکا را که با نماد DXY معروف است باز کنید مشاهده خواهید کرد که دلار بعد از سقوط تا نیمه های قیمت 102 شروع به بازگشت تا اطراف 103.40 کرده است.

ضمنا بد نیست بدانید قیمت بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری نیز اطراف 3.81% در حال معامله شدن است که این فاکتور هم نقش موثری در قوی تر شدن قیمت دلار امریکا دارد.

همانطور که در جریان هستید دیشب نشست رسمی ماه ژوئن اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) امریکا بود.

همان گونه که انتظار می رفت فدرال رزرو بعد از تقریبا یک سال که نرخ های بهره را در مبارزه با تورم سرسخت افزایش داده بود، نرخ هایش را بدون تغییر و در همان محدوده 5 تا 5.25% رها کرد.

جرومی پاول دلیل ثابت نگه داشتن نرخ های بهره را ارزیابی داده های اضافی و مشاهده پیامدهای سیاست پولی انقباضی در اقتصاد و جامعه اعلام کرد.

چیزی که در جلسه دیشب بسیار مهم و حائز اهمیت بود و ما هم در تحلیل روز گذشته خود در بخش: آخرین اخبار و تحلیل جلسه فدرال رزرو بیان کردیم، نمودار نقطه ای یا همان Dot Plot بود.

پاول در بخش پیش بینی وضعیت آینده اقتصادی یا همان نمودار نقطه ای اعلام کرد که همکاران وی در فدرال رزرو پیش بینی خود را برای نرخ بهره نهایی در پایان سال 2023 از 5.1% به 5.6% افزایش داده اند.

این مساله می تواند نشان دهنده این باشد که دست فدرال رزرو برای دو افزایش نرخ بهره 25 واحدی دیگر باز است.

ضمنا رئیس کمیته FOMC در ادامه پیش بینی خود را برای نرخ بهره نهایی در پایان سال 2024 از رقم 4.3% به 4.6% افزایش داد.

نکته مهم دیگری که باعث جلب توجه بسیاری از اقتصاددانان شد این بود که جرومی پاول از قول دادن برای یک افزایش نرخ بهره در ماه آینده طفره رفت.

ولی با تمام این اوصاف آنچه باعث نجات جان دلار امریکا شد همین پیش بینی نرخ بهره نهایی برای پایان سال 2023 و 2024 بود.

رویدادهای مهم امروز بازار فارکس

مهمترین رویداد امروز نشست بانک مرکزی اروپا (ECB) به منظور تعیین نرخ های بهره است که قرار است راس ساعت 15:45 به وقت ایران برگزار شود.

ایالات متحده امریکا هم قرار است در سشن معاملاتی نیویورک شاخص خرده فروشی ماه می، نظرسنجی کارخانجات فیلادلفیا و درخواست برای مطالبات بیکاری هفتگی خود را منتشر کند.

ضمنا انتظار می رود ECB نرخ های بهره خود را 25 واحد دیگر افزایش دهد که این مساله تا الان در مارکت پیشخور شده و مارکت منتظر سخنان رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد و کنفرانس خبری بعد از آن و سوال و جواب از ایشان است.

وضعیت جفت ارزها و طلا

جفت ارز پر طرفدار EURUSD دیروز و امروز تا سطح مقاومتی 1.0850 صعود کرده و در این لحظه اطراف قیمت 1.0830 در حال درجا زدن می باشد.

جفت ارز GBPUSD هم بعد از بالا رفتن تا نزدیک سطح مهم و روانی 1.27 در حال حاضر 40 پیپی پایین تر از این منطقه در حال معامله شدن است.

جفت ارز USDJPY هم که معمولا بیشترین واکنش ها را به نشست فدرال رزرو نشان می دهد بعد از اظهارات شاهینی پاول تا اطراف سطح مهم 141.50 صعود کرد. این جفت ارز در حال حاضر در قیمت 141.25 در حال معامله شدن است.

در انتها اونس جهانی طلا هم که بعد از نشست دیشب فدرال رزرو تا سطح مهم 1960 دلار ریزش کرده بود امروز و تا بدین لحظه تا اطراف 1930 دلار سقوط کرده است.