دلار امریکا در حال پرواز (خبرهای فارکس چهارشنبه 26 بهمن)
اخبار فارکس

دلار امریکا در حال پرواز (خبرهای فارکس چهارشنبه 26 بهمن)

امروز چهارشنبه 15 فوریه 2023 است و قرار است یکبار دیگر کارشناسان بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید شما عزیزان را از آخرین خبرهای درون مارکت آگاه کنند.

خبر امروز را با دلار امریکا شروع می کنیم که موفق شده بعد از چند روز درجا زدن و اصلاح، شروع به پرواز دوباره کند.

همینطور که در جریان هستید مارکت فارکس امروز منتظر چند خبر مهم از سمت بریتانیا و ایالات متحده امریکا بود. یکی از این خبرهای مهم گزارش شاخص خرده فروشی امریکا بود.

ساعاتی پیش اداره سر شماری ایالات متحده امریکا گزارش داد که خرده‌ فروشی امریکا در ماه ژانویه 3 درصد رشد کرده است. شایان ذکر است رقم منتشر شده نسبت به پیش بینی 1.8 درصدی مارکت اختلاف فاحشی دارد و حاکی از اقتصاد قوی امریکا است.

علاوه بر آن گزارش خالص خرده فروشی که بدون احتساب فروش اتومبیل ها است در همین ماه 2.3 درصد افزایش داشته است. این رقم نسبت به کاهش 0.9 درصدی ماه دسامبر یک رقم عالی محسوب می شود.

جدای از گزارش خرده فروشی، شاخص کارخانجات امپایر استیت فدرال رزرو نیز با یک جهش بزرگ از رقم 32.9- به 5.9- افزایش یافت.

این گزارش باعث شد شاخص دلار امریکا که قدرت این ارز را با رقبای بین المللی خود ارزیابی می کند به آسمان پرتاب کند.

اگر همین الان نمودار شاخص دلار امریکا را باز کنید متوجه صعود قیمت دلار امریکا تا بالای سطح مهم روانی و مقاومت 104 خواهید شد.

گزارش مهم دیگر امروز خبر تورم مصرف کننده (CPI) بریتانیا بود که از رقم 10.5 قبلی به 10.1 درصد کاهش یافت. تحلیلگران پیش بینی کرده بودند این عدد 10.3 درصد شود.

شایان ذکر است گزارش خالص تورم بریتانیا که ماه قبل 6.4 درصد بود به رقم 5.8 درصد کاهش یافت. پیش بینی مارکت عدد 6.2 درصد بود.

کارشناسان بازار فارکس می گویند درست است که تورم انگلستان در حال کاهش است ولی تورم انگلستان هنوز دو رقمی است (منظور رقم 10.1 درصد است). یکی از دلایل اصلی کاهش تورم، افت قیمت سوخت است.

بد نیست بدانید تورم بریتانیا در حال حاضر از کشورهای همسایه مثل آلمان (9.2 درصد)، فرانسه (7 درصد) و حتی تورم ایالات متحده (6.4 درصد) بسیار بالاتر است. این مساله باعث نگرانی مقامات بریتانیایی شده است.

وضعیت جفت ارزها و طلا

بعد از انتشار داده های قوی امریکا جفت ارز یورو به دلار امریکا که تا اطراف 1.0750 افزایش یافته بود شروع به ریزش تا اطراف 1.0665 کرده است.

جفت ارز پوند به دلار امریکا نیز که موفق شده بود تا قیمت 1.2181 بالا رود بعد از گزارش کاهش تورم انگلستان و گزارش قوی خرده فروشی امریکا تا اطراف 1.1989 سقوط کرده است. بد نیست بدانید پوند انگلستان یک سطح مهم حمایتی اطراف 1.1940 دارد.

جفت ارز دلار به ین ژاپن هم که تمام سه روز گذشته را صعودی بوده تا بدین لحظه موفق شده خودش را تا اطراف 134.23 بالا ببرد.

در انتها اونس جهانی طلا که امروز تا اطراف قیمت مهم 1860 دلار صعود کرده بود بعد از گزارشات قوی امریکا شروع به ریزش تا اطراف 1834 دلار کرده است.