پرواز قیمت دلار (اخبار فارکس پنجشنبه 4 خرداد)
اخبار فارکس

پرواز قیمت دلار (اخبار فارکس پنجشنبه 4 خرداد)

امروز پنجشنبه 25 می 2023 است و و یکبار دیگر کارشناسان بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید قصد دارند تا شما را از آخرین رویدادهای درون مارکت مطلع کنند.

طبق معمول همیشه خبرمان را با دلار امریکا آغاز می کنیم.

شاخص دلار امریکا که با نماد DXY در بازارهای مالی معروف است موفق شده به بالاترین میزان خود در دو ماه گذشته یعنی اطراف قیمت 104.16 پرواز کند.

فاکتورهای مختلفی دست به دست هم داده اند تا دلار امریکا نسبت به رقبای خود قوی تر شود که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

بلاتکلیفی نسبت به موضوع مهم افزایش سقف بدهی های امریکا که این روزها نقل خبرگزاری شده باعث شده تا نرخ بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری به بالاترین میزان خود در دو ماه گذشته صعود کند.

همین فاکتور مهم محرک اصلی قوی تر شدن دلار امریکا در کل مارکت است.

دیروز چهارشنبه رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، کوین مک کارتی، اطمینان داد که ایالات متحده نسبت به پرداخت بدهی های خود اجتناب نخواهد کرد ولی خاطرنشان کرد که آنها هنوز در مورد هزینه ها با هم اختلاف نظر دارند.

فاکتور مهم دیگری که باعث پرواز قیمت دلار به آسمان شده، اظهارات شاهینی اخیر مقامات فدرال رزرو است.

دیروز کریستوفر والر یکی از اعضای با نفوذ فدرال رزرو گفت: تا شاهد کاهش کامل تورم و اثرات مثبت آن در اقتصاد نباشیم از سیاست به پایان رسیدن فرایند افزایش نرخ های بهره تا پایان سال 2023 حمایت نخواهیم کرد.

همین گفته والر نیز باعث افزایش دو چندان دلار امریکا در مارکت شد.

ضمنا بد نیست بدانید که دیشب در اواخر صورتجلسه مهم ماه می فدرال رزرو تعدادی هم درباره ادامه افزایش نرخ های بهره مخالف بودند ولی مارکت به این خبر واکنش نشان نداد.

شاخص های آتی سهام های ایالات متحده در این لحظه سیگنال های متضادی می دهند (به عنوان مثال داو جونز در حال ریزش و نزدک در حال افزایش است) و نرخ بازده اوراق قرضه ده ساله هم اطراف قیمت 3.75% در حال معامله شدن است.

رویدادهای مهم امروز

قرار است امروز در سشن معاملاتی نیویورک، دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده اولین بازبینی رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) سه ماهه اول خود را منتشر کند. ضمنا امریکا گزارشات درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی و فروش خانه های درحال انتظار ماه آوریل را منتشر خواهد کرد.

وضعیت جفت ارزها و طلا

این سومین روزی است که شاخص دلار امریکا در حال افزایش است و در این لحظه در قیمت 104.05 در حال معامله شدن می باشد.

جفت ارز پر طرفدار EURUSD نیز سومین روز متوالی است که قرمز و نزولی می باشد و موفق شده تا اطراف سطح مهم روانی 1.07 سقوط کند. در واقع این پایین ترین میزان قیمت یورو در دو ماه گذشته است.

ضمنا داده های آلمان اوایل امروز نشان داد که تولید ناخالص داخلی با نرخ سالانه 0.5٪ در سه ماهه اول کاهش یافته در حالی که برآورد اولیه 0.1٪ بود.

جفت ارز GBPUSD هم علی رغم گزارش داغ تورم انگلستان نتوانست جلوی دلار امریکا قد علم کند و شروع به ریزش به پایین ترین میزان خود در دو ماه گذشته یعنی پایین سطح مهم 1.24 کرده است. این جفت ارز در حال حاضر در قیمت 1.2366 در حال معامله شدن است.

جفت ارز USDJPY هم که دنباله رو بازده اوراق قرضه ده ساله است به دلیل افزایش بازده موفق شده به بالاترین میزان خود از نوامبر سال 2022 یعنی نزدیک سطح مهم و روانی 140 کند. قیمت دلار به ین در این لحظه 139.50 می باشد.

در انتها قیمت اونس جهانی طلا هم که این روزها ریزشی شده اطراف دو سطح 1950 تا 1960 دلار در نوسان است.