ریزش دلار بعد از جلسه FOMC (اخبار فارکس پنجشنبه 2 نوامبر)
اخبار فارکس

ریزش دلار بعد از جلسه FOMC (اخبار فارکس پنجشنبه 2 نوامبر)

امروز پنجشنبه 2 نوامبر 2023 است و قرار است یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید آخرین خبرهای مهم درون مارکت را با شما به اشتراک بگذارند.

طبق معمول همیشه خبرمان را با سلطان بازارهای مالی؛ دلار امریکا آغاز می کنیم.

شاخص دلا امریکا که دیروز تا بالای سطح مهم 107 صعود کرده بود بعد از سخنان رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول، شروع به ریزش تا اطراف 106.29 کرده است.

همانطور که در جریان بودید دیروز نشست ماه نوامبر بانک مرکزی امریکا بود و درست مطابق با پیش بینی تحلیلگران اقتصادی، فدرال رزرو نرخ های بهره خود را در همان محدوده 5.25 تا 5.5 درصد ثابت نگه داشت.

در واقع جرومی پاول لحن محتاطانه ای درباره اینکه آیا باز هم قصد افزایش نرخ های بهره را دارند یا خیر اتخاذ کرد ولی از اعلام کاهش نرخ ها در سال 2024 هم طفره رفت.

پاول اذعان کرد که شرایط مالی در بحبوحه افزایش بازدهی سخت ‌تر شده است و رویکرد وابسته به داده‌ها را تکرار کرد و خاطرنشان کرد که تا قبل از نشست دسامبر دو داده دیگر درباره تورم و اشتغال خواهند داشت.

نکته جالب تر این بود که ابزار معروف گروه CME قبل از جلسه مهم FOMC احتمال اینکه بانک مرکزی امریکا نرخ هایش را در ماه بعدی یعنی دسامبر ثابت نگه دارد را از 69 درصد قبلی ارتقا داد و رقم جدید 80 درصد را نشان داد.

در ضمن نرخ بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری نیز دیروز و بعد از جلسه فدرال رزرو بالای 4 درصد ریزش کرد و در این لحظه در رقم 4.72 درصد می باشد.

وقایع مهم امروز در بازار فارکس

مهمترین رویداد امروز جلسه مهم بانک مرکزی انگلستان (BoE) است که رئیس فعلی آن هم اندرو بیلی قرار است یک کنفرانس خبری با خبرنگاران داشته باشد.

تحلیلگران اقتصادی پیش بینی کرده اند که BoE نرخ های بهره را در همان رقم فعلی 5.25 درصد ثابت نگه دارد.

سپس ایالات متحده امریکا قرار است در سشن معاملاتی نیویورک گزارش درخواست برای مطالبات بیکاری هفتگی و سفارش کارخانجات ماه سپتامبر به علاوه هزینه واحدهای کار برای سه ماه سوم را منتشر کند.

وضعیت جفت ارزها و طلا

جفت ارز EURUSD که دیروز تا نزدیک سطح مهم 105 ریزش کرده بود بعد از سخنان پاول شروع به افزایش تا بالای سطح مهم 106 کرده است.

جفت ارز GBPUSD هم که دیروز تا پایین سطح مهم 1.21 ریزش کرده بود امروز تا نزدیک سطح مهم مقاومتی 1.22 صعود کرد. این جفت ارز در حال حاضر در قیمت 1.2165 در حال بالا و پایین شدن است.

جفت ارز USDJPY که تا اطراف سطح مهم 152 صعود کرده بود دیروز و امروز شروع به ریزش تا نزدیک سطح مهم 150 کرده است. بزرگترین دلیل ریزش دلار به ین کاهش 4 درصدی بازده اوراق قرضه ده ساله است.

در انتها اونس جهانی طلا هم که دیروز تا اطراف 1970 دلار ریزش کرده بود امروز و در این لحظه در قیمت 1986 دلار در حال معامله شدن می باشد.