گزارش شاخص تولیدات امریکا
اخبار فارکس

گزارش شاخص تولیدات امریکا

امروز شنبه دوم ماه ژوئیه 2022 است و بازار فارکس در این لحظه، تعطیل می باشد.

همینطور که مطلع هستید، قرار بود ایالات متحده امریکا دیروز راس ساعت 18:30 دقیقه به وقت ایران، گزارش شاخص مدیران خرید تولیدات (ISM PMI) خود را اعلام کند. بر اساس آخرین گزارشات منتشر شده، فعالیت های تولیدی امریکا در ماه ژوئن، بیشتر از انتظارات بازار، کوچک شده است.

بد نیست ابتدا کمی به چیستی شاخص ISM PMI بپردازیم.

شاخص مدیران خرید که توسط موسسه مدیریت عرضه (ISM) و به صورت ماهانه منتشر می شود، در حقیقت یکسری تحقیق از 300 مدیر خرید است که وضعیت اقتصادی صنعت تولیدات را مورد بررسی قرار می دهند.

این شاخص در واقع یک اندیکاتور از وضعیت سلامت اقتصادی کارخانجات و تولیدی ها است. نکته مهم این شاخص این است که مادامیکه رقم اعلام شده بالای 50 باشد، وضعیت تولیدی ها خوب است.

حال، رقمی که دیروز اعلام شد، نشان می دهد که شاخص تولیدات در دو سال گذشته به پایین ترین میزان خود کاهش یافته است. دلیل اصلی آن، اعمال سیاست های انقباضی فدرال رزرو به منظور پایین آوردن تورم در کشور است.

موسسه مدیریت عرضه ساعاتی پیش اعلام کرد که شاخص فعالیت کارخانجات ملی آن در ماه گذشته به رقم 53 کاهش یافته است. این عدد، پایین ‌ترین میزان این شاخص از ژوئن 2020 است، یعنی زمانی که این بخش در حال ترمیم از کووید 19 قرار داشت.

رقم قبلی که در ماه می اعلام شد، 56.1 بود. اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند این عدد 54.6 باشد.

همانطور که جلوتر اشاره کردیم، رقم بالای 50 نشان ‌دهنده توسعه در بخش تولید است که 11.8 درصد از اقتصاد ایالات متحده را تشکیل می‌دهد.

اگرچه قسمتی از این اعتدال در فعالیت کارخانه ها نشان دهنده بازگشت هزینه ها از سمت خدمات به سمت کالاها است، اما بر اساس داده های اخیر، دلیل اصلی این افت، افزایش نرخ های بهره می باشد.

هزینه های مصرف کننده در ماه می نسبتاً افزایش یافت، در حالی که شروع مسکن، مجوزهای ساخت و تولید کارخانه ها، کاهش یافته اند.

همانطور که در جریان هستید، فدرال رزرو در نشست ماه قبل خود، نرخ های بهره را 75 واحد افزایش داد. این رقم بالاترین افزایش از سال 1994 تا الان بوده که به منظور مبارزه با تورم صورت گرفت.

به نظر می آید یک افزایش 75 واحدی دیگر، برای ماه ژوئیه (همین ماهی که در آن هستیم)، در راه است. بانک مرکزی ایالات متحده از ماه مارس گذشته، نرخ بهره شبانه خود را 150 واحد پایه، افزایش داده است.

حال، زیرشاخص سفارشات جدید، که یک اندیکاتور آینده نگر است، از 55.1 در ماه می به 49.2 کاهش یافته است. با وجود اولین کاهش به زیر سطح 50 از ماه می 2020، به نظر می رسد تولیدکنندگان کارهای زیادی برای حفظ کارخانجات دارند.

گزارش دیگر، مربوط به تورم تولیدکنندگان بود.

اخبار مربوط به تورم کمی دلگرم کننده بود. معیار قیمت های پرداخت شده توسط تولیدکنندگان از 82.2 درصد در ماه می، به 78.5 درصد کاهش یافته است. این گزارش نشان دهنده این است که تورم احتمالاً به اوج خود رسیده است.

در کل، بخش تولیدات ایالات متحده اگرچه با سرعتی کمتر از ماه ژوئن حرکت می کند، ولی در حال قوی تر شدن است.

البته هنوز برخی از اقتصاددانان بر این باورند که بر اساس ابزار پیش بینی کننده تولید ناخالص داخلی بانک مرکزی، ایالات متحده وارد رکود شده ولی، باید تا آخر این ماه صبر کنیم و ببینیم گزارش GDP امریکا این مساله را تایید می کند یا خیر.