بررسی گزارش تولید ناخالص داخلی امریکا
اخبار فارکس

بررسی گزارش تولید ناخالص داخلی امریکا

امروز پنجشنبه 28 ژوئیه 2022 است و همانطور که مطلع بودید، قرار بود ایالات متحده امریکا گزارش تولید ناخالص داخلی سه ماهه دوم خود را منتشر کند.

ساعاتی پیش دفتر تحلیل اقتصادی امریکا گزارش داد که اقتصاد ایالات متحده برای دومین سه ماهه متوالی از آوریل تا ژوئن کوچک تر شده است. حال، بر اساس یک قانون عمومی در اقتصاد می توان گفت که امریکا از لحاظ تکنیکالی وارد فاز رکود شده است.

بر اساس برآوردهای قبلی، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم 0.9%- درصد کاهش یافته است. این رقم به دنبال عدد 1.6%- در سه ماهه اول است. کارشناسان اقتصادی پیش بینی کرده بودند که GDP امریکا 0.3% شود.

شایان ذکر است که دفتر ملی تحقیقات اقتصادی امریکا که داور اصلی رکود می باشد تعریف خود از رکود را اینگونه بیان کرد: کاهش سراسری و قابل توجه فعالیت های اقتصادی که معمولا بالای چند ماه طول بکشد. این مساله به راحتی در بخش های تولید، اشتغال و درآمد قابل مشاهده است.

مشاغل ایالات متحده در نیمه اول امسال به طور میانگین ماهانه 456.700 نفر شغل ایجاد کرده که باعث افزایش قوی دستمزدها شده است. ولی با این حال خطرات به وجود آمدن رکود نیز افزایش یافته است.

ساخت و سازها و فروش خانه ها ضعیف شده و حتی اخیرا احساسات تجاری و مصرف کننده ها نیز، کاهش یافته است.

کاخ سفید به شدت دنبال آرام کردن اذهان عمومی نسبت به عدم وقوع رکود است. دلیل این مساله هم انتخابات ماه نوامبر آتی است. هشت انتخابات میان دوره ای که تصمیم می گیرد که آیا حزب دموکرات رئیس جمهور امریکا، جو بایدن، کنترل کنگره آمریکا را حفظ کند یا خیر.

حال وزیر خزانه داری ایالات متحده امریکا، جانت یلن قرار است تا ساعاتی دیگر یک کنفرانس خبری درباره آخرین وضعیت اقتصادی امریکا برگزار کند. در حالی که بازار کار کماکان کساد است، علائمی از بی رمقی در آن دیده می شود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود: بهترین بروکر فارکس

همانطور که مطلع هستید پنجشنبه هر هفته، امریکا گزارش درخواست برای مطالبات بیکاری خود را منتشر می کند. این گزارش توسط اداره کار ایالات متحده اعلام می شود.

طبق آخرین گزارشات، درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی در امریکا 5000 نفر کاهش داشته و رقم 256.000 نفر را ثبت کرد. اقتصاددانان رقم 253.000 نفر را پیش بینی کرده بودند.

مطالبات بیکاری امریکا در یک محدوده بین 270.000 تا 350.000 نفر می باشد که به گفته اقتصاددانان نشان دهنده افزایش نرخ بیکاری است.

نکته حائز اهمیت این است که کندی رشد اقتصادی می تواند فدرال رزرو را مجبور به عقب نشینی از فرآیند افزایش نرخ های بهره کند. البته قسمت زیادی از این ماجرا به نرخ تورم بستگی دارد که در حال حاضر خیلی بالاتر از تارگت 2 درصدی مورد توجه فدرال رزرو است.

دیشب فدال رزرو نرخ های بهره امریکا را برای دومین ماه پیاپی به اندازه 75 واحد پایه افزایش داد. حال نرخ کلی استقراض ها در امریکا بین 2.25 تا 2.50 درصد است. پاول دلیل کاهش روند اقتصادی را اعمال سیاست های انقباضی دانست.

واکنش مارکت به خبر GDP

بعد از اعلام خبر مایوس کننده تولید ناخالص داخلی امریکا، بیشترین واکنش از سمت بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری امریکا بود. اگر همین الان سری به چارت بازدهی اوراق قرضه بزنید، متوجه سقوط قیمت از 2.75 درصد به 2.64 درصد خواهید شد.

بیشترین چیزی که می تواند از این ریزش به نفع خودش بهره برداری کند، طلا است. در این لحظه که مشغول نگارش این خبر هستیم، طلا در تلاش برای عبور از یک سطح مهم مقاومتی اطراف 1757 دلار است.

شاخص دلار امریکا که قدرت این ارز را با سبدی از شش ارز بین المللی رقیب ارزیابی می کند، بلافاصله پس از انتشار این خبر تا اطراف 106 سقوط کرد. قیمت شاخص دلار در این لخظه اطراف 106.60 می باشد.

دلایل عمده کاهش GDP

فاکتورهای مختلفی باعث کاهش تولید ناخالص داخلی امریکا شده که به برخی از آنها می پردازیم.

فاکتورهای مهمی چون کاهش موجودی، کاهش سرمایه گذاری های مسکونی و غیر مسکونی و هزینه های دولتی در سطوح فدرال باعث کاهش GDP بوده اند. سرمایه گذاری های ناخالص داخلی فقط در سه ماه گذشته 13.5 درصد کاهش داشته اند.

مخارج مصرف کنندگان که توسط شاخص مخارج مصرف شخصی اندازه گیری می شود، فقط 1 درصد افزایش داشته است. دلیل اصلی این مساله، تورم است.

هزینه ها برای خدمات در همین دوره، فقط 4.1 درصد افزایش را نشان می دهد. موجودی ها که به افزایش تولید ناخالص داخلی در سال 2021 کمک کردند، هم اکنون 2 درصد کاهش داشته اند.

ریشه تمام مشکلات به وجود آمده، تورم است.

شاخص قیمت مصرف کننده در همین فصل 8.6 درصد افزایش داشته که این میزان بالاترین سطح CPI از سال 1981 تا الان می باشد.

نتیجه گیری

پس از گزارش CPI اخیر که بالاترین میزان در 41 سال گذشته بوده، فاکتورهای بیشماری دست به دست هم دادند تا رشد اقتصادی امریکا کند شود.

مشکلات مربوط به زنجیره تامین کالا که در ابتدای همه گیری به دلیل تقاضای زیاد برای کالاها نسبت به خدمات ایجاد شد، هسته اصلی این مشکل بوده است. این مساله با شروع حملات روسیه به اوکراین در اوایل فوریه 2022 گر گرفت و اخیرا با اعمال قرنطینه های اجباری از سمت چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان نیز تشدید شد.

حال، اقتصاد با مشکلات بنیادی عدیده ای دست و پنجه نرم می کند.

به دنبال مشکلات اخیر، سوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است: آیا اقتصاد امریکا وارد رکود شده؟

دیشب رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول اعلام کرد که امریکا وارد رکود نشده است.

ولی این مساله فقط دغدغه سرمایه گذاران نیست بلکه هم اکنون مقامات کاخ سفید به دلیل انتخابات فصلی خود نیز نگران عواقب رکود هستند. اخیرا رئیس جمهور ایالات متحده امریکا، جو بایدن، اعلام کرد:

جای تعجب نیست که به دلیل اینکه پاول و همکارانش با افزایش نرخ های بهره در حال مبارزه با تورم هستند، اقتصاد با کندی رشد مواجه شود.

در انتها باید منتظر سخنان جانت یلن برای تشریح بیشتر وضعیت اخیر امریکا بمانیم.