تورم امریکا باز هم رکورد زد
اخبار فارکس

تورم امریکا باز هم رکورد زد

همینطور که مطلع هستید، دیروز مارکت منتظر یکی از تاثیرگذارترین یا شاید مهمترین خبر بازار مالی فارکس بود.

قرار بود ساعت 17 گزارش تورم مصرف کننده (CPI) امریکا منتشر شود.

بر اساس آخرین خبرها از اداره کار ایالات متحده، ارقام تورم مصرف کننده امریکا بالاتر از انتظارات مارکت و اقتصاددانان اعلام شد. طبق این گزارش، بیشترین اقلامی که افزایش یافته بودند، خودروهای دست دوم و همچنین بهای اجاره آنها بود.

این دو فاکتور، تنها دلایل اصلی افزایش نرخ خالص تورم (Core CPI) امریکا بودند. در حقیقت CPI امریکا برای دومین ماه پیاپی افزایش یافت و رقم 0.6% درصد را ثبت کرد.

بزرگترین پیامد این گزارش این است که افزایش نرخ های بهره بیشتر با هدف کنترل تورم در راه است که این مساله، باعث تقویت دلار امریکا خواهد شد.

یکبار دیگر ایالات متحده امریکا نشان داد که هنوز هم کت تن امریکایی ها است.

واقعیت این است که امریکایی ها و حتی کاخ سفید، به خاطر افزایش بنزین در پمپ بنزین ها که هر بشکه آن به 5 دلار رسیده، دچار مشکل جدی شده اند.

افزایش قیمت ها به بالاترین حد خود در دو دهه گذشته یعنی رقم 8.5% درصد رسید که از پیش بینی تحلیلگران اقتصادی و مارکت نیز، فراتر رفت.

حال نوک این پیکان، متوجه شخص اول بانک مرکزی امریکا؛ آقای جرومی پاول است.

مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود: بهترین بروکر فارکس

رقم سالانه CPI به 6% درصد رسیده که از عدد 5.9% درصد پیش بینی شده، بیشتر می باشد. این بحران، برای سیاستگذاران شورای بانک مرکزی امریکا تبدیل به یک چالش بزرگ شده است.

تارگت مورد نظر فدرال رزرو، رقم 2% درصد است که همینطور که مشاهده می کنید، هنوز تا رسیدن به آن، راه دور و درازی در پیش است.

حال، به نظر می رسد آقای پاول باید نه تنها فقط هفته دیگر و ماه ژوئیه نرخ های بهره را 50 واحد بالا ببرد بلکه ماه سپتامبر نیز باید دوباره نرخ های بهره را افزایش دهد. اگر مقامات FED تمام این کارها را انجام دهند، احتمالا شاید نرخ تورم تا انتهای 2022 به رقم 3% کاهش پیدا کند!

راه دیگر این است که احتمال دارد مقامات رسمی بانک مرکزی امریکا به جای 50 واحد افزایش نرخ بهره، همه معامله گران را با 75 واحد افزایش، متعجب کنند.

این مساله بدین معنی است که آنها باید از سیاست های شدیدتر انقباضی در راستای مبارزه با تورم موجود استفاده کنند. یا اینکه حتی می توانند ترازنامه بانکی خود را با سرعت بیشتری کاهش دهند.

گزارش تورم دیروز ایالات متحده حاوی یک پیام واضح و شفاف نه فقط برای معامله گران فارکس بلکه معامله گران دیگر مارکت ها بود:

دلار ایالات متحده که در بازار فارکس به پادشاه مشهور است، کماکان یکه تاز میدان ها خواهد بود. این مساله اصلا برای بازار سهام و حتی دارندگان ارزهای دیجیتال، خوشایند نیست.