تورم مصرف کننده در امریکا به بالاترین سطح در 40 سال گذشته رسید
اخبار فارکس

تورم مصرف کننده در امریکا به بالاترین سطح در 40 سال گذشته رسید

گزارش تورم قیمت مصرف کنندگان در ایالات متحده در ماه دسامبر، به صورت بسیار قوی افزایش پیدا کرد. این افزایش ناشی از اجاره مسکن و اتومبیل های دست دوم بود. این افزایش نرخ تورم، در چهار دهه گذشته در ایالات متحده بی سابقه بوده است.

با توجه به این افزایش قیمت، دیگر مطمئن هستیم که فدرال رزرو، اولین گام در افزایش نرخ بهره در ماه مارس را، برای مبارزه با تورم آغاز خواهد کرد. این خبر بعلاوه خبر هفته گذشته بازار مشاغل امریکا که نزدیک به "اشتغال کامل" یعنی معیار مورد قبول فدرال رزرو بود، مهر تاییدی است بر بکار گرفتن قریب الوقوع ابزار مهار تورم.

دیروز جرومی پاول؛ رئیس فدرال رزرو امریکا اظهار کرد:

بانک مرکزی امریکا، اکنون آماده است تا تورم را از چیزی که آن را عقب افتادگی می نامید، رها و آزاد کند.

کریس زاکارالی، مدیر ارشد سرمایه گذاری اتحادیه مشاوران مستقل می گوید:

فدرال رزرو مجبور خواهد شد تا در ماه مارس افزایش نرخ بهره را آغاز کند و بسته به فشار سیاسی بر آنها - از هر دو جناح - باید چهار بار یا بیشتر در سال جاری و احتمالاً بیشتر در سال آینده، نرخ بهره را افزایش دهد.

شاخص قیمت مصرف کننده پس از افزایش 0.8 درصدی در ماه نوامبر، ماه گذشته 0.5 درصد افزایش یافت. علاوه بر اجاره بهای بالاتر، مصرف کنندگان برای غذا نیز هزینه های بیشتری پرداخت کرده بودند، اگرچه افزایش 0.5 درصدی قیمت مواد غذایی کمتر از ماه های اخیر بود. قیمت بنزین پس از افزایش 6.1 درصدی در ماههای نوامبر و اکتبر، 0.5 درصد کاهش یافت.

در 12 ماه منتهی به دسامبر، تورم مصرف کننده 0.7% درصد افزایش یافت. این بزرگترین افزایش سالانه از ژوئن 1982 به دنبال افزایش 6.8 درصدی در نوامبر بود. اقتصاددانان شرکت‌کننده در یک نظرسنجی پیش‌بینی کرده بودند که تورم 0.4% درصد بالا برود و سالانه هم 7.0 درصد افزایش یابد.

در حال حاضر، اقتصاد تورم بالایی را تجربه می‌کند زیرا همه‌گیری کووید 19 زنجیره‌های تامین را به هم زده است. هزینه های بالای زندگی بر میزان محبوبیت جو بایدن؛ رئیس جمهور آمریکا تاثیر گذاشته است.

تورم بالای تارگت مورد نظر FED

تورم بسیار بالاتر از تارگت یا هدف 2 درصدی فدرال رزرو است و همچنین با افزایش فشار دستمزدها نیز، افزایش یافته است. دولت امریکا جمعه گذشته گزارش داد که نرخ بیکاری در دسامبر، به کمترین میزان در 22 ماه گذشته یعنی 3.9 درصد کاهش یافته است.

بازارهای پول در حال حاضر حدود 85 درصد احتمال افزایش نرخ بهره را تا ماه مارس، و در مجموع حداقل سه چهارم واحد افزایش تا پایان سال را، در خود نشان می دهند. اقتصاددانان همچنین معتقدند که احتمالا نرخ CPI سال به سال در دسامبر به اوج خود رسیده یا احتمالاً تا ماه مارس به اوج خود خواهد رسید. اینها علائم این است که گلوگاه های عرضه و تامین، در حال کاهش هستند.

بر اساس نظرسنجی موسسه ISM در امریکا، گزارش تامین کنندگان کالا در ماه دسامبر، نشان داده این صنعت در حال رشد و بهبود می باشد. اما افزایش موارد کووید 19 که توسط سویه اومیکرون هدایت می شود، می تواند پیشرفت به سمت عادی سازی زنجیره تامین را کند کند.