رکورد جدید پلیس انگلیس در کشف و ضبط 250 میلیون دلار ارز دیجیتال
اخبار ارز دیجیتال

رکورد جدید پلیس انگلیس در کشف و ضبط 250 میلیون دلار ارز دیجیتال

پلیس انگلیس در پی تحقیقات گسترده‌ای که در روزهای اخیر درباره چند مورد پولشویی به راه انداخته، با کشف و ضبط 180 میلیون پوند استرلینگ ( معادل 250 میلیون دلار آمریکا) که به صورت دارایی دیجیتال بودند، رکورد چند هفته پیش خود را جابجا کرد و رکود تازه‌ای از خود به جای گذاشت.

در بیانیه‌ای که روز سه شنبه 13 جولای 2021 منتشر شد، این پولشویی سازمان یافته، به دست کارآگاهان بخش فرماندهی جرائم اقتصادی پلیس متروپولیتن، شعبه اجرای احکام منطقه لندن بزرگ کشف و ضبط شد.

به گزارش دنیای ترید، به نقل از سایت کوین دسک، پش از کشف این پولشویی گسترده، کارآگاهان در مورد انتقال دارایی‌های مجرمانه که شامل رمز ارز بودند، توضیحاتی به سرویس اطلاعاتی انگلیس ارائه دادند.

خبر کشف و ضبط این پولشویی بی‌سابقه در زمانی رسانه‌ای شد که تنها چند هفته از کشف و ضبط 114 میلیون پوند معادل 158 میلیون دلار آمریکا در روز 24 ژوئن، می‌گذرد.

گفتنی است این حجم از پولشویی، بزرگترین پولشویی کشف شده به دست پلیس انگلیس، در زمان خود به شمار می‌رفت که اکنون با کشف روز سه شنبه، به جایگاه دوم در لیست بزرگترین پولشویی کشف شده به دست پلیس انگلیس، منتقل شده است.

شایان ذکر است که روز 24 ژوئن، متهم که یک زن ثروتمند 29 ساله است به دست پلیس بازداشت شد ولی اکنون با قرار وثیقه آزاد شده است.

این زن که تا چند روز پیش در بازداشت پلیس به سر می‌برد، در رابطه با جریان این پولشویی جدید نیز، تحت نظر پلیس، مورد بازجویی قرار گرفت و سپس با قرار وثیقه آزاد شد. تحقیقات پلیس همچنان ادامه دارد و به گفته کارآگاهان انگلیسی ممکن است چند ماه به طول بیانجامد.

پولشویی (Money laundering) به تبدیل پول کثیف حاصل از جرائم مختلف به دارایی‌های مشروع و قانون پسند، از طریق روپوش گذاشتن با یک یا چند کسب و کار قانونی گفته می‌شود. دولت همواره بر درآمد آحاد جامعه نظارت دارد و هرجا که پول هنگفت جابجا شود، حساسیت دولت برانگیخته می‌شود. مجرمان جرائم سنگین مانند قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان یا اعضای بدن و ... معمولاً برای توجیه درآمد هنگفت خود، به دنبال توجیه و عذر و بهانه قانونی می‌گردند.

پولشویی به علت تخریب بدنه مالی یک کشور، بویژه در بخش خصوصی، یکی از آفت‌های رشد اقتصادی هر کشور به شمار می‌آید. کشورهایی که به رونق اقتصاد بخش خصوصی خود اهمیت می‌دهند، قوانین سفت و سختی برای این جرم در نظر گرفته‌اند. پولشویان بخصوص به علت دشوار و زمانبر بودن رهگیری ارز دیجیتال، از این وسیله برای تمیزکاری عواید ناشی از کارهای مجرمانه بهره می‌جویند.

نام انگلستان نیز به علت رونق اقتصادی که در بخش خصوصی دارد، سالیان سال است که به عنوان بهشت پولشویان بر سر زبان‌هاست. اما چندی است که چرخ اقتصاد این کشور بسیار کند می‌چرخد.

به گزارش مرکز آمار انگلیس، در سال 2020، این کشور کمترین سطح رشد اقتصادی خود را تجربه کرد، بطوریکه این رشد اقتصادی نزولی، از حدود سیصد سال پیش (۱۷۰۹) که موج سرمای شدید زمستانی و شیوع بیماری باعث مرگ شمار زیادی از شهروندان انگیلسی و یخ زدن چرخ‌های اقتصاد کشور شد، بی سابقه بود. علت این کسادی بازار، یقیناً همه‌گیری ویروس کوید 19 است که انگلیس را همانند سایر کشورهای جهان زمین گیر کرده است. بنابراین، در این شرایط دشوار، اکنون پلیس انگلیس، برخوردی بیش از پیش قاطع را در مقابل پولشویی و سایر جرائم مالی سازماندهی شده، اتخاذ کرده است.

گفتنی است در ایران نیز، از سال 1386 قوانین سختگیرانه‌ای برای مبارزه با پولشویی توسط قانونگذار تصویب شده است. لیکن شناسایی این جرم چندان ساده نبوده و بخصوص در سال‌های اخیر که پولشویان ساز و کارهای بسیار پیچیده‌ای به کار می‌گیرند، تشخیص پولشویی امری دشوار شده است.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام