تورم انگلستان دوباره خبرساز شد
اخبار فارکس

تورم انگلستان دوباره خبرساز شد

امروز چهارشنبه 18 می 2022 است و همانطور که در جریان بودید قرار بود اداره آمار ملی بریتانیا، گزارش مهم نرخ تورم انگلستان را اعلام کند.

ابتدا کمی به این مساله بپردازیم که تورم یا CPI چیست و چه نقشی در بازار فارکس دارد.

Consumer Price Index یا تورم مصرف کننده یکی از خبرهای بسیار مهم یا به عبارتی دیگر اخبار با درجه اهمیت بسیار بالا در مارکت فارکس است. CPI یک ابزار سنجش بسیار ارزشمند برای تورم در اقتصادها است. در حقیقت این شاخص، مقدار هزینه کالاها و خدمات، حمل و نقل، خوراک و انرژی ها را اندازه گیری می گیرد.

البته نباید فراموش کنید که ما دو نوع CPI داریم: اولین آن خود CPI است و دیگری Core CPI یا خالص تورم. به خاطر داشته باشید که خالص تورم بسیار مهم تر از خود تورم است. دلیل آن هم این است که در گزارش خالص تورم هزینه خوراک و انرژی ها که بسیار نوسانی هستند، محاسبه نمی شود.

حال شاید برای شما این سوال پیش بیاید که CPI چه ربطی به فارکس دارد.

همانطور که قبلا هم به شما گفته بودیم رقمی که در گزارش تورم مصرف کننده اعلام می شود، به شدت روی ارز کشور مورد نظر تاثیر می گذارد. مخصوصا زمان هایی که این رقم بهتر یا بدتر از انتظارات مارکت و تحلیلگران اعلام می شود (منظور زمان هایی است که بازار انتظار ندارد و در واقع از شنیدن این خبر شوک می شود).

زمان هایی که تورم خیلی پایین باشد، بانک های مرکزی مانند فدرال رزرو امریکا ممکن است نرخ های بهره را کاهش دهند تا بدین وسیله فعالیتهای اقتصادی را رونق بخشند. بر عکس زمان هایی که تورم مثل الان خیلی بالا است، بانک های مرکزی نرخ های بهره را برای تثبیت قیمت ها، افزایش می دهند.

حال، زمان هایی که نرخ های بهره افزایش پیدا می کنند، مصرف کنندگان تحریک می شوند تا پول هایشان را به جای خرج کردن در بانک بگذارند و سود آنها را دریافت کنند. بازارها معمولا CPI را با نام گزارش تورم می شناسند.

این گزارش برای تریدرها مخصوصا آنهایی که مسایل فاندامنتالی برای شان اهمیت دارد، بسیار با ارزش است. دلیل آن هم این است که گزارش تورم یکی از مهمترین ابزارهای بانک های مرکزی برای اعمال سیاست های مالی مثل افزایش یا کاهش نرخ های بهره است.

امروز تریدرهای پوند به دلار منتظر بودند تا ببینند چه بر سر تورم انگلستان خواهد آمد. در انتها گزارشی که توسط اداره آمار ملی بریتانیا اعلام شد حاکی از این بود که CPI در ماه آوریل 9% بوده است. پیش بینی اقتصاددانان رقم 9.1% بوده است.

درست است که این گزارش کمی بدتر از انتظارات مارکت بود ولی فراموش نکنید این رقم در ماه مارس 7% بوده است.

خالص تورم انگلستان نیز در ماه آوریل نسبت به سال قبل همین موقع، 6.2% اعلام شد. تورم در ماه قبل تر یعنی مارس، 5.7% بوده است. این رقم ماهانه نشان می دهد که تغییرات قیمت های مصرف کننده در بریتانیا در رقم 2.5% بوده است.

با این اوصاف نرخ تورم انگلستان به بالاترین حد خود در 40 سال گذشته افزایش پیدا کرده است. گزارش امروز، وضعیت هزینه های زندگی در بریتانیا را بحرانی تر کرد و گفته می شود که هنوز امکان اینکه وضعیت از این هم بدتر شود، وجود دارد.

نکته ای که برای تریدرها اهمیت دارد این است که حال با توجه به گزارش امروز تورم، بانک مرکزی انگلستان BoE، چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد.

همانطور که در جریان هستید BoE تا الان نرخ های بهره بانکی را چهار مرتبه از رقم بسیار پایین تاریخی پیش از همه گیری یعنی 0.1% تا بالاترین رقم در 13 سال گذشته یعنی 1% بالا برده است.

آیا گزارش تورم بانک مرکزی انگلستان را وادار به افزایش دوباره نرخ های بهره بانکی خواهد کرد؟ اگر آری، آیا می توان انتار داشت که روند نزولی جفت ارز پوند به دلار تغییر کند؟

باید صبر کنیم و ببینیم BoE چه اتفاقی را رقم خواهد زد و چه بر سر GBP/USD خواهد آمد.