تورم انگلستان بالاترین رکورد را ثبت کرد
اخبار فارکس

تورم انگلستان بالاترین رکورد را ثبت کرد

نکاتی که در این خبر اقتصادی خواهید خواند، به شرح زیر است:

  • نظرسنجی رویترز نرخ تورم ماه اوت را 2.9% پیشبینی کرده بود.
  • تورم در ژوئیه نسبت به سال قبل، 2.0% افزایش داشت.

لندن - بر اساس اطلاعات رسمی روز چهارشنبه، شاخص قیمت مصرف کننده در انگلستان در12 ماه منتهی به ماه اوت 3.2 درصد افزایش یافته که بزرگترین افزایش ماهانه از زمان ثبت این سوابق در ژانویه 1997 است.

نظرسنجی رویترز پیش بینی کرده بود که نرخ تورم برای ماه اوت 2.9 درصد باشد. این شاخص در ماه ژوئیه نسبت به سال قبل 2.0% درصد جهش کرده است.

اداره آمار ملی، مرجع انتشار این داده ها، خاطر نشان کرد که این افزایش، احتمالا یک تغییر موقتی است. وی افزود به احتمال زیاد پویش دولت انگلستان با شعار "بیرون غذا بخوریم تا از بحران بیرون رویم"، باعث جهش این قیمتها شده است.

ONS در بیانیه خود گفت:

در ماه اوت 2020، پیرو طرح حمایتی دولتی با شعار "بیرون غذا بخوریم تا از بحران بیرون رویم" قیمت بسیاری از رستوران ها و کافه ها 50% تخفیف داشت. طبق این طرح، در روزهای دوشنبه تا چهارشنبه رستوران ها غذا و نوشیدنی نیم بها(تا سقف 10 پوند) به مشتریان ارائه می دادند.

از آنجا که برنامه "بخور برای کمک"  یک طرح کوتاه مدت بود، تغییر رو به بالا در نرخ تورم 12 ماهه اوت 2021، به احتمال زیاد موقتی است.

این گزارش، بار دیگر از هدف 2 درصد بانک انگلستان فراتر رفته است و بدون شک فشارها را بر دوش کسانی که خواهان پایان دادن به سیاست های محرک بی سابقه دوران همه گیری هستند، افزایش خواهد داد. این افزایش ها، همچنین به خاطر افزایش حامل های انرژی که در اثر بازگشایی های بعد از دوران قرنطینه و بیرون رفتن مصرف کنندگان رقم خورده نیز، می باشد.

ساموئل تامبز، اقتصاددان ارشد بریتانیایی در Pantheon Macroeconomics، نیز تاکید کرد که قیمت خودروهای کارکرده نیز، مقصر اصلی این افزایش قیمتها است.

ساموئل در یک یادداشت تحقیقاتی گفت:

این افزایش زیاد نرخ خالص تورم ماهانه، ناشی از افزایش 4.9% نرخ قیمت خودروهای دست دوم نیز بود که توانست نرخ تورم آن بخش را تا 18.3% بالا ببرد.

وی در پایان افزود: در ماه سپتامبر بعید به نظر می رسد CPI افزایش پیدا نکند، زیرا قیمت رستوران ها سال گذشته در این برهه از سال، بازگشت داشتند.

به اعتقاد ساموئل: افزایش قیمت انرژی ها و مالیات ها بر صنعت گردشگری، دو عامل موثری است که احتمالا به جهش قیمت در ماه اکتبر می انجامد.