امروز یک افزایش نرخ بهره دیگر از بانک های اروپایی
اخبار فارکس

امروز یک افزایش نرخ بهره دیگر از بانک های اروپایی

پس از اینکه دیشب فدرال رزرو، بانک مرکزی امریکا، نرخ های بهره اش را 25 واحد دیگر بالا برد و سیگنالی مبنی بر اینکه باز هم افزایش نرخ های دیگر در راه است به بازار مخابره کرد، بازار سهام مخصوصا شاخص Nasdaq 100 به بالاترین میزان خود از اوایل سپتامبر پرواز کرد.

با وجود تمام اصرارهای رئیس فدرال رزرو، جرومی پاول مبنی بر اینکه افزایش نرخ های بهره بیشتری در راه است و فدرال رزرو به کاهش نرخ بهره در سال جاری توجهی ندارد، شکست او در عقب نشینی قاطعانه از سوالات مستقیم در مورد انتظارات بازار از کاهش نرخ های بیشتر در سال جاری، و همچنین کاهش شرایط مالی، واگرایی بیشتری بین قیمت ‌گذاری بازار بر روی نرخ‌ ها و انتظارات فدرال رزرو در مورد چگونگی احتمال تکامل اقتصاد ایجاد شده است.

به طور خلاصه، حتی اگر فدرال رزرو هنوز به این نتیجه نرسیده باشد، بازار فکر می کند که کار تورم تمام شده است.

در نتیجه این موضوع تا حد زیادی دلایل  اینکه چرا بازار سهام ایالات متحده به شدت بالاتر بسته شد و نرخ بازدهی خزانه داری و دلار آمریکا به پایین‌ ترین حد خود در 9 ماه گذشته سقوط کردند و یورو برای اولین بار از آوریل سال گذشته به 1.1000 رسید را توجیه می کند.

به نظر می رسد رالی شب گذشته در بازار سهام ایالات متحده امروز و در این لحظه به باز شدن بالاتر دارایی های اروپایی منجر شده مخصوصا که قرار است بانک مرکزی انگلستان (BoE) و بانک مرکزی اروپا (ECB) به تقلید از فدرال رزرو نرخ های بهره خود را افزایش دهند.

اجازه دهید کارمان را با بانک مرکزی انگلستان شروع کنیم، اعضای کمیته شورای سیاستگذاری بانک مرکزی انگلستان (MPC) بر سر یک دوراهی قرار گرفته اند. دلیل گفته ما این است که از یک طرف بریتانیا با تورم دو رقمی دست و پنجه نرم می کند و از طرفی دیگر اقتصاد آن در حال حاضر به بدی سال گذشته نیست.

وقتی از صحبت از قیمت بنزین و حتی خوراکی ها با تورم 16 درصد می شود، کاهش قیمت انرژی در ماه‌ های اخیر تا حد زیادی فشارها را از روی بسته‌ های دستمزدها برداشته است.

مقامات BoE به خوبی آگاه هستند که یک پوند ضعیف تورم اصلی را بسیار بیشتر از آنچه لازم است نشان می دهد.

همانطور که می دانید بعضی از اعضای کمیته شورای سیاستگذاری بانک مرکزی انگلستان به دنبال یک افزایش نرخ 25 واحدی و برخی دیگر دنبال یک افزایش نرخ 50 واحدی هستند. شایان ذکر است که نرخ بهره فعلی بریتانیا 3.5 درصد است.

آیا اگر امروز BoE نرخ ها را 50 واحد دیگر بالا ببرد، اعلام خواهد کرد که به پایان چرخه سیاست های انقباضی خود نزدیک شده یا ممکن است نرخ ها را 25 واحد افزایش دهد ولی اعلام کند نرخ های بیشتری هنوز در راه است؟

با توجه به اینکه قیمت ‌های اصلی ثابت به نظر می ‌رسند و دستمزدها هم بیش از 7 درصد افزایش یافته اند، هر گونه تعلل از سوی MPC در مورد دورنمای وضعیت اقتصادی بیشتر از اینکه مفید باشد مضر خواهد بود.

در کل هر آنچه که امروز از سمت MPC به ما برسد، تاریخ به ما آموخته است که با توجه به تمایل بانک مرکزی انگلستان به پایین آوردن پوند در زمان جلسات BoE، بعید است در کوتاه مدت به پوند کمک کند.

ضمنا فراموش نکنید که این حقیقت که بانک مرکزی انگلستان بیشتر از بانک مرکزی اروپا به پایان چرخه افزایش نرخ های خود نزدیک تر می باشد نیز باعث خواهد شد تا پوند استرلینگ تحت فشارهای بیشتری قرار بگیرد.

بعد از بانک مرکزی انگلستان نوبت بانک مرکزی اروپا است که مشخص نیست آیا امروز قصد دارد نرخ های بهره اش را 50 واحد دیگر افزایش دهد یا خیر؟

آخرین نشست مقامات ECB نشان داد که برخی از اعضای آن صحبت از یک افزایش نرخ 75 واحدی می کنند.

اگر یادتان نرفته باشد رئیس بانک مرکزی اروپا، لاگارد در مجمع اخیر اقتصادی داووس، پیام ماه دسامبر خود را مبنی بر افزایش چند گانه متوالی نرخ بهره دوبرابر کرد.

وی اعلام کرد: تورم هنوز بسیار بالا است و مارکت رسیدن به تارگت 2 درصدی بانک مرکزی اروپا را کاملا دست کم گرفته است.

بعید است با وجود کاهش اخیر تورم اصلی به 8.5 درصد، این پیام شاهینی (منظور سیاست انقباضی است) کاهش یابد زیرا قیمت ‌های اصلی هنوز در بالاترین حد خود یعنی 5.2 درصد ثابت مانده ‌اند.

هنگامی که بانک مرکزی اروپا در دسامبر تشکیل جلسه داد، لاگارد کم و بیش بانک مرکزی اروپا را متعهد به حداقل 3 افزایش نرخ بهره 50 واحدی دیگر در 3 جلسه بعدی کرد، حرکتی که باعث شد یورو بالاتر رود و در نهایت شاهد شکسته شدن آن تا بالای سطح مهم روانی 1.1000 باشیم.

البته که نباید فراموش کرد پرواز قیمت یورو تا بالای 1.10 بیشتر از اینکه تحت تاثیر سخنان لاگارد باشد می تواند به دلیل عملکرد دیشب فدرال رزرو باشد.

وضعیت جفت ارزها و طلا

اگر نگاهی به جفت ارز EURUSD بیندازید مشاهده خواهید کرد که گاوها موفق شده اند قیمت را تا اطراف 1.1030 بالا ببرند. حال امروز تمام تمرکزها روی جلسه مهم بانک مرکزی اروپا است.

شاخص دلار امریکا با نماد dxy بعد از جلسه دیشب فدرال رزرو به پایین ترین میزان خود در 9 ماه گذشته یعنی اطراف 100.82 سقوط کرده است.

جفت ارز GBPUSD هم توانسته خودش را تا سطح مهم مقاومت و روانی 1.24 افزایش دهد. اگر سخنان و اقدامات امروز روسای بانک مرکزی انگلستان شاهینی باشد می توانیم شاهد صعودهای بیشتر این جفت ارز باشیم.

جفت ارز USDJPY هم بعد از جلسه مهم دیشب فدرال رزرو تا اطراف قیمت مهم 128 ریزش کرده است. اگر این جفت ارز بتوانید سطح حمایت قبلی خود (127) را بشکند مارکت می تواند شاهد کاهش های بیشتر دلار به ین باشد.

در انتها سری به اونس جهانی طلا می اندازیم که در حال صعود قله های جدید است. گاوهای طلا موفق شده اند تا بدین لحظه قیمت را تا اطراف سطح بسیار مهم و روانی 1960 دلار افزایش دهند. این بالاترین قیمت طلا در 10 ماه گذشته است.