متاورس شیبا اینو؛ ترکیب طلایی میم‌کوین‌ها و متاورس!
اخبار ارز دیجیتال

متاورس شیبا اینو؛ ترکیب طلایی میم‌کوین‌ها و متاورس!

به گزارش بخش اخبار ارز دیجیتال دنیای ترید، شیبا اینو (SHIB)؛ دوازدهمین ارز دیجیتال بزرگ بازار از نظر مارکت کپ و جانشین ادعایی دوج‌کوین، به دنبال پیشبرد پروژه متاورس خود است. به‌تازگی تیم شیبا اینو اعلام کرده که ویلیام دیوید ولک، معاون سابق فناوری ‘Activision’ و یکی از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان صنعت گیم در ایالات متحده را به خدمت گرفته است. ولک، تجربه‌ای 36 ساله در صنعت بازی را برای جامعه ارز SHIB به ارمغان می‌آورد.

آقای ولک، کلید توسعه بازی‌های سبک ‘Play2Earn’ شیبا اینو خواهد بود که طبیعتا به این آلت‌کوین کمک می‌کند تا به پروژه متاورس خود پر و بال دهد. توسعه شیبا اینو متاورس در سال 2022 آغاز خواهد شد. شیتوشی کوساما، سرپرست پروژه بازی‌های شیبا اینو در مصاحبه‌ای عنوان کرد که رویکرد متاورسی آن‌ها کاملاً متفاوت از فیس‌بوک خواهد بود.

شیبا اینو، از هم‌رده‌های دوج‌کوین، حالا در کمتر از یک ماه پس از لیست شدن در بزرگ‌ترین صرافی ایالات متحده، تبدیل به پرفروش‌ترین ارز دیجیتال در کوین‌بیس شده است. حجم معاملات 24 ساعته شیبا اینو در حال حاضر 1.3 میلیارد دلار است و با فاصله‌ای تقریبا 700 میلیون دلاری نسبت به بیت‌کوین سر و صدای زیادی ایجاد کرده.

پس از افزایش بیش از 80 درصدی در عرض 24 ساعت، این کوین بار دیگر از نظر ارزش بازار وارد 30 ارز دیجیتال برتر بازار شد. به طور کلی، حجم معاملات روزانه آن نیز تنها در یک روز 553 درصد جهش را تجربه کرد. علی رغم افزایش قیمت ناگهانی اخیر، شیبا اینو هنوز 52 درصد با بازپس‌گیری سقف تاریخی خود در قیمت 0.00003791 دلار فاصله دارد. این ارز دیجیتال در ماه می نیز همراه با دوج‌کوین سوار بر موج جدیدی از بازار ارزهای دیجیتال شده بود. ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، 90 درصد از توکن‌های SHIB خود را سوزاند و سوخت بیشتری به رالی SHIB در ماه می افزود.

قیمت شیبا اینو

آیا شیبا اینو یک ارز دیجیتال متاورسی‌ است؟

خب پاسخ کوتاه به این سوال بله است، اما نه هنوز!

بنیان‌گذار شیبا اینو، ریوشی، به‌تازگی فاش کرد که توسعه‌دهندگان هسته مرکزی شیبا اینو (SICD) در حال کار بر روی پروژه متاورس شیبا اینو با نام اوشیورسOshiverse’ هستند. پس از انجام این پروژه، شیبا اینو نه تنها یک میم‌کوین بلکه یک ارز متاورسی نیز خواهد بود. در واقع، شیبا اینو به اولین ارز دیجیتالی تبدیل می‌شود که متاورس اختصاصی خود را دارد.

ایده اوشیورس شیبا اینو، درواقع یک فضای بازی متاورسی مبتنی بر NFT خواهد بود. ’Oshiverse’ بر روی بلاکچین اختصاصی شیبا اینو با نام شیباریوم ساخته خواهد شد. در 8 دسامبر، تیم شیبا اینو در توییتر اعلام کرد که ‘Playside Studios’ توسعه ‘Oshiverse’ را رهبری خواهد کرد. این شرکت بازی‌سازی مستقر در استرالیا، یک بازی کارتی و کلکسیونی چند نفره برای متاورس شیبا توسعه و طراحی خواهد کرد که قرار است در سه ماهه اول سال 2023 راه‌اندازی شود.

در همین حال، تامی و جیمز، دو برادر که میلیونرهای معروف شیبا اینو هستند، حمایت خود را از یک بازی جدید متاورسی اعلام کرده‌اند. بازی ‘Legends of Bezogia’ یک بازی در سبک Play-to-Earn است که به کاربران با توکن‌هایی خاص پاداش می‌دهد. طبق گزارش‌ها، این بازی متاورسی از شیبا اینو به‌عنوان توکن اصلی خود استفاده خواهد کرد. این بازی هنوز منتشر نشده اما در ماه‌های آتی برای رایانه‌های شخصی و سپس دستگاه‌های موبایل و محصولات اپل، منتشر خواهد شد.

آیا می‌توانم از ارز دیجیتال شیبا اینو در متاورس استفاده کنم؟

بله. می‌توانید شیبا اینو را در متاورس استفاده کنید!

شیبا اینو توکن اصلی در متاورس Oshiverse’ خواهد بود. بنابراین، ارز دیجیتال SHIB می‌تواند به‌عنوان ارز اصلی، برای خرید دارایی‌های گیمینگ، آیتم‌های درون بازی و سایر خدمات در اوشیورس استفاده شود. با این حال، نمی‌توانید از شیبا در هیچ متاورس محبوب دیگری مانند دیسنترالند، آکسی اینفینیتی یا سندباکس استفاده کنید.

از آنجایی که ‘Oshiverse’ شیبا اینو هنوز در حال توسعه است، در حال حاضر نمی‌توانید از توکن‌های شیبا در متاورس استفاده کنید. با این حال، هنگامی که متاورس شیبا به طور کامل توسعه یابد، توکن SHIB برای پرداخت تمام تراکنش‌ها در ‘Oshiverse’ استفاده خواهد شد. علاوه بر این‌ها، جوایز بازی نیز به‌صورت کوین‌های SHIB پرداخت می‌شود. در هر صورت باید منتظر بمانیم و ببینیم Oshiverse در نهایت چه چیزی برای ارائه خواهد داشت.

شیبا اینو متاورس

اما فارغ از سر و صداهای جدید این ارز در دنیای متاورس و بازی‌های کریپتویی، شیبا اینو چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

شیبا اینو در یک نگاه:

  • شیبا اینو یک آلتکوین با استاندارد ERC-20 می‌باشد که بر بلاکچین اتریوم سوار شده است.
  • این سکه توسط فردی ناشناس با نام مستعار ریوشی ساخته شد و در نهایت "قاتل دوج‌کوین" لقب گرفت.
  • تقریباً 400 تریلیون توکن شیبا در حال حاضر در گردش است و حداکثر عرضه آن نیز یک کوادریلیون توکن خواهد.
  • سازندگان شیبا اینو یک اکوسیستم متشکل از سه کوین به نام‌های SHIB، LEASH، BONE و یک صرافی غیرمتمرکز به نام ‘ShibaSwap’ ایجاد کرده‌اند.
  • ریوشی در همان ابتدا، نیمی از توکن‌های شیبا اینو را برای ویتالیک بوترین، خالق اتریوم فرستاد.
  • بوترین در اوایل ماه می تمام دارایی‌های خود را سوزاند و به‌دنبال این اتفاق قیمت به‌شدت افزایش یافت.
  • وایت پیپر شیبا اینو پس از کمک‌های بوترین آپدیت شد و در آن ذکر شد که کمک‌های بوترین برای این کوین ارزشمند بوده‌اند و بوترین دوست خوبی برای شیبا اینو به‌شمار می‌رود.
  • در ماه می، برخی از سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال، بوترین را به اشتباه خالق این آلتکوین قلمداد کردند.

 

شیبا اینو چیست؟

شیبا اینو یک آلتکوین (ارز دیجیتالی غیر از بیت‌کوین را آلتکوین می‌نامند) است که بر روی بلاکچین اتریوم ساخته شده و نام یک نژاد سگ شکاری ژاپنی را بر روی خود گذاشته است. شیبا اینو توسط هوادارانش که به نام ‘SHIBArmy’ شناخته می‌شوند، جایگزینی برای دوج‌کوین قلمداد می‌شود.

این میم‌کوین در آگوست 2020 توسط شخصی ناشناس و مرموز به نام ریوشی، به عنوان یک شوخی به بازار عرضه شد. به‌گفته وایت پیپر 28 صفحه‌ای شیبا اینو که ‘Woof Paper’ نیز آن را می‌نامند، شیبا اینو تلاشی برای "ساخت جامعه‌ای خود به خودی و غیرمتمرکز" بوده است. آنها ادعا می‌کنند که این پروژه برای پاسخ به تنها یک سوال طراحی شده است: "اگر یک پروژه ارز دیجیتال صد درصد توسط جامعه خود اداره شود، چه اتفاقی خواهد افتاد؟"

از زمان آغاز به کار، پایگاه هواداری شیبا اینو به بیش از 500000 عضو افزایش یافته است و اصول آنها در این جامعه به‌ادعای خودشان اینگونه بوده است:

  1. این پروژه از صفر شروع شد و با هیچ بنیان‌گذاری شده است.
  2. هدف شیبا اینو همیشه خلق چیزی از هیچ بوده است.
  3. شیبا اینو از یک جامعه موجود یا تیمی از پیش تعیین شده، تأسیس نشده است.
  4. کاربران باید عشق خود را نسبت به سگ‌های شیبا اینو به اشتراک بگذارند!

 

آینده شیبا اینو

شیبا اینو چگونه کار می‌کند؟

به‌عنوان یک توکن مبتنی بر اتریوم، شیبا اینو در اکوسیستم بزرگ اتریوم راه اندازی شده و با آن سازگار است. طبق آنچه در وایت‌پیپر شیبا گفته شده، ریوشی تصمیم می‌گیرد تا میم‌کوین خود را روی اتریوم راه‌اندازی کند، آنهم به این علت که این پلتفرم "ایمن است و ثبات خوبی دارد"، این امر به پروژه اجازه می‌دهد تا غیرمتمرکز باقی بماند و برای یک پایگاه گسترده از کاربران، به‌خوبی قابل دسترسی باشد.

می‌توانیم اکوسیستم شیبا اینو را به سه توکن تقسیم کنیم:

  • ارز شیبا اینو (SHIB) واحد پولی این پروژه بزرگ است که مجموعاً 1 کوادریلیون عرضه نهایی توکنومیک دارد. ریوشی ادعا می‌کند که کل سهم خود از این کوین را رها کرده است، به‌ این صورت که نیمی از آن را در یک استخر نقدینگی قرار داده و بقیه آن را به ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم منتقل کرده است. بوترین نیز به‌جای نگه داشتن کوین‌های خود، بیشتر آنها را سوزاند و بیش از یک میلیارد دلار به امور خیریه اهدا کرد.
  • لیش (LEASH) دومین توکن اکوسیستم شیبا اینو است و تنها 107646 کوین در گردش دارد.
  • بون (Bone) نیز، توکن حاکمیتی اکوسیستم شیبا اینو است که به ارتش شیبا اینو (SHIBArmy) این امکان را می‌دهد تا در مورد پیشنهادات و پروژه‌های آتی رای‌گیری کنند. توکن بون (Bone) با 250 میلیون توکن، دومین تعداد کوین را در این اکوسیستم دارد.

بهترین مکان برای خرید و فروش کوین‌های شیبا اینو صرافی غیرمتمرکز شیبا اینو یعنی ‘ShibaSwap’ است. این اکوسیستم همچنین دارای انکوباتور شیبا اینو نیز می‌باشد که هدف آن کشف اشکال هنری جدید فارغ از جریان اصلی است و همچنین ‘Shiboshi’ را داریم، که یک شبکه تولید شده توسط شیبا اینو متشکل از 10000 NFT منحصر به فرد موجود در بلاک چین اتریوم می‌باشد.

افزایش قیمت شیبا اینو در رالی اخیر

در اکتبر 2021، قیمت شیبا اینو بیش از ده برابر شد و آن را به مارکت کپ عظیم 35 میلیارد دلاری رساند که آن را در جایگاه دهم در بین تمام ارزهای دیجیتال از نظر ارزش بازار قرار داد.

این رالی شگفت‌انگیز در سال 2021 به چند دلیل اتفاق افتاد، برخی ادعا می‌کنند که این رشد زمانی آغاز شد که ایلان ماسک، بنیان‌گذار تسلا، تصویری از توله سگ شیبا اینوی خود توییت کرد. این کوین در همین ماه در صرافی کوین‌بیس نیز لیست شد که در نهایت باعث افزایش طرفداران و معامله‌گران شیبا اینو شد. حتی در حال حاضر، به دلیل گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال لیست شدن در رابین‌هود، شیبا اینو هنوز دلایلی برای رشد خود دارد. در نهایت باید دید که چه اتفاقی خواهد افتاد.

خطرات سرمایه‌گذاری روی شیبا اینو

به طور کلی، ارز دیجیتال یک سرمایه‌گذاری عمدتاً پرنوسان است که ریسک زیادی را به همراه دارد. به‌دلیل نوسانات زیاد و فقدان قانون‌گذاری، حتی ارزهایی که به‌عنوان ارز و روشی برای پرداخت طراحی شده‌اند، ریسک بزرگی دارند.

اما شیبا اینو را نمی‌توان یک پول واقعی یا حتی یک ارز دیجیتال واقعی مانند بیت کوین یا اتریوم دانست. در عوض، شیبا را بهتر است یک میم‌کوین برگرفته از یک میم‌کوین دانست؛ یک شوخی براساس یک شوخی دیگر! موفقیت آن، مانند بسیاری از آلتکوین‌های دیگر، بستگی به رشد و اندازه جامعه آن دارد و نه کاربرد واقعی آن.

بیت‌کوین را به‌عنوان یک مثال در نظر بگیرید. اگرچه بیت‌کوین یک سرمایه‌گذاری سوداگرانه بوده که برخی از سرمایه‌گذارانش را ثروتمند کرده (و بسیاری هم حتی لباس‌های تنشان را نیز از دست داده‌اند)، در ابتدا اما به‌عنوان یک سیستم مالی همتا به همتای جایگزین، برای بانکداری سنتی ایجاد شد. بلاکچین زیربنایی بیت‌کوین، به‌هرحال کاربردهایی را در قالب قراردادهای هوشمند، شفافیت و استقلال کامل، برای ارائه در آستین دارد. اما بسیاری از آلتکوین‌ها، از جمله شیبا اینو، فاقد چنین کاربردهایی هستند.

در مقابل مثالی که زدیم، شیبا اینو در همان ابتدا در یک بلاکچین موجود تأسیس شده و هزینه و تلاش اندکی برای طراحی آن صورت گرفته است. علاوه بر این، ارزش آن کاملاً مبتنی بر جنون و هیجان گمانه‌زنی‌های رسانه‌های اجتماعی در مورد توییت‌های تنها یک فرد مشهور است! حتی پس از رالی عظیم ماه پیش، کوین‌های شیبا اینو هنوز کسری از سنت قیمت دارند. در اوج قیمت در 31 اکتبر، شما می‌توانستید 1.5 میلیون توکن SHIB را تنها با 100 دلار خریداری کنید. پس بهتر است قبل از هر سرمایه‌گذاری، خوب فکر کنید و بی‌مهابا عمل نکنید!

نتیجه‌گیری

نادیده گرفتن دستاوردهای عظیم توکن SHIB دشوار است، مخصوصا زمانی که متوجه می‌شوید این ارز دیجیتال تنها به‌واسطه رقابت با دوج‌کوین و حمایت جامعه شیب آرمی تا به این اندازه رشد کرده است. هیچ کاربردی در دنیای واقعی برای توکن شیبا اینو وجود ندارد و هیچ پشتوانه فنی خاصی نیز وجود ندارد.

ما هیچ اطلاعاتی از تیم توسعه‌دهنده یافت نکردیم. بنیان‌گذار توکن، ریوشی نیز، در پست اولیه خود در وبسایت مدیوم، به طور کامل اعتراف می‌کند که توکن حتی توسط او ساخته نشده است، بلکه توسط دوستی ساخته شده و نیمی از آن در یک قرارداد در یونی‌سوآپ قفل شده و سپس باقی آن‌ به حسابی از ریوشی انتقال یافته است.

در حالی که هم‌اکنون یک صرافی با نام ‘ShibaSwap’ در زیرمجموعه شیبا اینو فعالیت می‌کند، به نظر می‌رسد که این صرافی غیرمتمرکز نیز، تنها راهی برای کسب سود بیشتر بوده. مخصوصا زمانی که می‌بینیم صرافی‌های غیرمتمرکز در مرکز ترندها و توجهات هستند.

دانستن این نکته نیز جالب است که در زمان ساخت توکن در آگوست هیچ وایت‌پیپری وجود نداشت و تنها وایت‌پیپر موجود در آپریل 2021 عرضه شد. همچنین جالب توجه است که این وایت‌پیپر بیشتر به صحبت در مورد ‘ShibaSwap’ می‌پردازد. وایت‌پیپر شیبا اینو، از صحبت در مورد جزییات توکنومیک، کاربردهای واقعی این ارز دیجیتال و این دسته مباحث تکنیکالی سر باز می‌زند که مقداری ناامیدکننده می‌باشد.

به طور خلاصه، اگر می‌خواهید روی آینده شیبا اینو سرمایه‌گذاری کنید، به انتخاب خودتان بستگی دارد. فقط توجه داشته باشید که این پروژه سیگنال‌های منفی قابل‌توجهی را به ما نشان داده، از ماهیت ناشناس سازنده و فقدان هر گونه مستندات فنی گرفته تا این واقعیت که تقریباً همه چیز در این پروژه فریاد می‌زند و یک کلمه می‌گوید: "من یک شت‌کوین هستم!"

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام