PMI بخش خدمات و NFP ADP، یورو، پوند و دلار
اخبار فارکس

PMI بخش خدمات و NFP ADP، یورو، پوند و دلار

شاخص مدیران خرید بخش خدمات و گزارش مشاغل ADP، یورو، پوند انگلستان و دلار ایالات متحده را در کانون توجه قرار می دهد.

امروز در تقویم اقتصادی روز شلوغی را پیش رو داریم با گزارشاتی مثل PMI بخش خدمات و ارقام بازار آزاد که این گزارشات روی پوند استرلینگ و دلار امریکا و یورو تاثیر خواهند گذاشت.

گزارشات اوایل روز (بازار آسیا)

امروز صبح در تقویم اقتصادی شروع شلوغی داشتیم. امروز دلار نیوزیلند Kiwi، ین ژاپن و دلار استرالیا Aussie همه در کانون توجهات قرار داشتند. داده های اقتصادی از سمت چین هم مورد توجه قرار گرفتند.

درباره دلار نیوزیلند Kiwi

امروز ارقام اشتغال (Employment figures) در کانون توجه بود.

در سه ماهه دوم میزان اشتغال نسبت به سه ماه قبل (quarter-on-quarter) 1.0 درصد افزایش یافته است که بهتر از پیشبینی 0.9% اقتصاددانان منتشر شد. میزان اشتغال در سه ماهه اول سال جاری 0.6 درصد افزایش یافته است. در نتیجه افزایش نرخ بیکاری از 4.7 درصد به 4.0 درصد کاهش یافت. اقتصاددانان کاهش 4.6 درصدی را پیش بینی کرده بودند.

بر اساس گزارشات NZ:

  • در سه ماهه اخیر، بیکاری از زمان شروع این نظرسنجی در سال 1986، بیشترین کاهش بود.
  • تعداد افراد با کارایی کم (underutilized) 13.3 درصد کاهش یافت و به 315 هزار نفر رسید. این بزرگترین افت فصلی از آغاز مجموعه در سال 2004 بود.

دلار نیوزیلند با انتشار این ارقام از 0.70309 دلار به 0.70424 دلار رسید. در زمان نگارش این گزارش، دلار نیوزیلند 0.58 درصد افزایش یافت و به 0.7058 دلار رسید.

درباره ین ژاپن

در ماه ژوئیه شاخص مدیران خرید خدمات (services PMI) از 48.0 به 47.4 کاهش یافت که از 46.4 پیش فروش بالاتر بود.

بر اساس گزارشات و تحقیقات نهایی:

  • ورود مشاغل جدید با سرعت بیشتری کاهش یافت و روند فعلی کاهش را به 18 ماه افزایش داد.
  • مجموع سفارشات جدید با سرعتی سریعتر از سفارشات صادراتی جدید کاهش یافت که با کندترین سرعت از فوریه 2020 کاهش یافت.
  • سطح اشتغال برای اولین بار در 7 ماه به دلیل افزایش عفونت های کووید-19 و کاهش تقاضا کاهش یافت.
  • هزینه های متوسط ​​برای هشتمین ماه متوالی افزایش یافت و نرخ شتاب بیشترین میزان را از ماه آوریل نشان داد.
  • با وجود کاهش از بالاترین سطح اخیر ژوئن، خوش بینی تجاری در ماه ژوئیه همچنان قوی بود.

ین ژاپن با انتشار ارقام از 108.960 ین به 108.981 ین حرکت کرد. در زمان نگارش این مقاله، ین ژاپن با 0.01 افزایش به 109.030 ین در برابر دلار آمریکا رسید.

درباره دلار استرالیا Aussie

آمار نهایی خرده فروشی (Finalized retail sales figures) صبح امروز در کانون توجه قرار گرفت. در ماه ژوئن، خرده فروشی 1.8 کاهش یافت که مطابق با ارقام پیش فروش بود. فروش خرده فروشی در ماه مه 0.4 درصد افزایش یافته بود.

بر اساس ABS:

  • خرده فروشی مواد غذایی 1.5 درصد و خرده فروشی کالاهای خانگی 1.3 درصد در ماه ژوئن کاهش یافت.
  • به طور قابل توجهی، پوشاک، کفش، خرده فروشی لوازم جانبی شخصی 9.5 درصد کاهش یافت و فروش فروشگاه های بزرگ 7.0 درصد کاهش یافت.
  • اقدامات قرنطینه همچنین بر کافه ها، رستوران ها، خدمات غذاهای آماده و بیرون برها که 6.0 کاهش یافته است، تأثیر گذاشته است.
  • در مقایسه با ژوئن 2020، خرده فروشی 2.9 افزایش یافته است.

دلار استرالیا با انتشار این ارقام از 0.73963 دلار به 0.73919 دلار رسید. در زمان نگارش این گزارش، دلار استرالیا با 0.14 درصد افزایش به 0.7406 دلار رسید.

درباره چین

امروز صبح فعالیت بخش خدمات (Service sector activity) در کانون توجه قرار گرفت. در ماه جولای، شاخص مدیران خرید تولید Caixin از 50.3 به 54.9 افزایش یافت. اکونومیست افزایش 50.6 را پیش بینی کرده بود.

بر اساس تحقیقات و گزارشات ماه ژوئیه:

  • تجارتهای جدید در حال افزایش بود و نرخ رشد سفارشات جدید افزایش چشمگیری داشت. با وجود این، رشد صادرات جدید به دلیل شیوع همه گیر همچنان مبهم باقی ماند.
  • اشتغال در آغاز این سه ماهه افزایش یافت، هرچند افزایش استخدام ها اندک بود.
  • نرخ تورم هزینه ورودی افزایش یافت. این امر به هزینه های بالای پرسنل، سوخت و مواد اولیه در ماه ژوئیه نسبت داده شد.
  • قیمت های محاسبه شده نیز افزایش یافت و نرخ تورم سریع ترین نرخ سال گذشته بود.
  • شاخص اعتماد تجاری از پایین ترین سطح در 9 ماه ژوئن افزایش یافت، اگرچه زیر میانگین بلند مدت باقی ماند.

دلار استرالیا با انتشار ارقام از 0.73919 دلار به 0.74025 دلار رسید.

و اما اخبار و وقایع اقتصادی امروز

درباره یورو

امروز در تقویم اقتصادی برای یورو روز شلوغی را پیش رو خواهیم داشت. شاخص مدیران خرید خدمات ایتالیا و اسپانیا امروز ظهر از ساعت 12:15 تا 12:30 به وقت تهران همراه با ارقام خرده فروشی منطقه یورو منتشر خواهند شد.

گزارش خدمات نهایی (Finalized services) و شاخص مدیران خرید کامپوزیت (composite PMIs) فرانسه، آلمان و منطقه یورو قرار است اعلام شوند.

به استثنای تجدید نظر قابل توجه نسبت به ارقام اولیه، شاخص مدیران خرید ایتالیا و منطقه یورو و شاخص خرده فروشی منطقه یورو، برای بازار کلیدی و مهم هستند.

در زمان نگارش این مقاله، یورو 0.05 درصد افزایش یافت و به 1.1870 دلار رسید.

درباره پوند انگلستان

امروز در تقویم اقتصادی برای پوند استرلینگ روز آرامی پیش رو خواهیم داشت. خدمات نهایی و شاخص مدیران خرید  کامپوزیت برای ماه ژوئیه امروز به وقت تهران راس ساعت 13 ظهر منتشر می شود.

با توجه به اینکه بانک مرکزی انگلستان BoE روز پنجشنبه به وقت تهران ساعت 15:30 ظهر جلسه گزارش سیاست پولی خود را برگزار خواهد کرد، انتظار داشته باشید که هرگونه تجدید نظر صعودی باعث افزایش ارزش پوند شود.

در زمان نگارش این مقاله، پوند انگلستان 0.06 درصد افزایش یافت و به 1.3924 دلار رسید.

درباره دلار ایالات متحده

امروز در تقویم اقتصادی برای دلار امریکا روز نسبتا شلوغی را پیش رو خواهیم داشت.

گزارش تغییرات بخش اشتغال غیر کشاورزی ADP (ADP nonfarm employment change) و شاخص مدیران خرید غیر تولید ISM ماه ژوئیه (ISM Non-Manufacturing PMI)، خبرهای کلیدی و مهم امروز هستند.

در حالی که گزارش اعداد ADP موثر هستند، انتظار می رود که اعداد ضعیف شاخص مدیران خرید غیر تولیدی ISM تأثیر بیشتری بر بازارها داشته باشد.

گزارش ارقام شاخص مدیران خرید نهایی Markit (Finalized Markit PMI numbers) هم قرار است اعلام شود ولی احتمالا تاثیر بسیار اندکی روی اسکناس پشت سبز (دلار امریکا) و دیگر قسمتهای وسیع بازار خواهد گذاشت.

در زمان نگارش این مقاله، شاخص دلار آمریکا 0.02 درصد کاهش یافت و به 92.062 رسید.

درباره دلار کانادا Loonie

امروز در تقویم اقتصادی برای دلار کانادا روز به خصوص آرامی پیش رو خواهیم داشت. هیچ خبر و واقعه خاص اقتصادی که بتواند روی دلار کانادا تاثیر داشته باشد و به آن مسیر و جهت بدهد، نداریم.

این فقدان آمار برای Loonie باعث می شود موجودی های نفت خام در کانون توجه قرار گیرد.

در زمان نگارش این مقاله، دلار کانادا با 0.06 درصد افزایش به 1.2531 دلار کانادا در برابر دلار آمریکا رسید.

توضیح برخی داده های اقتصادی

ADP Non-Farm Employment Change یا گزارش تغییرات مشاغل بخش غیر کشاورزی ADP امریکا: این شاخص و گزارش، برآورد تغییرات در تعداد افراد شاغل در ماه گذشته، بدون احتساب صنعت کشاورزی و دولت را ارزیابی می کند. این داده، یک نگاه اولیه به رشد اشتغال، معمولاً 2 روز قبل از انتشار داده های استخدامی که دولت برای تقلید از آن طراحی کرده است، ارائه می دهد. این یک شاخص آینده نگر برای ایجاد اشتغال و از شاخص های مهم و پیشرو هزینه های مصرف کننده است که اکثریت فعالیت های کلی اقتصادی را تشکیل می دهد. ADP داده های حقوق و دستمزد بیش از 23 میلیون کارگر را برای برآورد رشد اشتغال تجزیه و تحلیل می کند. علت نامگذاری این شاخص به ADP، این است که این کلمه از Automatic Data Processing, Inc که یک ارائه دهنده و فراهم کننده امریکایی خدمات و نرم افزارهای مدیریت منابع انسانی است، گرفته شده است. این گزارش به صورت ماهانه و معمولا اولین چهارشنبه بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. ضمنا رقمی که منتشر می شود اگر بهتر از انتظارات و پیشبینی ها باشد، برای ارز کشور خوب می باشد.

ISM Manufacturing PMI یا شاخص مدیران خرید ISM امریکا: این شاخص سطح شاخص انتشار بر اساس تحقیقات انجام شده از مدیران خرید در صنعت و بخش تولید را اندازه گیری می کند. این یک شاخص آینده نگر از سلامت اقتصادی است و کسب و کارها به سرعت شرایط  بازار را در آن منعکس می کنند و منعکس کننده جدیدترین و مرتبط ترین دیدگاه های مدیران خرید در مورد چشم انداز اقتصادی شرکت می باشد. این شاخص از 300 مدیر خرید که از پاسخ دهندگان می خواهد سطح نسبی شرایط کسب و کار از جمله اشتغال، تولید، سفارشات جدید، قیمت ها، تحویل های تأمین کننده و موجودی کالا را ارزیابی کنند، نظر سنجی میکند. حروف اختصاری ISM در این شاخص نام منبع منتشر کننده این شاخص است که institute for supply management یا موسسه مدیریت عرضه می باشد. این شاخص ماهانه و اولین روز کاری بعد از پایان هر ماه منتشر می شود. ضمنا عددی که منتشر می شود اگر بهتر از پیشبینی ها باشد برای ارز کشور خوب می باشد. رقم بالای 50.0 نشان دهنده گسترش صنعت، و زیر آن نشان دهنده انقباض صنعت می باشد.