بررسی سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا امروز (جدیدترین آپدیت)
اخبار فارکس

بررسی سخنرانی رئیس فدرال رزرو آمریکا امروز (جدیدترین آپدیت)

امروز پنجشنبه 28 ژوئیه 2022 است و همانطور که مطلع بودید دیشب نشست مهم مقامات فدرال رزرو بانک مرکزی امریکا برگزار شد.

همانطور که از قبل پیش بینی شده بود، رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول برای دومین بار متوالی نرخ های بهره را به اندازه 75 واحد افزایش داد. بانک مرکزی این کار را برای مبارزه با تورم، بدون ایجاد رکود انجام داد.

این اولین باری است که فدرال رزرو نرخ های بهره را دو ماه پشت سر هم و هر بار به اندازه 75 واحد، بالا برده است. با احتساب این افزایش، نرخ استقراض یک شبه فدرال رزرو به محدوده 2.25 تا 2.5 درصد رسید.

این مساله نشانگر سختگیرانه ترین اقدام فدرال رزرو از زمان شروع استفاده از نرخ وجوه شبانه به عنوان ابزار اصلی سیاست پولی از اوایل دهه 1990 تا الان است.

در حالی که نرخ وجوه فدرال به طور مستقیم بر میزان وام هایی که بانک‌ها از یکدیگر برای کوتاه‌ مدت قرض می گیرند تأثیر می‌گذارد، اما بر تعداد زیادی از محصولات مصرفی مانند وام‌های قابل تنظیم، وام‌های خودکار و کارت‌های اعتباری نیز تاثیر خواهد گذاشت.

این اقدام، نرخ وجوه فدرال را به بالاترین میزان از دسامبر 2018 افزایش داد.

بازارها برای شنیدن چنین خبری کاملا آماده بودند. دلیل آن هم سیگنال هایی بود که در جلسله ماه ژوئن توسط مقامات فدرال رزرو به سرمایه گذاران مخابره شده بود.

مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود: بهترین بروکر فارکس

واکنش مارکت ها به سخنان پاول در کنفرانس خبری

همینطور که در خبر قبلی مان یعنی تحلیل جلسه فدرال رزرو اشاره کرده بودیم، مارکت از قبل برای این افزایش 75 واحدی آماده بود. آنچه برای معامله گران حائز اهمیت بود، سخنان پاول در بخش مهم کنفرانس خبری بعد از این صورتجلسه بود.

جرومی پاول در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از وی پرسید آیا در نشست ماه سپتامبر هم نرخ های بهره را 75 واحد افزایش خواهید داد اینگونه پاسخ داد:

این مساله به داده های اقتصادی بستگی دارد و من فکر می کنم زمان آن رسیده که "جلسه به جلسه" جلو رفته و تصمیم بگیریم.

این اظهار نظر باعث شد تا سرمایه گذاران نسبت به یک افزایش 75 واحدی دیگر در ماه سپتامبر، ناامید شوند. در حقیقت گفته پاول باعث شد تا استاک مارکت یک دست رنگ زیبای سبز را بر تن کند. در واقع پاول با این اظهار نظر، درها را باز گذاشت.

بانک های مرکزی به اهمیت پایین آوردن تورم حتی اگر به قیمت رکود اقتصادی تمام شود، بارها اشاره کرده بودند.

پاول در ادامه گفت: هر اندازه که موضع سیاست های پولی انقباضی تر شود، زمانی که در حال ارزیابی تاثیرات چگونگی سیاست های تجمعی خود بر اقتصاد و تورم هستیم، کاهش سرعت گام های نرخ بهره مناسب تر خواهد شد.

کمیته بازار آزاد تنظیمات نرخ های بهره فدرال رزرو در بخش بعد از اعلام صورتجلسه خود هشدار داد: شاخص های اخیر مربوط به هزینه ها و تولید، کمی کاهش داشته اند.

این کمیته با استفاده از زبانی مشابه بیانیه ماه ژوئن در ادامه گفت: با این حال در ماه های اخیر افزایش های شغلی قوی تر بوده و نرخ بیکاری نیز، پایین مانده است.

مقامات بار دیگر تورم را "بالا" توصیف کردند و این وضعیت را به مسائل مربوط به زنجیره تامین و قیمت های بالاتر مواد غذایی و انرژی همراه با "فشارهای گسترده تر قیمت ها" نسبت دادند.

آیا امریکا وارد فاز رکود شده؟

پاول در پاسخ به تعدادی از سوالات مشابه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا ایالات متحده امریکا وارد رکود شده یا خیر، اعلام کرد: اگر چه رشد اقتصاد در سه ماهه اول منفی بود و به سختی انتظار می رفت در سه ماهه دوم مثبت شود، ولی من فکر نمی کنم که امریکا وارد رکود شده باشد.

پاول در ادامه اعلام کرد: معنی رکود چیست؟ به کاهش گسترده در بسیاری از صنایع برای چند ماه پیاپی، رکود گفته می شود. وی گفت این موضوع در حال حاضر در امریکا دیده نمی شود.

پاول در ادامه اعلام کرد: دلیل آن هم این است که بازار کار آنقدر سیگنال قوی از قدرت اقتصادی دارد که باعث می شود داده های تولید ناخالص داخلی را زیر سوال ببرید.

در کل این افزایش نرخ به اتفاق آراء تصویب شد. در نشست ماه ژوئن، رئیس فدرال رزرو کانزاس سیتی، استر جورج، از یک افزایش نرخ 50 واحدی حمایت کرد و اعلام کرد که من با روند سریع افزایش نرخ ها، مخالف هستم.

نمودار تارگت

این افزایش‌ها در سالی اتفاق می‌افتد که نرخ‌ها حول و حوش صفر شناور بود اما شاخص تورمی که معمولاً به آن اشاره می‌شود، سالانه 9.1 درصد بود. فدرال رزرو تورم حدود 2 درصد را هدف قرار داده اگرچه این هدف را در سال 2020 به خاطر اشتغال کامل و فراگیر تعدیل کرد.

دیشب مجددا پاول اعلام کرد که ما برای کاهش تورم حتی اگر به قیمت رکود اقتصادی تمام شود، کاملا مصمم و متعهد هستیم. ما فکر می کنیم که امسال رشد اقتصادی باید کند شود و به چند دلیل نیز کند خواهد شد.

نرخ بیکاری در ماه ژوئن ثابت و در همان رقم 3.6 درصد بود. این یعنی نزدیک به تارگت اشتغال کامل. ولی تورم حتی با معیار استاندارد و قابل قبول فدرال رزرو، یعنی شاخص اصلی هزینه های مصرف شخصی که در ماه می 4.7 درصد بود، کاملا خارج از تارگت فدرال رزرو است.

تلاش برای کاهش تورم، بدون ریسک و درد نخواهد بود. اقتصاد ایالات متحده در آستانه رکود اقتصادی است زیرا تورم، خرید مصرف کننده را کند می کند و فعالیت های تجاری را کاهش می دهد.

تولید ناخالص داخلی (GDP) در سه ماهه اول به طور سالانه 1.6 درصد کاهش داشت. حال، بازارها برای گزارش سه ماهه دوم GDP که قرار است امروز منتشر شود و امکان دارد مجددا یک کاهش جدید را ثبت کند، کاملا نگران هستند. گزارش امروز، به طور گشترده ای برای سنجش رکود اقتصادی توسط فدرال رزرو استفاده می شود.

داو جونز پیش بینی کرده رقم GDP امروز رشد 0.3 درصدی را نشان دهد.

فدرال رزرو همزمان با افزایش نرخ های بهره، در حال کاهش سایز ترازنامه نزدیک به 9 تریلیون دلاری خود نیز می باشد. فدرال رزرو از ابتدای ماه ژوئن اجازه داد برخی از درآمدهای حاصل از سررسید اوراق قرضه خارج شود.

حال، همراه با کاهش سایز ترازنامه، مارکت انتظار دارد تا فدرال رزرو نرخ های بهره اش را حداقل 50 واحد دیگر در نشست ماه سپتامبر خود، افزایش دهد.

دیروز چهارشنبه 27 ژوئیه 2022، ابزار مورد علاقه گروه CME پیش بینی کرده که 53 درصد بازار منتظر یک افزایش نرخ 75 واحدی برای ماه سپتامبر است.

همینطور که مطلع هستید، فدرال رزرو در ماه اوت جلسه ای برگزار نمی کند و به جای آن در همایش سالانه جکسون هول گرد هم می آیند.

حال اگرچه پیش بینی های کمیته منتشر شده در ژوئن نشان می دهد که حداقل تا سال 2024 فدرال رزرو نرخ های بهره را کاهش نخواهد داد، ولی بازارها انتظار دارند که فدرال رزرو تا تابستان آینده کاهش نرخ بهره را آغاز کند.

نتیجه گیری

آیا رالی افزایشی فدرال رزرو توجیه دارد؟ دیشب پاول در قسمتی از بیانات خود اعلام کرد بانک مرکزی به دنبال شواهدی مبنی بر کاهش تورم است. آیا می توان این گفته پاول را اینگونه تفسیر کرد که بانک مرکزی به دنبال بهانه ای برای کاهش سرعت افزایش نرخ های بهره است؟

دلیل گفته ما این است که پاول در قسمت رهنمودهای آینده از پیش بینی مقدار افزایش نرخ بهره در ماه سپتامبر، طفره رفت.

از الان تا جلسه ماه سپتامبر، دو گزارش تورم به علاوه دو گزارش NFP دیگر باید منتشر شود. نتایج این گزارشات برای مقامات فدرال رزرو به شدت دارای اهمیت است.

در حقیقت معنی گفته پاول که ما از این به بعد جلسه به جلسه تصمیم می گیرم، مشاهده و بررسی داده های آتی امریکا است.