تحلیل آنچین ریزش صرافی FTX
اخبار ارز دیجیتال

تحلیل آنچین ریزش صرافی FTX

در این مقاله قصد داریم در مورد ورشکستگی اخیر صرافی FTX،  مقیاس و نحوه مبادلات این صرافی با بسترهای معاملاتی دیگر از دیدگاه آنچین تحلیل دقیقی ارائه دهیم.

در یک سال گذشته، کیف پول Alameda Research فقط با دو صرافی به طور عمده در حال مبادله اتریوم بوده است. 90 درصد خروجی ارزها به صرافی FTX و 9 درصد به صرافی Binance  فرستاده شده است.

این نمودار نشان دهنده، کیف پول‌های اختصاصی شرکت Alameda Research است. همانطور که مشاهده می‌کنید، جریان پول از کیف پول‌های اختصاصی این شرکت به طور پیوسته از صرافی‌های کوکوین، کراکن، کوین بیس، بیتفینکس و بایننس به سمت صرافی FTX بوده است و همواره مقدار دارایی این شرکت در حال افزایش در صرافی FTX بوده است. نکته قابل توجه در هشتم نوامبر 2021 اتفاق افتاده است که 49 میلیارد دلار توکن به صرافی FTX منتقل شده است.

اغلب توکن‌هایی که به آدرس‌های Alameda وارد یا خارج شده است، جزو ارزهای پر ارزش بازار ارز دیجیتال هستند. این توکن‌ها شامل WBTC, WETH, USDT, USDC, Sushi, Matic, Link, Husd, Dai, Busd هستند. موجودی این شرکت به طور میانگین 200 میلیون دلار بوده است.

صرافی FTX و Binance بیشترین واریز به کیف پول‌های اختصاصی شرکت Alameda را داشته‌اند. طبق داده‌های سایت گلسنود، بایننس با 15.5 میلیارد دلار و FTX با 7.1 میلیارد دلار بیشترین حجم را در بین صرافی‌های بزرگ بازار ارز دیجیتال داشته‌اند.

در نمودار بالا مشخص است که حجم اصلی نقل و انتقالات این شرکت با دو شریک اصلی خود یعنی صرافی FTX و صرافی Binance  بوده است.

بعد از اتفاقات و اخبار منتشر شده پیرامون صرافی FTX، موجودی اتریوم این صرافی از 611 هزار به 80 هزار عدد کاهش پیدا کرد. این کاهش به دلیل ترس شدید ایجاد شده در بازار و یادآور بحران لونا برای سرمایه‌گذاران بود.

ذخایر استیبل‌کوین‌های صرافی FTX نیز که در ماه اکتبر به طور معمول بین ۷۰۰  تا ۸۰۰ میلیون دلار بود، تقریباً صفر شد.

در ماه مارس، صرافی FTX دارای ۱۰۸ هزار بیتکوین بود؛ اما اکنون موجودی بیتکوین این صرافی عملاً صفر است. پس از سقوط LUNA، ناگهان ذخایر بیتکوین صرافی FTX ریزش شدیدی را تجربه کرد. به نظر می‌رسد که پس از این رخداد، ترازنامه‌‌ مالی این صرافی دچار اختلالاتی شده باشد.

پس از سقوط FTX، بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل ترس از تکرار این واقعه در سایر صرافی‌ها، دارایی‌های خود از صرافی‌های متمرکز خارج کردند و به کیف پول‌های شخصی خود منتقل نمودند. در حال حاضر سرمایه‌گذاران به صورت ماهانه 106 هزار بیت کوین از صرافی‌ها به آدرس‌های شخصی منتقل می‌کنند. در گذشته، بازار فقط سه بار چنین حجم خروجی از صرافی‌ها تجربه کرده است. آوریل 2020، نوامبر 2020 و ژوئن تا جولای 2022. معمولا بعد از این حجم خروج از صرافی‌ها، یک ترند صعودی آغاز شده است اما به دلیل تفاوت ماهیت این ریزش نمی‌توان چنین استنباطی از این خروج گرفت.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام