بررسی سمپوزیوم جکسون هول (اوت 2023)
اخبار فارکس

بررسی سمپوزیوم جکسون هول (اوت 2023)

امروز جمعه 25 اوت 2023 است و قرار است یکبار دیگر کارشناسان بخش فارکس دنیای ترید در کنار شما باشند و همایش سالانه جکسون هول را برای شما ارزیابی کنند.

اجازه دهید قبل از اینکه جلوتر برویم چیستی این همایش مهم را برای شما مشخص کنیم.

سمپوزیوم جکسون هول چیست؟

سمپوزیوم اقتصادی جکسون هول یک گردهمایی سالانه است که از سال 1978 توسط بانک فدرال رزرو شهر کانزاس امریکا حمایت شده و از سال 1981 در ویو جکسون هول برگزار می شود.

این سمپوزیوم هر ساله روی یک موضوع مهم اقتصادی که اقتصادهای جهان با آن روبرو هستند تمرکز می کند.

شرکت کنندگان این همایش شامل: روسای بانک های مرکزی، وزرای دارایی، افراد برجسته دانشگاهی و همچنین بازیگران بزرگ بازارهای مالی از سراسر جهان هستند.

فراموش نکنید جلسات این سمپوزیوم به دقت توسط فعالان بازار پیگیری می شود زیرا اظهارات غیرمنتظره ای که از سوی افراد بانفوذ و قدرتمند در این همایش سالانه تراوش می کند می تواند بر بازارهای سهام و ارزهای بین المللی در کل جهان تأثیر بگذارد.

همان گونه که مطلع هستید میزبان این همایش مهم، فدرال رزرو شهر کنزاس ایالات متحده است و انتظارات مارکت هم نسبت به چند هفته قبل از مقامات بانک مرکزی امریکا بیشتر شده است.

بد نیست بدانید قسمت مهم این همایش که برای مارکت و معامله گران از اهمیت بالایی برخوردار است سخنرانی رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول است که قرار است روز جمعه 25 اوت راس ساعت 17:35 به وقت ایران منتشر شود.

در ادامه این خبر قصد داریم تا سناریوهای احتمالی که ممکن است برای دلار و دیگر بازارها بعد از سخنان پاول رقم بخورد را بررسی کنیم.

مشکل اول فدرال رزرو، کاهش تورم

آیا فدرال رزرو در "فرود به اصطلاح نرم خود" (منظور کاهش تورم طوری که بازارها و مردم دچار رکود و بیکاری و در کل مشکل نشوند) موفق عمل کرده است؟

این گفته تا زمانی درست بود که مارکت و سرمایه گذاران فکر می کردند فدرال رزرو با سیاست های انقباضی کارش تمام شده ولی اخیرا و با توجه به برخی گزارشات این نظریه دیگر منسوخ شده است.

در حالی که تیتر اصلی تورم سالانه از ژوئن 2022 که 9.1 درصد بود به 3 درصد در ژوئن 2023 کاهش یافته ولی در ماه ژوئیه گذشته دوباره به 3.2 درصد افزایش یافت!

برخی اقتصاددانان بر این باورند که افزایش حامل های انرژی باعث رقم خوردن این اتفاق شده که می توان این گونه تصور کرد که تورم خالص رقمی معادل 4.7 درصد باشد.

تورم خالص

نگرانی های بیشتر درباره ادامه افزایش نرخ های بهره ناشی از داده های اخیر امریکا است که نشان از قدرت اقتصاد امریکا دارد. به عنوان مثال گزارش خرده فروشی امریکا نشان می دهد که هنوز امریکایی ها آنطور که باید و شاید بعد از خروج از کووید پول های شان را خرج نکرده اند.

اندیکاتور گروه کنترل خرده‌ فروشی که به عنوان "هسته اصلی" این گزارش شناخته می ‌شود از هفت ماه گذشته شش ماه آن را بیشتر از پیش بینی های مارکت افزایش یافته است.

تصویر جدول خرده فروشی

بخش مسکن که مسلماً حساس ‌ترین قسمت نسبت به نرخ ‌های بهره بالاتر است نیز نشانه‌ هایی از نزول را نشان می ‌دهد. با وجود اینکه نرخ وام مسکن 30 ساله به بالای 7 درصد رسیده، هم قیمت ها و هم فروش به ثبات رسیده اند.

برجسته ترین رقم مربوط به فدرال رزرو آتلانتا است که مدل قیمت گذاری ویژه آن نرخ رشد سالانه 5.8 درصدی را برای سه ماهه جاری نشان می دهد. آیا این رقم خیلی به نظر نمی آید؟

پاسخ بلی است و همین موضوع ما را به این فکر وا می دارد که افزایش نرخ های بهره بیشتری در راه است.

همین موضوع نگرانی درباره نرخ های بهره روی احساسات مارکت تاثیر گذاشته و باعث شده تا دلار امریکا در ماه اوت شروع به افزایش کند.

حال، درست است که سمپوزیوم سالانه جکسون هول آخرین رویداد مهم این ماه نیست ولی به طور سنتی هر ساله جرومی پاول از این تریبون برای تغییر سیاست های بانک مرکزی امریکا استفاده کرده است. آیا امسال هم پاول این کار را خواهد کرد؟

سه سناریوی احتمالی پاول در جکسون هول

1- وابسته به داده ها

وقوع این سناریو که رئیس بانک مرکزی امریکا دوباره اعلام کند ما متکی به داده ها خواهیم بود احتمال بسیار زیادی دارد. اگر این سناریو رقم بخورد معامله گران به احتمال زیاد نگرانی خود را نشان خواهند داد، دلار امریکا قوی تر خواهد شد و طلا، سهام ها و ارزهای دیجیتال ریزش خواهد کرد.

سپس تمام تمرکزها بر گزارشات هفته آینده که شامل: شاخص هزینه های مصرف شخصی (PCE) و گزارش NFP است معطوف خواهد شد.

2- افزایش نرخ بیشتر در دراز مدت

پیش بینی دوم ما یک رویکرد شاهینی است که پاول در آن اعلام کند نرخ های بهره به دلیل قوی بودن اقتصاد امریکا باید برای مدت طولانی تری بالا بماند. درصد وقوع این سناریو از دید ما 50-50 است.

آتش این سناریو زمانی شعله ورتر خواهد شد که پاول بگوید نرخ های بهره نسبت به آنچه قبل تر گمان می کردیم باید بیشتر افزایش پیدا کند. در حقیقت پاول با خودداری از اعلام حرکت بعدی خود فضا را برای افزایش های بیشتر باز خواهد گذاشت.

اگر این سناریو رقم بخورد بازار سهام با کله زمین می خورد و طلا و ارزهای دیجیتال را با خود همراه می کند و دلار امریکا قوی تر می شود.

3- جشن پیروزی غلبه بر تورم

سناریوی سوم ما این است که رئیس کمیته FOMC بر اساس کاهش تورم موجود حتی با توجه به اینکه به میزان 2 درصدی مدنظر فدرال رزرو نرسیده این دستاورد را جشن بگیرد.

در این سناریو پاول اعلام خواهد کرد که با توجه به دستاوردهای اخیر بانکی و کاهش تورم، پایان سیاست های انقباضی را تایید می کنیم و غلبه بر این بلای خانمان سوز را جشن خواهیم گرفت.

اگر این سناریو رقم بخورد که احتمال آن بسیار کم است دلار امریکا با سر زمین خواهد خورد و طلا، سهام ها و ارزهای دیجیتال پرواز خواهند کرد.

و اما کلام آخر...

پیش بینی کلی ما این است که پاول از اعلام پایان فرایند افزایش نرخ های بهره خودداری خواهد کرد و موضع محتاطانه تری را بر خواهد گزید. دلیل این صحبت ما هم است که پاول می داند تورم می تواند دوباره با یک موج دیگر بازگردد.