آیا تورم سال 1960 در حال تکرار شدن است؟
اخبار فارکس

آیا تورم سال 1960 در حال تکرار شدن است؟

موضوعاتی که در این گزارش اقتصادی قرار است با هم مرور کنیم:

  • فدرال رزرو و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که افزایش اخیر تورم "گذرا" خواهد بود، اما نایل فرگوسن این موضوع را زیر سوال برد.
  • انتشار اطلاعات مربوط به قیمت مسکن ایالات متحده و انتظارات تورم مصرف کنندگان ممکن است بر نگرانی های فدرال رزرو افزوده باشد.

به گفته نایل فرگوسن مورخ اقتصادی، تورم می تواند مسیر اواخر دهه 1960 را تکرار کند که پایه و اساس قیمتهای پایدار در دهه بعد را، پایه گذاری کرد.

فرگوسن روز جمعه به CNBC گفت که:

سیاست گذاران با چالش جدیدی در قالب افزایش تورم مواجه هستند که در نتیجه واکنش به همه گیری کووید 19 به شیوه مشابه واکنش آنها به رکود بزرگ سال 2008 است. فرگوسن در انجمن Ambrosetti در ایتالیا گفت: آنچه در مورد بلایا و فجایع جالب است این است که وقوع یکی می تواند منجر به دیگری شود. شما می توانید از یک فاجعه سلامت عمومی به یک فاجعه مالی، پولی و بالقوه تورمی تبدیل شوید. این یک فاجعه بزرگ نیست، مردم را نمی کشد، اما افزایش تورم یک مشکل خواهد بود.

قیمت مصرف کننده ایالات متحده در ماه ژوئیه نسبت به مدت مشابه سال قبل 5.4 درصد افزایش یافته که بزرگترین جهش از اوت 2008 به شمار می رود.

فدرال رزرو و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که افزایش اخیر تورم "گذرا و موقتی" خواهد بود، اما فرگوسن این موضوع را زیر سوال برده است.

فرگوسن عضو ارشد خانواده میلبانک در موسسه هوور، دانشگاه استنفورد می گوید:

تورم برای چه مدت موقتی و گذرا است؟ در چه مرحله ای انتظارات به صورت بنیادی، تغییر خواهد کرد مخصوصا اگر که فدرال رزرو به مردم بگوید: ما سیستم هدفگذاری تورمی خود را تغییر داده ایم و اگر تورم برای مدتی هم بالای تارگت ما برسد، اهمیتی نمی دهیم. احساس من این است که ما به سمت دهه 1970 نمی رویم، اما می توانیم اواخر دهه 1960 را دوباره تجربه و تکرار کنیم، زمانی که رئیس مشهور فدرال رزرو، مک چسنی مارتین، کنترل انتظارات تورمی را از دست داد.

اظهارات وی پس از آن مطرح شد که کنت روگف، اقتصاددان ارشد سابق صندوق بین المللی پول و استاد سیاست عمومی هاروارد، در مقاله ای این هفته خود پیشنهاد کرد: خروج کامل نیروهای امریکا از افغانستان به لیست نگران کننده مشابه بین سالهای 2020 و طوفان کامل عواملی که منجر به تورم بسیار بالای دهه 1970 شد، افزود.

فرگوسن با بیان اینکه تورم بالای دهه 70 نشات گرفته از اواخر دهه 60 است، افزود: خیلی زود است که با اطمینان به این نتیجه برسیم که افزایش فعلی "گذرا" است.

ممکن است اطلاعات منتشر شده در مورد قیمت مسکن ایالات متحده و انتظارات تورم مصرف کنندگان بر نگرانی های فدرال رزرو افزوده باشد.

شاخص S&P/Case-Shiller که قیمت مسکن را در 20 شهر اصلی ایالات متحده اندازه گیری می کند، نسبت به سال قبل در ماه ژوئن 19.1 درصد افزایش یافته است که، بیشترین جهش در سری تاریخی خودش از 1987 تا به الان بوده است.

یک نظرسنجی از هیئت مدیره کنفرانس نشان داد که مصرف کنندگان آمریکایی در حال حاضر تورم را در 6.8 درصد برای 12 ماه آینده مشاهده می کنند. این رقم نسبت به سال قبل، یک درصد کامل یا 17.2 درصد به طور نسبی افزایش یافته است.

لری سامرز، وزیر خزانه داری سابق آمریکا در توییتی نوشت:

هربار که می شنوید تورم موقتی است به یاد داشته باشید که تورم دو برابر قیمت مسکن، هنوز در شاخص ها نشان داده نشده است. مسکن 40 درصد از CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده را شامل می شود.

فرگوسن اظهار داشت که نوع دلتا کووید 19 ممکن است به فدرال رزرو کمک کرده باشد تا اقتصاد ایالات متحده را پس از تابستان گرم، کمی خنک کند اما، سایر عوامل خارجی همچنان موثر هستند و می توانند نقش داشته باشند.

"تورم های بزرگ در تاریخ تقریباً همیشه با جنگ همراه بوده است. اگر واقعاً این جنگ سرد ... بین ایالات متحده و چین به جنگی داغ تبدیل شود، مثلاً بر سر تایوان، این آن چیزی است که انتظارات تورمی را تقویت می کند".  

فرگوسن حدس زد که با توجه به خروج آمریکا از افغانستان، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین ممکن است بی میلی آمریکایی ها در قبال درگیری های نظامی را، فرصتی برای تصرف کامل تایوان در نظر بگیرد. به گفته وی این امر، ایالات متحده را مجبور به تصمیم گیری در مورد ورود به جنگی دیگر یا واگذاری تسلط جهانی خود می کند.