دلار تا کجا صعود خواهد کرد (اخبار فارکس جمعه 28 بهمن)
اخبار فارکس

دلار تا کجا صعود خواهد کرد (اخبار فارکس جمعه 28 بهمن)

امروز جمعه 17 فوریه 2023 آخرین روز کاری فارکس در این هفته میلادی است و قرار است شما عزیزان را از آخرین خبرهای بازار فارکس مطلع کنیم.

به گزارش بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید خبر امروز خود را با دلار امریکا شروع می کنیم.

شاخص دلار امریکا که قدرت این ارز را در مقابل رقبای بین المللی اش ارزیابی می کند شروع به افزایش مجدد کرده است. اگر همین الان چارت شاخص دلار را باز کنید مشاهده خواهید کرد که دلار موفق شده تا اطراف 104.50 پرواز کند.

به نظر می رسد نگاه معامله گران در کوتاه مدت به قیمت رند 105 و در بلند مدت تا 106 است.

فاکتورهای مختلفی باعث افزایش قیمت دلار امریکا شده اند که در ادامه آنها را بررسی خواهیم کرد.

اولین فاکتور مهم داده های قوی اخیر ایالات متحده امریکا است. برخی از این گزارش ها شامل: گزارش تورم مصرف کننده، شاخص کارخانجات، خرده فروشی و غیره می باشد.

قوی بودن این گزارشات باعث شده سرمایه گذاران نسبت به ادامه چرخه سیاست های انقباضی فدرال رزرو (و بر اساس اظهارات شاهینی مقامات بانک مرکزی) مصمم تر شوند و دوباره روی دلار امریکا سرمایه گذاری کنند.

این مساله باعث شده تا دلار امریکا به بالاترین میزان خود از اوایل ژانویه صعود کند.

امروز قرار است بانک مرکزی اروپا (ECB) تراز تجاری ماه دسامبر خود را منتشر کند. علاوه بر این گزارش، شاخص قیمت واردات و صادرات ماه ژانویه نیز قرار است اعلام شود.

ضمنا کانادا قرار است گزارش محصولات صنعتی و شاخص قیمت مواد خام خود را نیز منتشر کند.

دیروز اداره آمار کار ایالات متحده گزارش خالص شاخص تولید کننده (PPI) خود را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش خالص PPI از رقم 5.5 به 5.4 درصد در ماه ژانویه کاهش یافته بود. البته بد نیست بدانید که مارکت منتظر عدد 4.9 درصد بود. ضمنا همین اداره آمار کار اعلام کرد که درخواست ها برای بیمه بیکاری به کمتر از 200.000 نفر کاهش یافته که این رقم بسیار خوبی است.

بعد از انتشار این داده ها لورتا مستر، رئیس فدرال رزرو کلیولند گفت که فدرال رزرو باید بالای 5 درصد برود و برای مدتی در آنجا بماند زیرا تا پایین آوردن تورم هنوز راه دور و درازی در پیش است.

جیمز بولارد، رئیس فدرال رزرو سنت لوئیس نیز به طور مشابه خاطرنشان کرد که ادامه افزایش نرخ بهره می ‌تواند به "روند کاهش تورم" در سال 2023 کمک کند.

بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه داری ایالات متحده نیز دیروز بعد از این اظهارات برای سومین روز متوالی بیش از 1 درصد افزایش یافت و اوایل امروز به 3.9 درصد رسید. همین فاکتور اساسی به دلار آمریکا کمک کرد تا از رقبای خود پیشی بگیرد.

رئیس بانک مرکزی استرالیا (RBA)، فیلیپ لو امروز و در دومین روز شهادت خود تکرار کرد که هیئت مدیره این بانک انتظار دارد در ماه های آینده افزایش های بیشتری مورد نیاز است.

متاسفانه این اظهارات شاهینی نتوانست به کمک دلار استرالیا بیاید.

بد نیست بدانید که تیف مکلم، رئیس بانک مرکزی کانادا نیز دیروز در هنگام شهادت در کمیته دائمی امور مالی گفت: اگر شواهدی جمع آوری شود که نشان دهد تورم مطابق با پیش بینی ها کاهش نمی یابد ما آماده افزایش بیشتر نرخ های بهره هستیم.

متاسفانه سخنان شاهینی مکلم هم کمکی به دلار کانادا نکرد.

وضعیت جفت ارزها و طلا

اگر نگاهی به جفت ارز GBPUSD بیندازید مشاهده خواهید کرد که تمام سه روز گذشته را نزولی بوده و امروز و تا بدین لحظه توانسته تا اطراف قیمت 1.1915 سقوط کند. این پایین ترین قیمت پوند به دلار از اوایل ژانویه تا الان است.

گزارش ‌ها حاکی از آن است که گمانه ‌زنی ‌های فزاینده ای مبنی بر قریب‌ الوقوع بودن توافق بین بریتانیا و ایالات متحده بر سر پروتکل ایرلند شمالی وجود دارد ولی متاسفانه این موضوع نتوانست به پوند استرلینگ کمک کند تا در برابر دلار مقاوم بماند.

ضمنا ساعاتی پیش دفتر آمار ملی بریتانیا گزارش داد که خرده فروشی به طور ماهانه در ژانویه 0.5 درصد افزایش یافته است.

شایان ذکر است این گزارش بهتر از انتظار بازار برای کاهش 0.3 درصدی بود اما نتوانست واکنش صعودی پوند را به همراه داشته باشد.

جفت ارز EURUSD هم تمام سه روز گذشته را نزولی بوده و تا بدین لحظه توانسته تا اطراف قیمت 1.0630 کاهش یابد. ضمنا PPI آلمان به طور سالانه از 21.6 درصد در دسامبر به 17.8 درصد در ژانویه کاهش یافت در حالی که انتظار بازار 16.4 درصد بود.

جفت ارز USDJPY نیز در حال ادامه دادن به رالی افزایشی خود است. اگر همین الان چارت دلار به ین را باز کنید مشاهده خواهید کرد که قیمت تا نزدیک سطح مهم مقاومت و روانی 135 بالا رفته است.

در انتها باید بگوییم که قیمت اونس جهانی طلا نیز در حال سقوط تا اطراف 1820 است. از نقطه نظر تکنیکالی طلا موفق شده سطح مهم 38.2 درصد فیبوناچی آخرین موج صعودی خود در تایم روزانه را بشکند.