دلار تا کجا خواهد ریخت؟ (خبرهای فارکس پنجشنبه 29 دی)
اخبار فارکس

دلار تا کجا خواهد ریخت؟ (خبرهای فارکس پنجشنبه 29 دی)

امروز پنجشنبه 19 ژانویه 2023 است و قرار است یکبار دیگر کارشناسان بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید شما عزیزان را از آخرین خبرهای درون مارکت آگاه کنند.

همینطور که مشاهده می کنید دلار ایالات متحده امریکا در تلاش برای نجات خود به دلیل ریزش ها و ضعف های اخیر خود است.

دیروز دلار امریکا برای اولین بار از 31 مه 2022 تا اطراف قیمت 101.50 سقوط کرد. دلیل این مساله کاهش بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری و فضای گریز از ریسک مارکت بود.

امروز هم تا بدین لحظه جریان معاملات دارایی های ریسکی کنار رفته و بازار سهام آسیا هم دنباله رو استاک مارکت نیویورک شده است.

دیروز تمام شاخص ‌های اصلی ایالات متحده بیش از 1% از سودهای خود را به دلیل نگرانی نسبت به وقوع یک رکود بالقوه در پی گزارشات ناامید کننده دیروز هزینه های مصرف کننده و داده های صنعتی امریکا از دست دادند.

بازتاب این خبرها و ترس های معامله گران بلافاصله درون مارکت اوراق قرضه رخنه کرد و نرخ بازده اوراق قرضه را پایین کشید.

این موضوع هم از تصمیمات دیروز بانک مرکزی ژاپن برای بدون تغییر نگه داشتن نرخ های بهره بانکی خود و تصمیمات اخیر فدرال رزرو امریکا نشات می گیرد.

در زمان نگارش این خبر بازده اوراق قرضه دو ساله خزانه داری ایالات متحده در پایین ترین سطح خود از اکتبر 2022 یعنی نزدیک به 4.0٪ معامله می شود. این مساله در حالی است که معاملات آتی S&P 500 ایالات متحده تا الان 0.12٪ در ضرر است.

در همین حین شاخص دلار امریکا هم بعد از سقوط به پایین ترین میزان خود در 7 ماه گذشته در حال حاضر اطراف قیمت 102.30 معامله می شود.

اگرچه بازارها به قیمت گذاری 25 واحدی (bps) خود درباره نرخ های بهره فدرال رزرو در دو ماه آینده ادامه می دهند ولی نظرات مختلط فدرال رزرو نیز بازارها را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

در اوایل ساعات کاری سشن آسیا رئیس فدرال رزرو فیلادلفیا، پاتریک هارکر گفت من برای آهسته تر کردن سرعت افزایش نرخ های بهره آماده هستم.

لوری لوگان، رئیس فدرال رزرو دالاس نیز از یک افزایش نرخ بهره 25 واحدی در آینده حمایت کرد.

وضعیت بازار ارز و طلا

امروز و تا بدین لحظه در سراسر بازار فارکس ین ژاپن قوی تر ین و دلار استرالیا ضعیف ترین ارز موجود می باشد.

جفت ارز USDJPY در سشن معاملاتی آسیا به زیر سطح مهم روانی 128 ریزش کرد ولی در این لحظه اطراف قیمت 128.24 در حال معامله شدن است.

جفت ارز پر طرفدار EURUSD که دیروز تا اطراف سطح مهم روانی 1.09 پرواز کرد امروز و در این لحظه در قیمت 1.0815 در حال معامله شدن است. سرمایه گذاران منتظر سخنرانی رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد هستند.

هر دو جفت ارزهای AUDUSD و NZDUSD به دلیل مسائل فاندامنتالی دچار آسیب و متزلزل شده اند.

داده‌های اشتغال استرالیا ناامید کننده بود به طوری که تعداد استرالیایی ‌های شاغل در ماه دسامبر 14.6 هزار نفر بودند. این ارقام در دوره های قبلی به ترتیب 22.5  و 64 هزار نفر بودند.

نرخ بیکاری استرالیا در دسامبر به 3.5% افزایش یافت در حالیکه پیش بینی مارکت 3.4% بود. ضمنا نرخ مشارکت از 66.8 به 66.6% کاهش یافت.

داده های مشاغل ناامید کننده استرالیا روی افزایش نرخ های بهره بانک مرکزی این کشور تاثیر گذاشت و این جفت ارز را تا اطراف قیمت 0.69 نزدیک کرد.

در همین حال پس از اینکه نخست وزیر نیویزلند، جاسیندا آردرن اعلام کرد که در 7 فوریه درست پیش از انتخابات سراسری 14 اکتبر از مقام رهبری کناره ‌گیری می ‌کند، جفت ارز NZD/USD به سمت قیمت 0.6400 سقوط کرد.

جفت ارز USD/CAD نیز در بحبوحه کاهش ارزش دلار آمریکا و کاهش قیمت نفت وست تگزاس اطراف قیمت 1.3500 ثابت باقی مانده است. نفت آمریکا در بحبوحه خطرات رکود تا کنون با 1.25 درصد کاهش به 78.53 دلار رسیده است.

جفت ارز GBPUSD نیز به دلیل فضای گریز از ریسک موجود در مارکت از بالاترین قیمت خود در 5 هفته گذشته ریزش کرده و کمی پایین تر از قیمت1.2350 در حال معامله شدن است.

در انتها قیمت اونس جهانی طلا نیز به دلیل ریزش های اخیر بازده اوراق قرضه بالای سطح مهم روانی 1900 در حال معامله شدن است.