آسیب‌پذیری قیمت طلا به دنبال جلسه کمیته FOMC و نزدیک‌شدن RSI به حد بیش‌فروش
اخبار فارکس

آسیب‌پذیری قیمت طلا به دنبال جلسه کمیته FOMC و نزدیک‌شدن RSI به حد بیش‌فروش

نکات کلیدی قیمت طلا

قیمت طلا همراه با بروزرسانی چشم‌انداز اقتصادی بانک فدرال آمریکا از اقتصاد آن کشور، به نقطه پست ماهانه تازه‌ای رسید. تغییرات آینده شاخص قدرت نسبی (RSI) ممکن است حاکی از سرعت گرفتن مومنتوم خرسی باشد، در حالی که این شاخص به منطقه بیش‌فروش نزدیک می‌شود.

 

قیمت طلا به نظر قصد آزمودن نقطه پست ماه مه (۱۷۶۶ دلار) را دارد، چون پیشبینی‌های تازه مقامات بانک فدرال حاکی از افزایش بازده اوراق قرضه آمریکا است و به نظر می‌رسد که الگوی کف دوگانه (double bottom) که آنرا قبل‌تر در امسال شاهد بودیم مسیر خود را طی کرده است، در حالی که برای اولین بار از ماه آوریل، قیمت شمش پایین‌تر از میانگین متحرک (SMA) ۵۰ روزه یعنی ۱۸۳۱ دلار معامله می‌شود.

 

 

تعدیل افزایشی نرخ بهره بانک فدرال حاکی از این است که کمیته FOMC نسبت به آنچه پیشبینی می‌شد، زودتر رویکرد خود را تغییر خواهد داد. در این راستا، اکنون بانک مرکزی دو افزایش نرخ در سال ۲۰۲۳ را پیشبینی کرده است و تعداد بیشتری از مقامات بانک فدرال ممکن است در ماه‌های آتی تدریجا لحن خود را تغییر دهند، در حالی که برای اقتصاد آمریکا رشد ۷ درصد در ۲۰۲۱ پیشبینی شده است.

به دنبال آن، کمیته FOMC ممکن است تدوین یک استراتژی خروجی را به بحث بگذارد چون «تولید ناخالص داخلی (GDP) واقعی امسال به نظر در مسیر سریع‌ترین رشد چند دهه اخیر» قرار دارد. ولی به نظر می‌رسد که رئیس بانک، جروم پاول هنوز روند تورم‌پذیری را برای آینده پیشبینی می‌کند و بانک مرکزی هشدار می‌دهد که «بهبود اقتصادی هنوز ناتمام است و ریسک‌های چشم‌انداز اقتصادی هنوز در جای خود باقی هستند.»

در طول کنفرانس خبری، آقای پاول تاکید کرد که «از پیشرفت کافی هنوز دور هستیم» و بازار اشتغال هنوز پایین‌تر از سطوح دوران پیش از پاندمی قرار دارد. رئیس بانک مرکزی قول داده که «پیش از هر گونه تصمیم‌گیری درباره تغییر سیاست خریدهای بانک، آن را اعلام کند» و کمیته FOMC اقدامات خود در مسیر «افزایش موجودی اوراق خزانه‌داری به میزان حداقل ۸۰ میلیارد دلار در ماه و دارایی‌های سازمانی با پشتوانه وثیقه به میزان حداقل ۵۰ میلیارد دلار در ماه را ادامه دهد.»

علیرغم رویکرد «ببینیم چه می‌شود» به سیاست پولی، انتظار تغییر در سیاست بانک فدرال ممکن است بازدهی اوراق قرضه آمریکا را شناور نگه دارد. برای اولین بار از ماه آوریل، قیمت طلا ممکن است به دنبال تشکیل الگوی کف دوگانه (double bottom) پیشروی خود را واگذار نماید، چون اکنون پایینتر از میانگین متحرک (SMA) ۵۰ روزه در سطح ۱۸۳۱ دلار معامله می‌شود.

با این اوصاف، تغییرات RSI ممکن است حاکی از تقویت مومنتوم خرسی با نزدیک شدن شاخص به منطقه بیش‌فروش باشند. اگر نوسانگر زیر ۳۰ برسد، احتمالا قیمت طلا نیز همانطور که قبلا در امسال دیدیم، کاهش خواهد یافت.

 

نمودار روزانه طلا

 

به یاد داشته باشید که در ماه مارس وقتی طلا نتوانست از نقطه پست ماه ژوئن ۲۰۲۰ در ۱۶۷۱ دلار پایینتر برود، الگوی کف دوگانه (double bottom) در نمودار تشکیل شد. الگوی معکوس‌شدگی کلیدی قیمت این فلز را  برای اولین بار از ماه فوریه به بالای میانگین ۲۰۰ روزه (۱۸۳۷ دلار) بالا برد.

در عین حال، شاخص RSI برای اولین بار از جولای ۲۰۲۰ به منطقه بیش‌خرید رسید و قیمت طلا به نظر در حال به چالش کشیدن نقطه اوج ماه ژانویه (۱۹۵۹ دلار) بود. ولی به نظر می‌رسد که الگوی کف دوگانه (double bottom دیگر طی شده است، چون برای اولین بار از ماه آوریل، اکنون شمش طلا  پایین‌تر از میانگین متحرک ۵۰ روزه (۱۸۳۱ دلار) معامله می‌شود.

تغییرات RSI ممکن است حاکی از این باشد که مومنتوم خرسی با نزدیک شدن به منطقه بیش‌فروش افزایش می‌یابد. با حرکت نوسانگر به زیر ۳۰ احتمالا شاهد کاهش قیمت طلا مانند رفتار ماه مارس خواهیم بود.

مطابق آن، قیمت طلا به نظر در مسیر آزمودن نقطه پست ماه مه (۱۷۶۶ دلار) قرار دارد. این سطح تا حد زیادی با همپوشانی فیبوناچی در بازه نزدیک به ۱۷۴۳ دلار (بسط ۲۳.۶ درصد) تا ۱۷۶۳ دلار (ردگیری ۵۰ درصد) همراستا است. شکستن نقطه پست ماه آوریل (۱۷۰۶ دلار) می‌تواند راه را برای رسیدن به منطقه ۱۶۹۰ دلار (ردگیری ۶۱.۸ درصد) تا ۱۶۹۵ دلار (بسط ۶۱.۸ درصد) هموار کن