نوسان طلا به خاطر جلسه FOMC هفته آینده
اخبار فارکس

نوسان طلا به خاطر جلسه FOMC هفته آینده

هفته ای که گذشت برای طلا، هفته بسیار پر چالش و مشکلی بود و حدود 41 دلار از سودهایش را از دست داد.

معاملات آتی طلا، فعال ترین قرارداد دسامبر 2021 روز دوشنبه با قیمت 1790 دلار شروع به کار کرد و روز جمعه در قیمت 1753.90 دلار ثابت بود و با یک کاهش نسبی به هفته خود پایان داد.

ریزش 41 دلاری قیمت طلا در روز پنجشنبه در نتیجه قوی تر شدن دلار امریکا بود که البته این قوی شدن دلیل کاهش قسمتی از افت قیمت طلا بود.

علت اصلی سقوط پنجشنبه طلا در واقع نتیجه مستقیم گزارش ماهانه اداره فروش و خدمات غذایی ایالات متحده در اوت 2021 بود. تحلیلگران نظرسنجی شده توسط منابع خبری مختلف تخمین زده بودند که این گزارش نشان می دهد که خرده فروشی ها در محدوده 0.8%-  تا 1.8%- کاهش خواهند یافت.

ولی واقعیت چیز دیگری بود و اعدادی که منتشر شدند بسیار بهتر از پیشبینی های اقتصاددانان و تحلیلگران بازار بود. این گزارش نشان داد هزینه های مصرف کننده ماه گذشته 0.7 درصد افزایش یافته بودند و نتیجه آن، فروش 618.7 میلیارد دلار بوده است.

اگر فروش خودرو و کامیون را کنار بگذارید که منجر به افزایش هزینه مصرف کننده تا 1.8% می شود، می توانید نشانه های قوی تری از خرده فروشی های بالا در ماه اوت را مشاهده کنید. در حالی که تقاضا برای خودروها و کامیون ها شدید بود، محدودیت های عرضه، آن را کاهش داد.

با توجه به اینکه فدرال رزرو جلسه کمیته بازار آزاد فدرال خود را روز سه شنبه 21 سپتامبر آغاز می کند، این سوال واقعی مطرح می شود که اعضای فدرال رزرو چگونه داده های اخیر و چشم انداز کلی خود را، نسبت به بهبود اقتصادی تفسیر می کنند و کی قصد دارند تا برنامه خرید ماهانه 120 میلیارد دلار اوراق قرضه خود را کاهش دهند.

داده هایی که قرار است فدرال رزرو به آنها نگاه بیاندازد، داده های متفاوتی هستند. گزارش مشاغل ماه اوت، بسیار ضعیف و بسیار کمتر از انتظارات و پیش بینی های اقتصاددانان بود. انتظارات از گزارش مشاغل وزارت کار ایالات متحده در ماه اوت این بود که 720،000 شغل جدید به بخش  غیر کشاورزی بازار کار ایالات متحده اضافه شود.

ولی گزارش واقعی نشان داد که فقط 235،000 شغل جدید در ماه گذشته اضافه شده است.

از آنجایی که فدرال رزرو اعلام کرده است که حداکثر اشتغال و فشارهای تورمی حدود 2%، هدف نهایی FED در دستور العمل دوگانه آنهاست، هفته آینده در جلسه شورای سیاستگذاری کمیته بازار آزاد فدرال رزرو، این مسئله آنها را با چالش بزرگی مواجه می کند.

هفته ای که گذشت اداره آمار کار، اعداد فعلی خود در مورد تورم یا CPI را (شاخص قیمت مصرف کننده) منتشر کرد. این گزارش نشان می دهد که تورم در ماه اوت بر اساس تعدیل فصلی پس از افزایش 0.5 در ژوئیه، 0.3٪ افزایش یافته است.

این گزارش به وضوح نشان می دهد که فشارهای تورمی به طور قابل توجهی کاهش نیافته است. البته نرخ تورم سالانه از 5.4% به 5.3% کاهش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که فشارهای تورمی بالای 5 درصد از زمان رکود اقتصادی، در بالاترین سطح خود از سال 2009 قرار گرفته است.

نتیجه خالص همه گزارشات ترکیبی تأیید می کند که چشم انداز اقتصادی ایالات متحده همچنان دارای مقدار زیادی بی ثباتی و عدم قطعیت است. البته گزارشات از شیوع مجدد نوع دلتا کووید در ایالات متحده نشان می دهند که آمارهای روزانه در حال کاهش یافتن می باشند. اما هنوز نقاط خطرناکی در ایالات متحده وجود دارد که همچنان با سرعت هشداردهنده ای در حال افزایش است.

اگر این دو گزارش اقتصادی را رو در روی هم بگزاریم، یعنی گزارش ضعیف مشاغل ماه اوت را جلوی گزارش قوی خرده فروشی ماه اوت قرار دهیم، احتمالا فدرال رزرو به این نتیجه خواهد رسید که رشد اقتصادی کماکان در حالت ضعیفی قرار دارد ولی بهرحال اقتصاد در حال بهبود یافتن و بهتر شدن است.

این امر باعث خواهد شد تا اعضای مختلف فدرال رزرو در مورد زمان کاهش خرید دارایی های خود دوباره اختلاف نظر داشته باشند.

رئیس فدرال رزرو پاول، تمایز روشنی بین زمان شروع کاهش و عادی سازی نرخ بهره قائل شد و اعلام کرد که: فدرال رزرو معیارهای متفاوتی برای هر دو مولفه سیاست پولی فوق العاده تسهیل کننده فعلی خود دارد.

به گفته MarketWatch، تقریباً نیمی از 18 مقام ارشد فدرال رزرو از Tapering "زودتر از موعد" حمایت می کنند و نیم دیگر می گویند ما قبل از هرگونه تصمیمی درباره Tapering مایلیم اطلاعات بیشتری، مربوط به بازار کار را ببینیم. آنها بر این باورند باید تقاضای بیشتری در بازار کار وجود داشته باشد تا بتوانند ببینند که اقتصاد ناشی از مشکلات همه گیری در حال قوی تر شدن است.

این مسئله باعث می شود رئیس فدرال رزرو پاول، در یک دوراهی سخت برای جلب رضایت مقامات شاهینی و کبوتری فدرال رزرو قرار گیرد. حتی تحلیلگران بزرگ هم بر سر آنچه که فدرال رزرو هفته آینده در مورد هرگونه رهنمود نسبت به شروع کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه اعلام خواهد کرد، اختلاف نظر دارند.

تنها چیزی که به طور قطع از جلسه هفته آینده فدرال رزرو می دانیم، اعلام داده مربوط به نرخهای تورم سال 2024 برای اولین بار است. بدون تردید، این یکی از مهمترین جلسات FOMC  امسال خواهد بود زیرا به شرکت کنندگان در بازار نگاه واقعی تری نسبت به گذشته خواهد داد.