تحلیل جلسه بانک مرکزی اروپا
اخبار فارکس

تحلیل جلسه بانک مرکزی اروپا

مارکت امروز، منتظر یکی از بزرگترین رویدادهای تاثیرگذار در بازار فارکس می باشد. هرچه باشد، بانک مرکزی اروپا (ECB) یکی از چهار بانک مرکزی قدرتمند جهان است. کارشناسان بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید، قرار است در یک گزارش تحلیلی دیگر، شما را با سناریوهای احتمالی ECB، آشنا کنند.

فورس ماژور – این اصطلاحی است که اخیرا شرکت گازی پروم روسیه از آن به عنوان یک هشدار جدی برای قطع گاز چندین کشور اروپایی، استفاده کرده است. همین دو کلمه روی یورو، این ارز مشترک 19 کشور از 27 کشور اروپایی، سنگینی زیادی می کند.

همین بحران انرژی و چالش غرب با روسیه، باعث افزایش بیشتر تورم در اروپا شد و بالاخره اتحادیه اروپا را وادار کرد تا بعد از 11 سال، اقدام به اولین افزایش نرخ های بهره بکند.

اما سوالی که این روزها ذهن معامله گران را به خود معطوف کرده، این است: این افزایش قرار است چقدر باشد؟! این سوال، تنها یکی از هزاران سوالی است که پاسخ آن، جهت و مسیر ادامه حرکت جفت ارز یورو به دلار را در این رویداد تاریخی مهم، رقم خواهد زد.
کارشناسان و تحلیلگران بخش فارکس دنیای ترید معتقدند که نتیجه نشست بانک مرکزی اروپا، به سه دلیل اشک طرفداران یورو را در خواهد آورد. ولی ابتدا اجازه دهید تا بررسی کنیم که چرا ECB می خواهد نرخ های بهره را بالا ببرد.

تورم، تورم و تورم

بانک مرکزی اروپا به طور رسمی فقط یک هدف را دنبال می کند؛ نرخ تورم را به صورت ثابت در رقم 2 درصد، حفظ کند. ولی انجام این کار، فقط در کلام آسان است چرا که نرخ تورم موجود در منطقه یورو، به 8.6 درصد افزایش یافته است!

چارت تورم اروپا

هزینه انرژی به ویژه گاز، باعث افزایش فشار روی قیمت ها شده است. اگر بخواهیم نرخ خالص تورم، یعنی بدون اقلام نوسانی را مشاهده کنیم، باید بگوییم که خالص تورم در سال منتهی به ژوئن، 3.7 درصد افزایش داشته است.

اما قسمتی از این رقم، به برکت نرخ بیکاری پایین است تا مواردی که باعث ایجاد تورم شده اند.

فراموش نکنید در حالی که نرخ بیکاری در منطقه یورو دو برابر امریکا است، ولی همین رقم 6.8 درصد بیکاری، در تاریخ 23 سال گذشته اروپا، پایین ترین رقم بوده است.

نمودار نرخ بیکاری اروپا

فراهم کردن زمینه برای افزایش نرخ های بهره

تمام موارد مذکور، زمینه افزایش نرخ های بهره در منطقه یورو را بعد از 11 سال، ایجاد نموده است. از آن زمان تا بحال، نرخ های بهره کاهش یافته اند در حدی که نرخ استقراض ECB در دوران به وجود آمدن همه گیری، به 0.5-% درصد کاهش یافت.

در راستای آماده سازی برای افزایش نرخ های بهره، بانک مرکزی اروپا؛ این موسسه مستقر در فرانکفورت آلمان، چاپ یورو را به منظور تقویت اقتصاد، متوقف کرده است.

با این حال، بدون خرید مداوم اوراق قرضه، سرمایه‌گذاران نگران این مساله هستند که حفظ سطوح بالای بدهی، ناپایدار شود. حال، این مشکل به ویژه در ایتالیا که سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو است و همچنین از بی ثباتی سیاسی رنج می برد، حادتر است.

پیرو گفته های بالا، نخست وزیر ایتالیا، ماریو دراگی، رئیس سابق بانک مرکزی اروپا در آستانه استعفا است. این موضوع نیز به نوبه خود، بازارها را نگران کرده است.

حال، رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد، به صراحت اعلام کرده است که قصد دارد در نشست امروز خود، نرخ های بهره را 25 واحد افزایش دهد. ضمنا لاگارد در ادامه گفته که بسته به داده های آتی، هزینه های استقراض را در ماه سپتامبر 50 واحد پایه دیگر، افزایش خواهد داد.

در همین راستا، بد نیست بدانید چند روز پیش یک منبع خبری موثق اعلام کرد که بانک مرکزی اروپا قصد دارد نرخ های بهره را امروز 50 واحد و نه 25 واحد، افزایش دهد. این خبر مهم، باعث تقویت یورو شد و نگرانی جدیدی به نگرانی های قبل، افزود.

مطالعه مقاله تقویم اقتصادی فارکس پیشنهاد میشود.

فاکتورهای مهم پیامد یورو یو اس دی

1- افزایش 25 واحدی یا 50 واحدی؟

در زمان نگارش این تحلیل، بازارها به طور کامل احتمال افزایش 50 واحدی نرخ های بهره را پذیرفته اند. این مساله بدین معنی است که بازگشت از رقم فعلی 0.5- درصد به صفر، باعث قوی تر شدن یورو خواهد شد. این مساله به صورت کامل در مارکت، پیشخور شده است.

اگر فرض را، گفته خود کریستین لاگارد در نظر بگیریم که اعلام کرده بود نرخ ها را 25 واحد افزایش خواهد داد، این مساله باعث سقوط یورو خواهد شد.

2- در ادامه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

سرمایه گذاران پیش بینی کرده اند که بانک مرکزی اروپا در ماه سپتامبر نرخ های بهره را 50 واحد دیگر افزایش خواهد داد و این رقم نیز، بدون تغییر باقی خواهد ماند. حال، اگر به هر دلیلی خانم لاگارد در کنفرانس خبری بعد از اعلام نرخ های بهره این انتظار تریدرها را به یک وعده تبدیل کند، یورو از این گفته لاگارد، بهره مند خواهد شد.

رئیس ECB به احتمال زیاد این وعده را در پاسخ به سوال یک خبرنگار خواهد داد که: درها برای یک افزایش 75 واحدی در ماه سپتامبر، باز است. همین گفته باعث قوی تر شدن یورو می شود.

ولی اگر به هر دلیلی، به خصوص ترس از وصل نشدن خط لوله گاز نورد استریم 1 توسط روسیه، خانم لاگارد از دادن هرگونه وعده ای برای یک افزایش نرخ بهره 75 واحدی دیگر برای ماه سپتامبر طفره رود، یورو با سر زمین خواهد خورد.

وقوع چنین سناریویی، برای اتحادیه اروپا پولی باقی نخواهد گذاشت و باعث فروپاشی برخی از صنایع آلمان، افزایش بیکاری و افزایش فشارهای نزولی بیشتر روی اقتصاد، خواهد شد.

لازم به ذکر است که گازپروم روسیه در حال حاضر قرار است همین امروز جریان خود را از طریق خط لوله نورد استریم به آلمان از سر بگیرد.

اگر قضیه خط لوله‌ روسیه مسکوت بماند، یورو آسیب خواهد دید و وعده افزایش سریع نرخ های بهره، احتمالاً در بین سرمایه‌گذاران شک و تردید ایجاد می‌کند.

فراموش نکنید این مساله، یک ریسک نزولی قابل توجه برای یورو به ارمغان خواهد داشت.

3- نجات ایتالیا، آن هم الان؟

خانم لاگارد در اواسط ماه ژوئن، بانک مرکزی اروپا را برای یک جلسه اضطراری احضار کرد تا در مورد فروش اوراق قرضه ایتالیایی که به آن "تجزیه" گفته می شود، گفتگو کنند.

بانک مرکزی اروپا، مسئول سیاست های پولی در سراسر بلوک ارزی این 19 کشور است و نمی خواهد بازده اوراق قرضه متفاوتی را در کشورهای مختلف اروپا، ببیند. بعد از آن جلسه، خانم لاگارد از ابزاری به نام "ضد تکه تکه شدن" رونمایی کرد.

حال، برخی ها از ECB انتظار دارند در حالی که اوراق آلمان و سایر کشورهایی که از نظر مالی قوی تر هستند را بفروشد، بدهی های بیشتر ایتالیا و سایر کشورهای مشکل دار را خریداری کند.

به صورت تئوری، بانک مرکزی اروپا حتی ممکن است طرح خرید اوراق قرضه خود را در حالی که نرخ‌ ها را افزایش می‌دهد، از سر بگیرد. ولی احتمال وقوع این مساله، کم است.

اگر لاگارد طرحی برای جلوگیری از افزایش هزینه های استقراض دولت های اروپایی ارائه دهد، حتی اگر به معنای چاپ یورو بیشتر و کاهش فنی ارزش پول باشد، به نفع یورو تمام خواهد شد.

ولی اگر خانم لاگارد بگوید چنین طرحی هنوز در دست اجراست و سیاستگذاران شمال اروپا تمایلی به چنین حمایتی ندارند، یورو آسیب خواهد دید و ضعیف تر خواهد شد.

مطالعه مقاله بهترین بروکر فارکس پیشنهاد میشود.

نتیجه گیری

در نظر داشته باشید که جلسه شورای سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا، به شدت دارای اهمیت می باشد. این قضیه حتی بعد از درز خبر افزایش 50 واحدی به جای 25 واحدی نیز، ریسک ریزش یورو را بیشتر کرد.

حال، با توجه به کابوس عدم راه اندازی و وصل مجدد لوله گاز روسیه، بعید به نظر می رسد که مقامات ECB، وعده مقدار خاصی افزایش نرخ بهره برای ماه های بعد، بدهند. این خط لوله، مدت ها است که قطع می باشد!

تنها روزنه امید یورو، تثبیت بازارهای اوراق قرضه و جلوگیری از یک بحران دیگر برای یورو است. در کل کارشناسان دنیای ترید، ریسک نزولی بودن یورو را بیشتر از افزایشی بودن آن می دانند.