برای مقابله با تورم، ECB باید از سیاست انقباضی استفاده کند
اخبار فارکس

برای مقابله با تورم، ECB باید از سیاست انقباضی استفاده کند

ینس ویدمن، سیاستگذار بانک مرکزی اروپا به روزنامه Welt am Sonntag گفت: بانک مرکزی اروپا در صورت نیاز به مقابله با فشارهای تورمی باید از سیاست پولی انقباضی استفاده کند و این امر نباید به خاطر هزینه های تامین مالی کشورهای منطقه یورو کنار گذاشته شود.

کشورهای منطقه یورو وام خود را برای مقابله با همه گیری کرونا افزایش داده اند در صورتی که بانک مرکزی، از سیاست انقباضی خود برای مقابله با فشارهای رو به افزایش قیمت ها استفاده کند، به طور بالقوه آنها را در معرض افزایش هزینه های خدمات بدهی قرار می دهد.

ویدمن (Weidmann)، که نقش او به عنوان رئیس بوندس بانک آلمان (Germany’s Bundesbank) به او اجازه می دهد در شورای مدیریت سیاستگذاری بانک مرکزی اروپا یک صندلی داشته باشد، می گوید:

"بانک مرکزی اروپا برای مراقبت از پرداخت بدهی دولتها آنجا نیست". ویدمن گفت: اگر چشم انداز تورم به طور پایدار افزایش یابد، بانک مرکزی اروپا باید مطابق با هدف ثبات قیمت عمل کند. وی افزود: "ما باید بارها و بارها اعلام کنیم که اگر چشم انداز قیمت نیازمند اتخاذ چنین تصمیمی باشد، از سیاست پولی انقباضی استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: "پس ما نمی توانیم هزینه های تامین مالی ایالت ها را در نظر بگیریم".

بانک مرکزی اروپا پس از جلسه سیاستگذاری 22 ژوئیه خود متعهد شد که نرخ بهره را برای مدت طولانی تری در پایین ترین سطح خود نگه دارد تا تورم کند را افزایش دهد و هشدار داد که نوع سریع ویروس دلتای کووید برای بهبود منطقه یورو خطر ایجاد می کند.

این روزنامه به نقل از ویدمن گفت:

"من نرخ تورم بالاتر را رد نمی کنم". "در هر صورت  من اصرار دارم که خطر تورم بیش از حد بالا را زیر نظر داشته باشم و نه تنها خطر تورم بیش از حد پایین".

اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سریعتر از حد انتظار رشد کرده و از رکود ناشی از همه گیری خارج شده، در حالی که کاهش محدودیت های ویروس کرونا همچنین به تورم در هدف 2 درصدی بانک مرکزی اروپا در ماه ژوئیه کمک کرده و آن را به رقم  2.2 درصد رسانیده است.

هنگامی که بانک مرکزی اروپا تصمیم  بگیرد از سیاست های انقباضی استفاده کند، ویدمن انتظار داشت که بانک مرکزی ابتدا برنامه خرید اوراق قرضه PEPP خود را قبل از کاهش برنامه خرید APP خود متوقف کند.

او می گوید سکانس های ما به این شکل است:

" اول PEPP  را خاتمه می دهیم، سپسAPP  کاهش می یابد و آن وقت ما می توانیم نرخ بهره را افزایش دهیم".

توضیح برخی واژه های اقتصادی

Tight Monetary Policy یا سیاست پولی انقباضی: سیاست پولی تنگ یا انقباضی عملی است که توسط یک بانک مرکزی مانند فدرال رزرو (FED) یا بانک مرکزی اروپا (ECB) برای کاهش سرعت رشد اقتصادی بیش از حد داغ شده، برای محدود کردن هزینه ها در اقتصادی که به نظر می رسد خیلی سریع در حال شتاب گرفتن است یا برای جلوگیری از تورم وقتی که خیلی سریع رشد می کند، انجام می شود. بانک مرکزی با افزایش نرخ بهره کوتاه مدت از طریق تغییرات سیاست به نرخ تخفیف، که به عنوان نرخ وجوه فدرال نیز شناخته می شود، سیاستش یا پولش را منقبض تر می کند. افزایش نرخ بهره هزینه وام ها را افزایش می دهد و از جذابیت آنها می کاهد. سیاست پولی تنگ را می توان از طریق فروش دارایی موجود در ترازنامه بانک مرکزی به بازار از طریق عملیات بازار آزاد (OMO)  نیز اجرا کرد.