کاهش دلار بعد از گزارش ضعیف تورم
اخبار فارکس

کاهش دلار بعد از گزارش ضعیف تورم

به گزارش رسانه فارکس و ارزهای دیجیتال دنیای ترید، به نقل از رویترز، روز گذشته گزارش تورم ایالات متحده منتشر شد. بر خلاف انتظارات، نتایج این گزارش بسیار پایین تر پیش بینی کارشناسان اقتصادی بود. با این حال، دلار امریکا تا کانون در حفظ مجدوده قیمتی اخیر خود در مقابل رقبا، موفق عمل کرده است.

انتشار این گزارش تورم، خط بطلانی بر خیالات واهی معامله گران و کارشناسان اقتصادی کشید. آنها بر این باور بودند که برنامه کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه تا پایان سال اجرا خواهد شد.

ضمنا داده های اقتصادی چین هم روی یوان و دلار استرالیا تاثیرات منفی گذاشت.

روز گذشته شاخص دلار امریکا پس از اصلاحی که به علت انتشار نتایج ضعیف تورم داشت، با اندکی تغییرات در قیمت 92.632 ثابت ماند. شایان ذکر است اصلاح شاخص دلار منجر به افت قیمت سهام ها نیز شده بود.

شاخص دلار امریکا طی هفته گذشته بین قیمتهای 92.3 و 92.9 نوسان داشته است که به نظر می رسد علت این نوسانات صحبتهای برخی از مقامات رسمی بانک فدرال رزرو است. این مقامات به رغم نتایج گزارش مشاغل که ضعیفتر از حد انتظارات کارشناسان بود، اعلام کردند برنامه Tapering تا پایان سال اجرا خواهد شد. گفتنی است طبق گزارش اشتغال، دولت تنها توانسته 235000 شغل ایجاد کند و این رقم بسیار پایین تر از حد انتظارات عمومی بود.

در حالی که افزایش تورم، فشارها را بر روی سیاست گذاران نگه داشته است، داده های دیروز نشان داد، شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده، بدون احتساب اجزای فرار از مواد غذایی و انرژی، تنها 0.1 درصد در ماه گذشته افزایش داشته است.

کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) هفته آینده جلسه سیاست پولی خود را برگزار می کند و سرمایه گذاران برای پی بردن به تصمیم قطعی بانک فدرال در مورد عملیاتی کردن اعلامیه Tapering لحظه شماری می کنند.

کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه به نفع دلار است زیرا نشان می دهد فدرال رزرو یک قدم به سمت سیاست پولی انقباضی اش نزدیک ترشده است. این بدان معناست که بانک مرکزی دارایی های مبتنی بر بدهی کمتری خریداری می کند و به طور موثر تعداد دلارهای در گردش را کاهش می دهد.

رودریگو کاتریل، استراتژیست ارشد ارز در بانک ملی استرالیا، در یادداشتی به یکی از  مشتری های خود می نویسد:

این گزارشهای نرم تر (ضعیف تر)، نگرانی ها را در مورد شتاب قریب الوقوع قیمت ها برطرف می کند و باید هرگونه فشار مستمر بر روی فدرال رزرو را کاهش دهد تا برنامه Tapering خودشان را در ماه سپتامبر، آغاز کنند. اما شروع برنامه Tapering شرط بندی خوبی است که به احتمال زیاد در ماه های نوامبر یا دسامبر، آغاز خواهد شد.

با این وجود، بانک ملی استرالیا پیش بینی می کند که تمرکز رشد جهانی در حال دور شدن از ایالات متحده است و این مسئله باعث خواهد شد یورو تا پایان امسال به رقم 1.23 در مقابل دلار امریکا برسد.

امروز چهارشنبه 24 شهریور 1400 در این لحظه قیمت برابری یورو به دلار 1.1816 می باشد که تقریبا نسبت به جلسه معاملاتی قبل، بدون روند و خنثی است.

فیلیپ لین، اقتصاددان ارشد بانک مرکزی اروپا، امروز در روز جهانی، در وبینار IMFS صحبت خواهد کرد.

دلار امریکا در مقابل ین ژاپن با نزدیک شدن به مرکز محدوده معاملات دو ماه گذشته، اندکی کاهش یافت و به قیمت 109.595 رسید.

و اما نظر بانک مشترک المنافع استرالیا در مورد چشم انداز دلار صعود بیشتر صعودی است. این بانک پیش بینی می کند که افزایش هزینه های اشتغال در ایالات متحده، قیمت مصرف کننده را بالا نگه می دارد.

کارول کنگ، استراتژیست در CBA، در گزارشی می نویسد:

تورم بالاتر نسبت به تارگت فدرال رزرو، بیش از آنچه FOMC انتظار دارد، ثابت خواهد ماند. این بدان معناست که FOMC احتمالاً باید نرخ وجوه خود را بیش از آنچه بازارها در حال حاضر انتظار دارند افزایش دهد، که این مسئله می تواند دلار آمریکا را در مسیر خود حمایت کند.

در همین حال، در پی انتشار داده های چین قیمت یوان و دلار استرالیا دچار افت شدند؛ زیرا این داده ها نشانگر کاهش بیش از حد انتظار رشد فروش کارخانجات و خرده فروشی ها در ماه گذشته بود.

فاکتور دیگری که بر نگرانی های گسترده چین در بازارهای مالی اضافه کرد، یک گزارش رسانه ای است که نشان می دهد توسعه دهندگان املاک China Evergrande Group هفته آینده نمی توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

امروز و تا بدین لحظه، هر دلار امریکا برابر است با 6.4433 ین، که این مسئله تهدید جدی برای یوان چین است.

قیمت دلار استرالیا هم برای اولین بار در بیش از دو هفته گذشته پس از انتشارداده های چین، به قیمت پایین 0.73015 دلار سقوط کرد، اما کمی بعد، بهبود یافت و به قیمت 0.7320 دلار، تغییر یافت.