آیا ویروس کرونا دلتا جلوی حرکت دلار را خواهد گرفت؟
اخبار فارکس

آیا ویروس کرونا دلتا جلوی حرکت دلار را خواهد گرفت؟

دلار آمریکا در هفته های اخیر کمی افت کرده است. آیا کووید دلتا، دلار آمریکا را متوقف خواهد کرد؟

ظهور کووید دلتا، بی ثباتی های جدیدی را به همراه دارد

طی چند هفته گذشته شاهد حرکاتی خنثی از سمت دلار امریکا بوده ایم. استدلال ما برای این امر این است که، روند بی وقفه دلار، نشانه هایی از خستگی را در این ارز نشان می دهد.

آنچه اکنون بر این خستگی افزوده است نشانه هایی است که کووید دلتا، بر داده های ایالات متحده تأثیر گذاشته است. نوع دلتای کووید به سرعت افزایش یافته و از اواخر ژوئن به گونه اصلی غالب در کشور، تبدیل شده است.

با لغو رویدادها، تاخیر در بازگشت ادارات و کاهش اعتماد مصرف کنندگان، نگرانی ها در مورد این نوع بسیار مسری دلتا و اینکه چگونه می تواند بهبود اقتصادی کشور را از مسیر خارج کند، همچنان باقی است.

نتایج مثبت بازار کار نشان از بهبود اقتصادی دارد

در اوایل ماه اوت، شاهد بودیم که حقوق و دستمزد بخش خصوصی ایالات متحده (ADP) ناامید کننده بود و در ماه ژوئیه، 330 هزار نفر افزایش یافت. البته انتظار می رفت که 690،000 شغل ایجاد شود.

حال اگر به این 330،000 نفر فکر کنیم، متوجه می شویم که این رقم بسیار چشمگیر است و ضمنا داده های دیگر نیز هنوز قوی هستند. کافی است رقم خدمات ISM ماه ژوئیه را که از 60.1 به 64.1 افزایش یافته است، را مشاهده کنید - این رکورد بالایی است و توسط بخش "صادرات" و "قیمت پرداخت شده" در نظرسنجی به دست آمده است.

یکی دیگر از نشانه های مثبت بازار هفته گذشته، حقوق و دستمزد بخش غیرکشاورزی ایالات متحده در ماه ژوئیه بود که بهتر از پیشبینی ها و انتظارات منتشر شد. داده های رسمی نشان می دهد که کارفرمایان آمریکایی 943000 شغل ایجاد کرده اند و نرخ بیکاری هم به 5.4٪ کاهش یافته است، که این امر تضادی شدید با برآورد تحلیلگران از 845،000 فرصت شغلی جدید و نرخ بیکاری 5.7، به وجود آورده است.

علاوه بر این، افزایش حقوق و دستمزد بالاترین میزان از اوت 2020 است. با آخرین اخبار بازار همراه باشید.

اظهارات شاهینی فدرال رزرو

اما ما مدام در حال شنیدن این هستیم که "دلتا در حال تبدیل شدن به یک مشکل است" و اندیکاتورهای آینده نگر، نشانه هایی از کند شدن فرایند رشد اقتصاد را نشان می دهند. بیایید نظرات ریچارد کلاریدا، نایب رئیس فدرال رزرو، که از او به عنوان یک شاهین خنثی یاد می شود را بررسی کنیم. وی در اظهارات روز چهارشنبه خود اعلام کرد که:

  • عادی سازی سیاست در سال 2023 کاملاً با چارچوب سیاست جدید مطابقت دارد.
  • شرایط برای افزایش نرخ ها می تواند تا پایان سال 2022 برآورده شود، در حالی که کاهش تدریجی خرید اوراق قرضه ممکن است در اواخر سال جاری میلادی اعلام شود.
  • ایالات متحده در سه ماهه سوم شاهد افزایش مشاغل سالم خواهد بود.
  • او ریسک تورم را صعودی می داند اما تصریح کرد که از دیدگاه مقامات که باور دارند "جهش بیش از حد فعلی موقتی است" حمایت می کنم.
  • او از سقوط بازده اوراق قرضه خزانه داری شگفت زده شده و معتقد است که این نشان دهنده خطرات ویروسی است که در حال افزایش است.

آخرین خط بالا  که ما فکر می کنیم کمی تکان دهنده است، نظریه های او را داغ تر کرده و به نوسانات دلار افزوده است.

ارزهای مقابل دلار آمریکا نوسانی شده اند

جفت ارز EUR/USD از 1.1833 دلار به 1.1902 دلار معامله شد که بالاترین رقم در 3 هفته گذشته بوده است. با این حال، پس از آن کمی عقب نشینی کرد. GBP/USD هم از زمان نگارش این خبر به 1.389 دلار برگشته است اما تا قیمت بالای 1.395 دلار نیز رسید.

USD/JPY هم قبل از ردیابی حرکات اوراق قرضه خزانه داری، که بخواهد به قیمت بالای 109.45 برسد، به کمترین قیمت در 2 ماهه گذشته خود یعنی 108.72 نیز رسیده است.

AUD/USD به قیمت 0.7427 بازگشت. این جفت ارز بعد از گزارش داده های ISM، تا 0.7370 هم ریزش کرد ولی در زمان نگارش این خبر دوباره تا نزدیک رقم  0.7390 بازگشت.