سقوط دلار امریکا (اخبار فارکس پنجشنبه 23 آذر)
اخبار فارکس

سقوط دلار امریکا (اخبار فارکس پنجشنبه 23 آذر)

امروز پنجشنبه 14 دسامبر 2023 است و یکبار دیگر کارشناسان بخش اخبار فارکس وبسایت دنیای ترید قصد دارند تا شما را از آخرین رویدادهای درون مارکت مطلع کنند.

طبق معمول همیشه خبرمان را با دلار امریکا آغاز می کنیم.

اگر همین الان چارت شاخص دلار امریکا را که با نماد DXY در بازار فارکس معروف است باز کنید متوجه سقوط قیمت دلار به پایین ترین میزان خود در 4 ماه گذشته خواهید شد.

دلیل اصلی ریزش دلار امریکا، سقوط نرخ بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری در پی اتخاذ سیاست های کبوتری (منظور طرفدار کاهش نرخ های بهره است) از سمت مقامات بانک مرکزی امریکا است.

همان گونه که در جریان هستید دیشب آخرین نشست رسمی اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو موسوم به FOMC در سال 2023 به منظور تعیین نرخ های بهره بانکی بود.

درست همان طور که پیش بینی شده بود و انتظار می رفت فدرال رزرو امریکا برای سومین جلسه متوالی نرخ های بهره خود را دست نخورده باقی گذاشت و آنها را در همان محدوده 5.25 تا 5.5 درصد حفظ کرد.

فاکتور مهمی که باعث پرواز قیمت طلا شد اظهارات کبوتری (منظور طرفدار کاهش نرخ های بهره است) مقامات فدرال رزرو نسبت به شروع فرایند کاهش نرخ های بهره بود.

سیاستگذاران نه تنها سیگنال پایان سیاست های انقباضی یا همان افزایش نرخ های بهره را دادند بلکه اعلام کردند فدرال رزرو قصد دارد در سال 2024 نرخ های بهره را سه بار یعنی 75 واحد کاهش دهند.

رئیس فدرال رزرو امریکا، جرومی پاول، اعلام کرد که وی و همکارانش در راه رسیدن به تورم 2 درصدی موفق عمل کرده و این کار را بدون وقوع رکود انجام خواهند داد.

همین گفته و تصمیم مقامات فدرال رزرو باعث شده تا نرخ بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه داری از 4.21 درصد تا 3.94 درصد سقوط کند و باعث سقوط ارزش شاخص دلار تا اطراف 102.43 یعنی پایین ترین میزان آن در 4 ماه گذشته شود.

پاول در ادامه اظهارات خود اضافه کرد: همکاران من در حال گفتگو و بررسی زمان شروع کاهش نرخ های بهره هستند و نکته ای که برای ما اهمیت بسیار بالایی دارد این است که در بالا نگه داشتن نرخ های بهره برای طولانی مدت دچار اشتباه نشویم.

در یک خبر جداگانه ساعاتی پیش داده های استرالیا در سشن معاملاتی آسیا نشان داد که تغییر اشتغال در ماه نوامبر مثبت 61.5 هزار نفر بوده که این عدد بسیار بالاتر از انتظار بازار برای 11 هزار نفر می باشد.

علاوه بر این مساله، بانک مرکزی استرالیا (RBA) گزارش داد که انتظارات تورمی مصرف کننده از 4.9 درصد به 4.5 درصد در ماه دسامبر کاهش یافته است.

مهمترین خبرها و رویدادهای امروز فارکس

امروز بانک های مرکزی انگلستان (BoE)، سوئیس (SNB) و اروپا (ECB) قرار است آخرین نشست های خود در سال 2023 را که به منظور تعیین نرخ های بهره است برگزار کنند.

در ضمن رئیس ECB، کریستین لاگارد هم قرار است در بخش پرسش و پاسخ به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

به غیر از این رویداد مهم، ایالات متحده هم قرار است گزارشات درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی و شاخص خرده فروشی خود را منتشر کند.