خبرهای جدید از سوی چین بیت کوین و اتر را در سراشیبی سقوط قرار داد
اخبار ارز دیجیتال

خبرهای جدید از سوی چین بیت کوین و اتر را در سراشیبی سقوط قرار داد

روز جمعه، پس از گسترش رویکرد ضد ارز دیجیتال چین، قیمت اتریوم (ETH) و بیت کوین کاهش یافت.

بانک خلق چین، روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای در وبسایت خود بار دیگر اعلام کرد:

«مؤسسات مالی و اعتباری غیر بانکی مجاز به ارائه خدمات مربوط به ارزهای دیجیتال در فضای مجازی نبوده و تمامی فعالیتهای  مربوط به ارزهای دیجیتال غیرقانونی و ممنوع هستند.»

در پی انتشار این اعلامیه، پیشنهادهای معامله‌گران برای جفت ارز ETH/USD تا 13.30 درصد کاهش یافت و قیمت اتر به 2.735 دلار رسید. قیمت اتر پیش از سقوط تا 3.346 دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت هفتگی به شمار می‌آمد. اما پس از انتشار اعلامیه چین، قیمت این ارز دیجیتال تا 2.651 دلار کاهش یافت.

روز گذشته (پنجشنبه 23 سپتامبر) نیز یک خبر از سوی چین موجب رکود بازار بیت کوین (BTC) شد. روز پنجشنبه چین خطاب به دولت ها اعلام کرد که خود را برای فروپاشی غول املاک اورگرند (Evergrande) آماده کنند. در واکنش به این خبر، بیت کوین با سطح مقاومت قوی بالای 44000 دلار مواجه شد،

نمودار روزانه اتریوم دلار آمریکا- منبع تریدینگ ویوونمودار روزانه اتریوم دلار آمریکا- منبع تریدینگ ویوو

اما در واکنش به خبر امروز، بیت کوین (BTC)، پیشروترین دیجیتال جهان، با افتی معادل 2,651 دلار، از بالاترین سطح هفتگی خود یعنی 47,358 دلار، به 44.707 دلار رسید. این یک افت قیمت 5.92 درصدی است که البته کمتر از افت عظیمی است که اتر با آن مواجه شده است.

در این شرایط به نظر می‌رسد آن دسته از دارایی‌های دیجیتال با سوددهی بلندمدت بهتر نسبت به بیت کوین، دچار دامپ شده‌اند. با اینحال، حتی پس از آخرین کاهش، سود سالانه ETH/USD بیش از 280 درصد بوده است. این در حالیست که بیت کوین سود سالانه‌ای معادل 40 درصد به ثبت رسانده است.

ETH/BTC به پایین ترین سطح چندهفته اخیر رسید

اتر در برابر بیت کوین عملکرد ضعیفی داشت. برای نخستین بار در طول سه هفته اخیر، جفت ارز ETH/BTC به عمق 0.066 BTC سقوط کرد. شایان ذکر است که این جفت ارز در بالاترین سطح سالانه خود، با قیمت 0.079 BTC معامله شده است که این یعنی اکنون اتر نسبت به این سطح، 16 درصد افت قیمت داشته است.

نمودار روزانه اتر بیت کوین- منبع تریدینگ ویوونمودار روزانه اتر بیت کوین- منبع تریدینگ ویوو

با این وجود، نمودارهای اتریوم نشان می‌دهند که به احتمال زیاد، این ارز دیجیتال در جلسات معاملاتی آینده، در مقابل بیت کوین عملکرد قوی‌تری از خود نشان خواهد داد. همانطور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنیم، یک الگوی پرچم صعودی در چارت روزانه ETH/BTC شکل گرفته است. این یک الگوی ادامه دهنده صعودی است و زمانی این الگو در نمودار تشکیل می‌شود که به دنبال یک روند صعودی قوی (FLAGPOLE)، قیمت‌ها در روند نزولی تثبیت می‌شوند.

معمولاً در صورت تشکیل یک الگوی پرچم صعودی، اگر قیمت از خط روند بالایی کانال فراتر رود، هدف گذاری سود به اندازه عرض میله پرچم (Flagpole) خواهد بود. طبق روال الگوی پرچم صعودی، به احتمال زیاد جفت ارز اتر بیت کوین خط روند بالایی را شکسته و به بالاترین سطح قبلی خود در 0.0824 BTC برسد.

دلایل بنیادین صعودی همچنان باقیست

به دلیل رشد بلاکچین اتریوم در بخش نوظهور امور مالی غیرمتمرکز دیفای (DeFi) انتظار می‌رود ارز دیجیتال اختصاصی این شبکه، به طور کلی افزایش یابد. همچنین در ماه آگوست 2021، ارزش کل قفل شده (TVL) در صنعت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (dapp) به 142 بیلیون دلار رسید که از این میزان 68 درصد روی شبکه اتریوم متمرکز بود.

این امر باعث ایجاد تقاضای روز افزون برای توکن‌ اتر می‌شود؛ زیرا این توکن‌ توانایی خاصی در تأمین قراردادهای هوشمند دارد و این قراردادها نیز پشتیبان dapp‌ها هستند. اما از سوی دیگر، عرضه فعال آن در شبکه رو به کاهش است؛ زیرا دارندگان اتر، بیشتر ترجیح می‌دهند توکن خود را در قرارداد هوشمند اثبات سهام اتریوم قفل کنند.

همانطور که در نمودار زیر نمایش داده شده است، ارزش کل سپرده‌گذاری شده در قرارداد هوشمند Ethereum PoS در طی 9 ماه، رشد جهشی داشته و از 11,616 به 7.76 میلیون اتر رسیده است.

نمودار رشد ارزش کل استیک شده در قرارداد هوشمند Ethereum PoS - منبع: CryptoQuant

نمودار رشد ارزش کل استیک شده در قرارداد هوشمند Ethereum PoS - منبع: CryptoQuant

انتظار می رود توکن بیشتری از گردش خارج شود زیرا شبکه اتریوم پس از ارتقاء هارد فورک لندن در تاریخ 5 آگوست، همچنان بخشی از انتشار روزانه 13000 ETH خود را توکن سوزی می‌کند. به گزارش وبسایت واچ دبرن (WatchTheBurn)، از زمان هارد فورک اتریوم، این شبکه 358,616 اتر به ارزش بیش از 1 بیلیون دلار را سوزانده است.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام