تحلیل نشست روسای بانک های مرکزی در بازار فارکس
اخبار فارکس

تحلیل نشست روسای بانک های مرکزی در بازار فارکس

بر اساس اخبار فارکس: همانطور که مطلع هستید، ساعاتی پیش نشست مهم مجمع بانکداران مرکزی در پرتغال بود. در بخش سیاست های پولی امروز، قرار بود روسای سه بانک مرکزی بزرگ جهان؛ یعنی ایالات متحده امریکا، بانک مرکزی اروپا و انگلستان، سخنرانی مهمی داشته باشند.

اگر طرفدار فوتبال باشید، باید تا زمستان برای مسابقات جام جهانی فوتبال، منتظر بمانید. ولی طرفداران معاملات بازار فارکس، همین چند ساعت پیش، تیم مورد علاقه خود، یعنی ایالات متحده امریکا را از نزدیک مشاهده کردند.

سه تن از تاثیرگذارترین افراد مارکت فارکس درکنار هم بودند و هرکدام رتبه بندی واضحی از ارزهای مربوط به منطقه خودشان را، در اختیار معامله گران قرار دادند.

تحلیل و تاثیر سخنان مقامات بانکی روی دلار، پوند و یورو

مرد شماره یک بانک های مرکزی جهان، رئیس فدرال رزرو ایالات متحده، جرومی پاول گفت:

هدف شماره یک ما ثبات قیمت ها است و در حال حاضر اصلا نمی خواهم حتی برای لحظه ای، به انتظارات تورمی فکر کنم. پاول در ادامه گفت: اقتصاد امریکا بسیار مقاوم است و تحمل افزایش نرخ های بهره بالاتر را دارد.

مهمتر از آن آقای پاول به وضوح، کاهش تورم را در اولویت خود قرار داد. قصد پاول، پایین آوردن تورم است و ایشان امیدوار است که بتواند جلوی رشد منفی اقتصاد را بگیرد.

پاول بین "اهداف یا ماموریت دوگانه" فدرال رزرو، یعنی ثبات قیمت و اشتغال کامل، اولی، یعنی ثبات قیمت ها را انتخاب کرده است. فراموش نکنید که جلوگیری از افزایش تورم، یعنی بالا بردن نرخ های بهره که این موضوع یعنی قوی تر شدن دلار ایالات متحده، به عنوان پادشاه سرزمین فارکس.

مطالعه این مقاله پیشنهاد می شود: فدرال رزرو چیست؟ ساختار، وظایف و زمان برگزاری جلسات فدرال رزرو

نفر دومی که در این نشست صحبت کرد، میزبان این جلسه، یعنی رئیس بانک مرکزی اروپا، کریستین لاگارد بود. صحبتهای خانم لاگارد، کمی حول رویکردی متعادل بود.

سخنان لاگارد درست بعد از انتشار رقم تورم اسپانیا که 10 درصد و آلمان که کمتر از انتظارات مارکت یعنی 7.6 درصد بود، پخش شد.

پیامی که از دهان کریستین لاگارد بیرون آمد، اشاره به اقدام بر اساس داده های آتی بانک مرکزی اروپا، یعنی در یک کلام، عدم اطمینان نسبت به آینده وضعیت اقتصاد اروپا بود.

این پیام، توانست پوند انگلستان را شکست دهد ولی در مقابل دلار امریکا، زانو زد.

آخرین سخنران این جلسه، رئیس بانک مرکزی انگلستان (BoE)، اندرو بی لی بود.

اندرو بیلی، با تاکید بر شوک ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی در بریتانیا، پیام غم‌انگیزتری ارسال کرد و گفت که این موضوع در حال حاضر روی زندگی مردم تأثیر زیادی داشته است.

این بدان معناست که بریتانیایی ها پول کمتری در جیب خود دارند و قیمت های بالاتر در حال حاضر برای خنک کردن اقتصاد انگلستان، کار می کنند (گفته مشهوری در بازارهای مالی است که می گوید: چاره قیمت های بالا، خود قیمت های بالا هستند).

در حالی که بی لی گفت که BOE در صورت نیاز در برابر تورم "پرقدرت تر" عمل خواهد کرد، ولی به نظر می رسید که وی تمایلی به اعمال سیاست های شاهینی تر (طرفدار سیاست انقباضی) ندارد.

نتیجه گیری

سوالی که برای خیلی از تریدرها پیش آمده این است که آیا امروز مقامات بانک های مرکزی بزرگ، چیز جدیدی به مارکت ارائه کردند؟ پاسخ خیر است.

ولی آنچه از صحبت های آنان مشخص بود، قدرت دلار، عقب ماندگی یورو و ضعف پوند انگلستان بود.