تحلیل بانک مرکزی انگلستان (پنجشنبه 13 مرداد)
اخبار فارکس

تحلیل بانک مرکزی انگلستان (پنجشنبه 13 مرداد)

طبق اخبار فارکس، امروز پنجشنبه 4 اوت 2022 است و قرار است ساعت 15:30 دقیقه امروز ظهر بانک مرکزی انگلستان (BoE) طبق وعده هایی که از قبل داده، نرخ های بهره بانکی اش را افزایش دهد.

در واقع رئیس بانک مرکزی انگلستان، اندرو بیلی در موقعیت سختی قرار دارد و باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کند و هر تصمیمی که اتخاذ کند، دشواری های خاص خودش را دارد.

BoE تا ساعاتی دیگر باید نرخ های بهره اش را 50 واحد دیگر بالا ببرد و تا همین الان هم برای این کار، مورد انتقادهای شدیدی قرار گرفته است. آیا قرار است تصمیمات بانک مرکزی انگلستان کبوتری (طرفدار سیاست انبساطی) باشد؟ آیا بعد از جلسه امروز پوند با سر به زمین خواهد خورد؟

مطالعه مقاله فارکس فکتوری پیشنهاد میشود.

تیم تحلیلی بخش فارکس دنیای ترید بر این باور است که تصمیمات امروز بیلی، کبوتری خواهد بود و پوند استرلینگ شروع به سقوط خواهد کرد.

BOE در حال حاضر هزینه های استقراض را پنج بار در چرخه فعلی افزایش داده و آنها را به 1.25 درصد رسانده است که بالاترین رقم در دوران پس از بحران مالی است.

حتی همان زمان نیز "بانوی پیر" (لقب بانک مرکزی انگلستان) تمایل به یک افزایش 50 واحدی نداشت ولی این دفعه به دلیل تورم بالا ماجرا متفاوت می باشد.

CPI در ماه ژوئن رکورد 9.4% درصدی ثبت کرد:

چارت تورم انگلستان

همینطور که مشاهده می کنید، CPI انگلستان بالاتر از ایالات متحده (9.1%) و منطقه یورو (8.9%) است. این مساله بیانگر این است که بانک مرکزی برای مهار تقاضا باید نرخ های بهره را بالا ببرد به ویژه اینکه نرخ تورم اصلی (بدون احتساب خوراکی و انرژی ها) 5.8% یعنی مشابه امریکا رسیده است.

نرخ استقراض ایالات متحده الان چیزی بین 2.25 تا 2.50% می باشد.

اگر تقاضای قوی برای همه انواع کالاها و خدمات مطرح باشد، فضا برای افزایش قابل توجه نرخ ها وجود دارد. همانطور که می دانید نرخ های بهره بالاتر به معنی تشویق مردم به پس انداز به جای خرج کردن است ولی این کل ماجرا نیست.

مشکل اینجا است که بخش قابل توجهی از این سرعت بالای افزایش قیمت‌ها ناشی از هزینه‌های انرژی است. درست مشابه همسایگان بریتانیا در اتحادیه اروپا که از عدم اطمینان در مورد عرضه نفت و گاز روسیه رنج می ‌برند.

همانطور که مطلع هستید اخیرا بانک مرکزی اروپا (ECB) نرخ سپرده های خود را از منفی صفر به صفر رساند.

بانک های مرکزی قادر نیستند روی قیمت های سر به فلک کشیده انرژی در سطح جهانی تاثیر بگذارند و بانک مرکزی انگلستان نیز از این مساله مستثنی نیست. آخرین پیش بینی ها حاکی از این بوده که تورم انگلستان در ماه اکتبر به رقم 11% خواهد رسید!

مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود: بهترین بروکر فارکس

نرخ های بهره را با سرعت افزایش دهید و معضل بیکاری را نیز به لیست مشکلات بریتانیا اضافه کنید یا اصلا نرخ ها را با گام های آهسته تری بالا ببرید، ولی با فرض بر اینکه قیمت های انرژی بالا باشند، آیا این موارد کمر تورم را خواهند شکست؟

این چالش حال حاضر رئیس بانک مرکزی انگلستان، اندرو بیلی است و برای وی تبدیل به یک کابوس وحشتناک شده است.

تصمیمات امروز شورای سیاستگذاری بانک مرکزی انگلستان در حالی قرار است گرفته شود که سیاستمداران بریتانیایی آشکارا در حال صحبت درباره نقش کلیدی بانک مرکزی در تعیین سیاست و اختیارات نظارتی پس از مشکلات برگزیت هستند.

به عنوان مثال کاندیدای پیشرو، لیز تراس، تمایل کمتری به حفظ سطح فعلی استقلال BOE دارد.

در مجموع باید گفت که انتخاب های امروز بیلی و همکارانش عملا گزینه های بدی برای وی می باشد و نتایج تصمیمات آنها، باعث ضعیف تر شدن پوند انگلستان خواهد شد.

بررسی سناریوهای احتمالی و واکنش GBPUSD

1- سناریوی پایه: افزایش 50 واحدی

اولین و ابتدایی ترین سناریوی احتمالی، افزایش نرخ های بهره به اندازه 50 واحد برای مبارزه با تورم بالا است. BoE تمایل دارد پوند را قوی نگه دارد و هزینه های وارداتی را کاهش دهد.

جفت ارز پوند به دلار از ابتدای امسال تا حالا چیزی در حدود 1000 پیپ خود را از دست داده است:

نمودار پوند-دلار

فراموش نکنید با فرض بر اینکه این سناریو رقم بخورد، واکنش فوری سرمایه گذاران به الگوی رای دهندگان در بانک مرکزی انگلستان معطوف خواهد شد.

در کمیته سیاست های پولی BoE نه نفر رای دهنده وجود دارد که معمولا برخی از این افراد نیز تمایل به مخالفت با رای اکثریت دارند. حال چنانچه چند نفر از این اعضای دارای حق رای به یک افزایش 75 واحدی رای دهند، پوند انگلستان سریعا در واکنش به این قضیه، افزایش خواهد یافت.

اگر که چند نفر به افزایش 25 واحدی رای دهند، پوند با کله سقوط خواهد کرد.

پس از واکنش تند به تصمیم نرخ های بهره و الگوی رای گیری، احتمالا تمرکزها به سرعت به سمت گزارش سه ماهه شورای سیاست پولی بانک انگلستان (MPR) تغییر خواهد کرد.

چیزی که در این قسمت حائز اهمیت است، پیش بینی BoE نسبت به تورم و رشد اقتصادی  است. اگر قرار باشد افزایش قیمت ها با سرعت جلو برود و پیش بینی ها نسبت به رشد اقتصادی بدون تغییر باقی بماند، پوند انگلستان قوی تر خواهد شد.

ولی اگر BOE یک رکود آشکار را پیش‌بینی کند، حتی اگر قرار باشد تورم به بیش از 11 درصد برسد، به سختی می‌توان شاهد افزایش نرخ ‌های بیشتر در بازارهای پول بود.

ضمنا فراموش نکنید که یکی دیگر از هیجان انگیزترین بخش های نشست امروز بانک مرکزی انگلستان، کنفرانس مطبوعاتی بیلی است مخصوصا اگر بین بخش الگوهای رای گیری و قسمت پیش بینی ها یک هارمونی خاصی مشاهده شود.

به عنوان مثال، اگر لحن رئیس بانک مرکزی مثلا بر اساس یک بازار کار قوی درباره چشم انداز بریتانیا مثبت باشد، پوند استرلینگ قوی تر خواهد شد. البته این مساله از سناریوی ابتدایی ما کمی دور می باشد.

اخیرا بیلی در صحبت های عمومی خود غمگین و نگران بوده و مردم را برای اتفاقات بدتر آماده کرده است. او حتی در ماه فوریه از کارگران خواست تا از درخواست افزایش حقوق خودداری کنند تا بدین وسیله بتواند جلوی افزایش تورم را بگیرد که این مساله خوب پیش نرفت.

ما فکر می کنم که او از اظهار نظرهای بحث برانگیز خودداری کند و حتی تصویری تاریک ترسیم کند یا شاید سعی کند به گونه ای بر مصرف کنندگان تأثیر بگذارد تا هزینه ها را کاهش دهند.

ولی فراموش نکنید که همیشه گزینه دیگری نیز وجود دارد و آن متعجب کردن معامله گران در بخش اعلام نرخ های بهره است.

2- سناریوی افزایش 25 واحدی

بانک مرکزی انگلستان می تواند تحت تاثیر انتقادهای تند اخیر، نرخ های بهره را فقط 25 واحد و نه 50 واحد بالا ببرد. اگر چنین سناریویی رقم بخورد، پوند سریعا سقوط خواهد کرد که بهبود دوباره آن بسیار دشوار خواهد بود.

3- سناریوی 75 واحدی

در انتها و در کمال تعجب، سناریوی آخر ما یک افزایش 75 واحدی خواهد بود. بیلی احتمالا این کار را در راستای هماهنگی با فدرال رزرو انجام خواهد داد. این مساله بلافاصله باعث قوی تر شدن پوند خواهد شد.

نتیجه گیری

قرار است امروز بانک مرکزی انگلستان نرخ های بهره اش را 50 واحد افزایش دهد ولی به احتمال قوی یک مسیر دشوار و تصویری تاریک را ترسیم خواهد کرد. مقامات BoE احتمالا انتظارات را برای ادامه افزایش های بیشتر، کاهش خواهند داد.

این رویداد پیچیده، پیچ و خمهای زیادی در پیش رو دارد اما به احتمال زیاد منجر به اندوه پوند استرلینگ خواهد شد.