تحلیل قیمت بین کوین: ریزش تا کجا پیش خواهد رفت؟
اخبار ارز دیجیتال

تحلیل قیمت بین کوین: ریزش تا کجا پیش خواهد رفت؟

افزایش نگرانی از سقوط قیمت

درحالیکه قیمت بین کوین با سرعت در حال ورود به کانال 30k دلار است، یک دودستگی در مورد آیندۀ قیمت این ارز دیجیتال، میان تحلیلگران شکل گرفته است. به زعم برخی از تحلیلگران، در نهایت قیمت روی 30k دلار ثابت می‌شود، این درحالیست که به اعتقاد برخی دیگر، احتمال کاهش قیمت وجود دارد.

کاهش گستردۀ ارزش بیت کوین و نزدیک شدن آن به مرز 30,000 دلار، واکنش‌های دوگانه‌ای را در مورد آیندۀ این رمزارز محبوب در میان تحلیلگران حوزۀ ارز دیجیتال به وجود آورده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که در آینده، ارزش بیت کوین با دستیابی به یک ثبات نسبی، روند صعودی در پیش خواهد گرفت و حتی تا 40,000 دلار نیز بالا خواهد رفت. در مقابل این پیش‌بینی دستۀ دیگری از تحلیل‌ها نیز، حاکی از آن است که این رمز ارز به علت ریزش تقاضا، به احتمال زیاد، به سیر نزولی خود ادامه خواهد داد.

پانجاج بالانی (Pankaj Balani)، مدیرعامل صرافی مشتقات رمزارزی، با تآکید بر اینکه نباید نگران ریزش ارزش بیت کوین در کوتاه‌مدت بود، افزود: «اعتقاد داریم که در کوتاه‌مدت، کاهش قابل توجهی نخواهیم داشت، زیرا اکنون بیت کوین را در نزدیکی کف بازۀ ارزش تجاری خود (30,000 – 40,000) معامله می‌کنیم.» وی ادامه داد: « با نگاهی به رالی‌های صعودی بازارهای گسترده‌تر در روزهای اخیر و همچنین بورس‌های حوزۀ تکنولوژی آمریکا که در این هفته بی‌وقفه رشد داشته‌اند، محیط کلان در کوتاه‌مدت ضعیف به نظر نمی‌رسد.»

روز دوشنبه، مهم‌ترین شاخص سهام آمریکای شمالی واقع در وال استریت، موسوم به شاخص S&P 500، به میزان 1,4 درصد افزایش یافت. این افزایش نشانگر ریسک سرمایه‌گذاری مجدد در بازارهای سرمایه، پس از شکست جدی در هفته گذشته است. امروز با اظهارات رئیس بانک فدرال، جروم پاول (Jerome Powell‎) که موجب فرونشاندن ترس در بازار شد، سهام آسیا بالاتر معامله شد.

پاول در سخنانی که روز گذشته هنگام ایراد شهادت در کمیتۀ انتخابات مجلس نمایندگان ایالات متحده بیان می‌کرد، بار دیگر، به تکرار دیدگاه خود پرداخت و بر مقطعی بودن افزایش نرخ تورم در روزهای اخیر و تلاش بانک مرکزی برای مهار تورم تأکید کرد. گفتنی است هفتۀ گذشته، ارزش سهام‌ها، بازار کالا و بیت کوین ریزشی جدی را تجربه کرد، این درحالیست که پس از اینکه رئیس فدرال رزرو به طور غیر منتظره‌ای با به کار گیری لحن هاوکیش (hawkish)، از عدم کاهش نرخ بهره به علت ترس از تورم صحبت کرد، دور جدید رالی صعودی نرخ بهره آغاز شد.

پیش‌بینی بالانی برای هفتۀ آتی، یک افزایش قیمت تا مرز  40,000 دلار است. این درحالیست که به اعتقاد شرکت سنگاپوری QC Capital در هفتۀ آتی، قیمت بیت کوین یک نوسان در بازۀ 30,000 الی 40,000 دلار را به خود خواهد دید.

شایان ذکر است که روز دوشنبه، QCP Capital در کانال تلگرامی خود نوشت:

« با توجه به خرده فروشی کوتاه‌مدت، بازار، خود را برای یک سری ریزش‌های مقطعی آماده خواهد کرد. با نگاهی به سابقۀ بازار درمی‌یابیم که هر گاه خرده فروشی در بازار اینگونه کوتاه‌مدت می‌شود، بازار در مقابل روند نزولی، از خود مقاومت نشان می‌دهد و به سختی به آن تن می‌دهد.»

QCP Capital با اشاره بر منفی بودن پیش‌بینی نرخ بودجه در روزهای اخیر، در کانال تلگرامی خود نوشت: « نرخ بودجه (Funding Rate) قراردادهای آتی دائمی (Perpetual Futures) در پلتفرم صرافی‌های اف تی ایکس (FTX) ، دربیت (Deribit) و بیتمکس (BitMEX) ، منفی بوده است.

به اعتقاد این شرکت سنگاپوری، علت اصلی این رشد منفی را باید در جهت‌گیری کوتاه‌مدت خرده فروشان جست:

«اکنون رشد منفی نرخ بودجه، حاکی از آن است که در حال حاضر، بسیاری از معامله‌گران رویکرد خرسی در پیش گرفته یا وضعیتی کوتا مدت اتخاذ کرده‌اند.»

کاهش-قیمت-بیت-کوین-23-ژوئن-2020

گفتنی است که نرخ بودجه یا فاندینگ ریت (Funding Rate) معیاری برای تعدیل قیمت در بازار خرید و فروش اوراق آتی یا فیوچرز (Futures) بیت کوین و رمز ارزها در صرافی‌هایی مانند بایننس است و رفتارهای کوتاه‌مدت و بلند مدت بازیگران خرد دنیای سرمایه، اثر خود را در آنجا نشان می‌دهند.

 در تاریخ فراز و نشیب‌های ارزش بیت کوین در دو سال منتهی به سال 2021، این رمزارز پایین‌ترین قیمت را در پی فاندینگ ریت‌های منفی متوالی، در سه ماهۀ اول 2019 به خود دید، لیکن در سه ماه بعدی با رالی بسیار صعودی، روزهای اوج خود را گذراند. نرخ‌های منفی پس از سقوط بازار در ماه مارس 2020، بار دیگر ظاهر شدند و پایین‌ترین قیمت برای بیت کوین در سه ماهۀ سوم همین سال را رقم زدند.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که شرکت QCP بیشتر گرایش دارد که در مبادلات تجاری خود استراتژی محبوب خفه کردن (strangle) کوتاه‌مدت را در پیش بگیرد. این استراتژی شامل انعقاد قرارداد خرید با قیمت هدف بالاتر از قیمت بازار و قراداد فروش با قیمت هدف پایین‌تر از قیمت بازار است. با در پیش گرفتن گزینه استراتژیک خفه کردن کوتاه‌مدت، در واقع شرکت، خود را با بازار همگام‌سازی می‌کند و با پیش‌بینی نوسانات ارز شامل تثبیت و کاهش قریب‌الوقوع، به سود دست می‌یابد. البته لازم به ذکر است که این استراتژی  تنها در صورت نوسان بالا، سودده خواهد بود.

طبق گزارش شرکت خدمات مالی و صرافی امبرگروپ (Amber Group)، برخی از سرمایه‌گذاران، ارز خود را زیر قیمت 30,000 دلار به فروش رسانده‌اند و این نشانه‌ای است بر اینکه آن‌ها انتظار دارند حمایت کلیدی حفظ شود. بنابراین در این شرایط، گزینه‌های فروش یا راهبردهایی مانند خفه کردن کوتاه‌مدت، پر خطر به نظر می‌رسند و بهتر است این گزینه‌ها را رها و به بنگاه‌های بزرگ و مؤسسات مالی با سرمایه‌های هنگفت واگذار کرد.

اما دستۀ دیگر تحلیل‌گران، نسبت به این موضوع چندان خوشبین نیستند. شرکت استک فاندز (Stack Funds) نیز از این دسته است. به اعتقاد این شرکت عرضه‌کنندۀ ارزهای دیجیتال به آسیا، احتمال سقوط ارز دیجیتال به زیر 30,000 دلار وجود دارد.

استک فاندز در ادامه افزود :

«هنوز هم دیده می‌شود که ورودی متوسطی از سوی دفاتر مشاوره مدیریت سرمایه و اشخاص حقیقی با سرمایه‌های کلان (بالای 30 میلیارد دلار) وارد بازار رمزارز می‌شود. با این حال، مدیر ارشد عملیاتی و عضو هیئت مؤسس شرکت استک فاندز Stack Funds ، متیو دیب (Matthew Dibb) اظهار داشت که:

«از ماه می، تقاضا اندکی کاهش یافته است. با توجه به آخرین تحلیل نوسانات با روش پرایس اکشن (price action)، پیش‌بینی می‌شود که بیت کوین به احتمال زیاد در کوتاه‌مدت، سد 30,000 دلار را شکسته و در عین حال به افزایش تسلط بر ارزش بازار (market-cap) ادامه دهد.»

شرکت‌های خدمات مالی امبر فاندز (Amber Funds) و اوکی اکسچنج (OKEx) نیز کاهش تقاضا را پیش‌بینی می‌کنند. در همین رابطه، یکی از تحلیلگران در حوزۀ مبادلات ارز دیجیتال این شرکت، متیو لام (Matthew Lam) اظهار داشت که :

«هیچ مدرک محکمی مبنی بر اینکه چینی‌ها در حال خریداری بیت کوین dip هستند، وجود ندارد. همانطور که ChaiNext، ابزار شاخص بازار خارج از بورس (OTC) تتر (USDT) نشان می‌دهد، طی آخرین هفته‌های منتهی به ماه ژوئن، شاخص ارزش روی 99 ایستاده بود که نشان دهندۀ تخفیف جزئی در معاملات USDT است.»

امبر فاند نیز طی یک گفتگوی تلگرامی گفت: «شواهد اندکی در مورد کاهش تقاضا وجود دارد. چرا که همواره در هنگام تحلیل، رفتار مردم در نظر گرفته نمی‌شود.»

در صورتی که تقاضا کاهش یابد، احتمال می‌رود که فروشندگان بتوانند با بهره‌گیری از موج منفی اخبار نظارتی که دائماً از سوی چین به جهان مخابره می‌شود، موفق به پایین کشیدن قیمت ارز دیجیتال شوند.

در این خصوص، دیب، مدیر ارشد شرکت استک فاندز خاطر نشان کرد که نمودارها نیز خرسی و نزولی به نظر می‌رسند. نمودار روزانه اندیکاتور MACD ، نموداری که برای اندازه‌گیری قدرت و تغییرات روند در طول زمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هم اکنون به زیر صفر سقوط کرده است؛ امری که نشان‌دهندۀ پایان ادغام و وجود ظرفیت برای آغاز فروش مجدد است.

نمودار-روزانه-بیت-کوین-23-ژوئن-2020

لام، تحلیلگر شرکت اوکی اکسچنج گفت:

« اگر بخواهیم از هر گونه احیای معنادار ارزش این رمزارز صحبت کنیم، لازم است حداقل قیمت آن به 40,000 دلار برسد.»           

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام