ارتباط ریزش بیت کوین با تقویت دلار امریکا
اخبار ارز دیجیتال

ارتباط ریزش بیت کوین با تقویت دلار امریکا

امروز (چهارشنبه 8 سپتامبر)، بیت کوین و معاملات اسپات طلا زیر سطح روانشناختی اصلی خود شناور بودند. یکی از اصلی ترین علت این امر، تقویت دلار آمریکا و در نتیجه افزایش خروج سرمایه ها از بیت کوین و سرازیر شدن آن ها به سمت دلار بود.

نرخ مبادله BTC/USD با 5.27 درصد کاهش، به کمترین میزان روزانه خود یعنی 44,423 دلار رسید اما پس از باز پس گیری سطح حمایت در محدوده 45,000– 46,000 دلار، بخشی از این زیان ها جبران شد. پس از سقوط شدید سه شنبه شب که طی آن، این جفت ارز بیش از 18 درصد کاهش یافته و به 42.830 رسید، ریکاوری و بازگشت به محدوده حمایت، خود یک پیشرفت مهم محسوب می شود.

نمودار یکساعته جفت ارز بیت کوین دلار – منبع تریدینگ ویوو

نمودار یکساعته جفت ارز بیت کوین دلار منبع تریدینگ ویوو

افت تعجب آور بازار طلا، بیت کوین را نیز تحت الشعاع قرار داد. روز سه شنبه، این فلز گرانبها بدترین افت روزانه خود را طی یک ماه تجربه کرد، زیرا نرخ ها در معاملات اسپات طلا دلار (XAU / USD) پس از حرکت روزانه منفی 1.37 درصد، به زیر 1800 دلار کاهش یافت.

نمودار یکساعته طلا دلار – منبع تریدینگ ویوو

نمودار یکساعته طلا دلار منبع تریدینگ ویوو

بین ساعت 10:00 تا 11:00 به وقت جهانی، یک کندل بلند قرمز رنگ بر روی نمودار طلا و بیت کوین ظاهر شد. با اینحال، طلا توانست پس از یک کاهش قابل توجه، خود را در یک روند خنثی (ساید وی) تثبیت کند. بر خلاف بیت کوین که روند نزولی اش همچنان ادامه یافت.

اگر بخواهیم این ریزش یک شبه بیت کوین را آسیب شناسی کنیم، باید بگوییم که این ارز دیجیتال تحت فشار لورج های صد برابری دچار چنین ریزشی شد. داده های سایت Bybt نشان می دهد که در 24 ساعت گذشته، حدود 3.68 میلیارد دلار سرمایه پوزیشن لانگ در بازار آپشن بیت کوین لیکوئید شده و این مقدار از ماه ژوئن، بی سابقه است.

نمودار لیکوئید شدن در 24 گذشته- منبع بای بیت

نمودار لیکوئید شدن در 24 گذشته- منبع بای بیت

افزایش حساب های لیکوئید شده، به طور اتوماتیک باعث افزایش فروش در بازار بیت کوین شد، زیرا معامله گران مجبور شدند دارایی های بیت کوین خود را برای پوشش مارجین کال خود به فروش برسانند.

آیا دلار آمریکا علت اصلی این ریزش است؟

همزمانی کاهش ناگهانی قیمت بیت کوین و طلا با جهش شدید شاخص دلار آمریکا (DXY) توجه ها را به خود جلب کرد. این شاخص که قدرت دلار را در برابر سبدی از ارزهای معتبر ملی اندازه گیری می کند ، روز سه شنبه با 0.41 درصد افزایش به 92.53 دلار رسید و روند صعودی خود را ادامه داد تا به بالاترین سطح روزانه خود در 92.73 دلار رسید.

نمودار شاخص دلار آمریکا – منبع تریدیگ ویوو

نمودار شاخص دلار آمریکا منبع تریدیگ ویوو

این هفته، در آستانه عرضه عمومی اوراق قرضه، شاخص دلار آمریکا از افزایش بازدهی اوراق خزانه داری آمریکا، بهره برد و از پایین ترین سطح یک ماهه خود فاصله گرفت. این عرضه عمومی شامل 58 میلیارد دلار اوراق قرضه سه ساله، 38 میلیارد دلار اوراق قرضه 10 ساله و 24 میلیارد دلار اوراق قرضه 30 ساله است.

بازدهی اوراق بهادار 10 ساله خزانه داری ایالات متحده که پس از انتشار نتایج ضعیف گزارش حقوق و دستمزد روز جمعه در حدود 1.32 درصد بود، روز سه شنبه افزایش یافت و به 1.377 درصد رسید.

نمودار بازده اوراق قرضه 10 ساله دولت آمریکا

نمودار بازده اوراق قرضه 10 ساله دولت آمریکا

چشم انداز مبهم تا زمان فرا رسیدن نشست بانک  فدرال 

افزایش بازدهی اوراق بهادار معمولاً پناهگاه امنی برای سرمایه گذاران در مقابل کاهش چشمگیر بیت کوین و طلا محسوب می شود. اما علیرغم روند صعودی اخیر، بازدهی اوراق بهادار همچنان زیر سطح رقم 5.4 درصد تورم پایه (core inflation) ماه جولای باقی مانده است، بنابراین این پناهگاه های بدون بازده به عنوان گزینه سرمایه گذاری بهتری برای مقابله با افزایش قیمت مصرف کننده محسوب می شوند.

در حال حاضر میزان خرید دارایی بانک فدرال آمریکا، ماهانه 120 میلیارد دلار است، اما این بانک قصد دارد تا پایان امسال تسهیلات خرید دارایی ماهانه خود را کاهش دهد. بنابراین برخی تحلیلگران معتقدند بازدهی اوراق بهادار همچنان بهبود خواهد یافت و دلار نیز به پشتوانه آن بالا می رود.

شاون آزبورن ، استراتژیست ارشد FX در اسکوتی بانک تورنتو در گفتگو با رسانه CNBC اظهار داشت:

« فکر می کنیم بانک فدرال آمریکا، هنوز به احتمال زیاد تا پایان امسال به سمت کاهش حرکت کند، به احتمال زیاد اقتصاد ایالات متحده نسبتاً قوی عمل خواهد کرد، بنابراین به نظر ما احتمال کاهش دلار جزئی است و ضعف جزئی دلار احتمالاً یک فرصت خرید است.»

با این همه، افزایش آمار ابتلا به کرونا نوع دلتا، اندکی چشم انداز بهبود اقتصاد را تیر و تار می کند. این امر می تواند موجب شود بانک فدرال تصمیم بگیرد سیاست گرانقیمت خرید اوراق قرضه خود را حفظ کند و در نتیجه بازدهی اوراق بهادار و دلار را متعادل و یکسان نگه دارد.

بنابراین وضعیت آینده بیت کوین و طلا مبهم به نظر می رسد. انتظار می رود که جلسه کمیته بازار آزاد بانک فدرال که در اواخر ماه جاری میلادی برگزار می شود، زمان بندی مشخصی را برای بهبود اوضاع بیت کوین و طلا مشخص کند.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام