نگرانی جدید برای سرمایه گذاران بیت کوین
اخبار ارز دیجیتال

نگرانی جدید برای سرمایه گذاران بیت کوین

به دلایل مختلفی از جمله تولید اخبار منفی توسط چین و پیام­ های ضد و نقیض تردید و حمایت ایلان ماسک، بیت­ کوین اکنون بیش از یک ماه است که کساد شده و اصطلاحا در حال رنج زدن است. به گفته تحلیلگران جی ­پی مورگان، فاکتور دیگری که ارتباط چندانی با حوزه بنیادی ارزهای دیجیتال ندارد، ممکن است برای یک یا چند ماه آینده روی بیت ­کوین سنگینی کند.

Grayscale، بزرگترین صندوق سرمایه ­گذاری بیت ­کوین، به طور دوره ­ای مقداری از سهم ­های محبوب­ترین صندوق خود، Grayscale Bitcoin Trust را که اکنون 21.9 میلیارد دلار دارایی تحت مدیریت دارد، می ­فروشد. این صندوق مشخص، به صورت عرضه خصوصی سهام کار ­می­ کند، جایی که سرمایه گذاران واجد شرایط می ­توانند سهام را مستقیماً از Grayscale خریداری کنند. پس از شش ماه، آن سرمایه­ گذاران می­ توانند آن سهام را تحت تیکر(نام مخفف تجاری) GBTC در بازارهای عمومی به فروش برسانند.

در ژوئن و ژوئیه، قفل سهام GBTC که در اواخر سال 2020 و اوایل سال 2021 به فروش رسید، پایان می یابد و جی پی مورگان انتظار دارد بسیاری از سرمایه گذاران که شش ماه پیش خرید کرده اند فروش خود را آغاز کنند. در آن زمان، وقتی بیت ­کوین در حال افزایش بود، تقاضای زیادی برای استفاده از خدمات صندوق وجود داشت.

نیکولاس پانیگیرتزوگلو تحلیلگر جی ­پی مورگان اینگونه می نویسد: "به عنوان یک یادآوری برای خوانندگان، ماه­ های دسامبر و ژانویه گذشته بالاترین میزان ورودی ماهانه به GBTC را با به ترتیب 2 میلیارد دلار و 1.7 میلیارد دلار در اختیار داشته ­اند، که تا حدی منعکس کننده وسعت انجام معاملات سودآور GBTC توسط صندوق های سرمایه گذاری و سایر سرمایه گذاران است. با پایان یافتن دوره قفل شش ماهه سهام در ماه ژوئن و ژوئیه، این سرمایه ­گذاران احتمالاً حداقل برخی از سهام GBTC خود را می­ فروشند و فشار خرسی بر قیمت ­های GBTC و به طور کلی ­تر بازار بیت­ کوین مشاهده خواهد شد."

آن­ سرمایه گذاران تنها کسانی نخواهند بود که از بیت­ کوین فرار می کنند. ارزشمندترین ارز رمزنگاری شده در دو ماه گذشته به طور قابل توجهی از بالاترین قیمت خود یعنی 64،800 دلار به 34،300 دلار سقوط کرده است.

Grayscale با ارائه سرویس­ هایی که دارایی­ های دیجیتال محبوب بین سرمایه گذاران نهادی را ردیابی می­ کنند، در اکوسیستم کریپتو جایگاه برجسته ­ای را تصاحب کرده است. این صندوق تنها دارای بیت­ کوین (و فقط بیت کوین) است و مانند صندوق بسته ­ای عمل می ­کند که می­ تواند با تخفیف یا اضافه بها ارزش خالص دارایی موجود را معامله کند. در پنج سال اول آغاز معاملات عمومی بیت ­کوین در سال 2015 سهام عمومی با حق بیمه معامله می ­شد، زیرا این سرویس منحصر ­به­ فرد بود و سرمایه­ گذاران سنتی روش ­های معدودی برای سرمایه­ گذاری داشتند.

در ماه­ های اخیر اما، خرید و فروش های بیت کوین در این صندوق با تخفیف معامله شده است. احتمالاً به این دلیل است که اکنون روش­ های بیشتری برای خرید بیت ­کوین وجود دارد و بنابراین ارزش انحصار صندوق کاهش یافته است. به عنوان مثال سرمایه ­گذاران می ­توانند وجوه قابل معامله در بورس­ های کانادا را که دارای بیت ­کوین است خریداری کنند. همچنین شرکت ­هایی مانند هولدینگ PayPal (مخفف تجاری: PYPL) به مشتریان اجازه می ­دهند تا به راحتی خرید و فروش بیت­ کوین انجام دهند. این صندوق اکنون با تخفیف 9 درصدی معامله می­ کند و این تخفیف در سال جاری تا 20 درصد هم رسیده است.

مایکل سوننشن مدیر عامل Grayscale، در مصاحبه ای گفت که Grayscale از ماه مارس به دلیل عرضه خصوصی سهام خود را متوقف کرده است. چرا سرمایه گذاران وقتی می توانند سهام خود را در بازار آزاد با قیمت کمتری خریداری کنند، آن را به ارزش خالص دارایی خودش خریداری کنند؟ وی همچنین با جی ­پی مورگان در مورد فشار فروش بالقوه با پایان یافتن آخرین فرایند قفل سهام، مخالف است.

وی گفت: "به طور كلی، سرمایه­ گذاران ما با یك افق زمانی میان مدت و بلند مدت به این موضوع نگاه می­ كنند."

سوننشن افزود: "من به طور کلی می ­خواهم بگویم که سرمایه ­گذاران مطمئناً قبل از اینکه به فکر دریافت نقدینگی باشند، به این فکر می ­کنند که قیمت سهام­ شان نسبت به ارزش خالص دارایی یا نسبت به بیت ­کوین کجا قرار می­ گیرد."

صندوق سرمایه­ گذاری بیت ­کوین Grayscale ممکن است تغییرات بیشتری را پیش رو داشته باشد. Grayscale به تازگی برای تبدیل به یک ETF درخواست داده، تحولی که می­ تواند اقبال قابل توجهی را برای این صندوق به همراه داشته باشد اما به معنی از بین رفتن تخفیف ­ها و حق بیمه ­ها خواهد بود.

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام