تمام نگاه ها به گزارش GDP امریکا (اخبار فارکس پنجشنبه 7 اردیبهشت)
اخبار فارکس

تمام نگاه ها به گزارش GDP امریکا (اخبار فارکس پنجشنبه 7 اردیبهشت)

امروز پنجشنبه 27 آوریل 2023 است و قرار است دفتر تحلیل اقتصادی ایالات متحده (BEA) گزارش تولید ناخالص داخلی یا همان GDP سه ماهه اول 2023 را منتشر کند.

تحلیلگران پیش بینی کرده اند این رقم در سه ماهه اول به 2 درصد افزایش پیدا کند. بد نیست بدانید GDP سه ماهه چهارم سال 2022 یعنی گزارش قبلی 2.6 درصد بوده است.

همینطور که مستحضر هستید شاخص دلار امریکا که با نماد DXY معروف است از اوایل ماه مارس تا الان در حال ضعیف تر شدن است. دلیل اصلی این مساله ورشکستگی چند بانک مهم امریکا به دلیل اعمال سیاست های شاهینی (منظور افزایش نرخ های بهره است) فدرال رزرو امریکا است.

حال گزارش تولید ناخالص داخلی سرنخ ‌های تازه ‌ای در مورد وضعیت اقتصاد ایالات متحده در اوایل سال 2023 ارائه می ‌کند و توسط قیمت گذاری که بر اساس چشم انداز سیاست های آتی فدرال رزرو صورت می گیرد روی قیمت دلار تاثیر خواهد گذاشت.

حال تنها نکته ای که برای مارکت، سرمایه گذاران، مقامات فدرال رزرو و غیره مهم است عددی است که قرار است اعلام شود.

اگر همان عدد 2 درصد که توسط کارشناسان اقتصادی پیش بینی شده اعلام شود نشان از رشد آهسته بزرگترین اقتصاد جهان در ماه های بین ژانویه تا مارس است.

شکی نیست که رشد اقتصادی امریکا آهسته شده ولی چیزی که مهم است گام های این رشد است. در واقع عدد 2 درصد نشانگر رشدی بدون ترس از وقوع یک رکود اقتصادی است.

صحبت درباره رکود هنوز زود است اما انتظارات برای کاهش نرخ های بهره در سال 2023 جذابیت بیشتری پیدا کرده است.

در حقیقت ارقام تولید ناخالص داخلی سه ماهه چهارم حاکی از رشد کندتر نسبت به سه ماهه سوم است.

علاوه بر این، مؤلفه شاخص قیمت که با نام مستعار "دفلاتور" شناخته می شود به کاهش قابل توجه فشار قیمت ها اشاره می کند. در حالی که کاهش رشد اقتصادی عموم مردم را نگران می کند ولی برای بازارها خبر خوشایندی است.

در واقع اقتصادی که با سرعت زیاد در حال رشد است باعث می شود فدرال رزرو برای خنک کردن آن با ابزار افزایش نرخ های بهره را وادار به دخالت کند که بسیاری از مردم این مساله را دوست ندارند.

از طرفی دیگر علائم وقوع یک رکود اقتصادی نیز برای کمپانی های بورسی بسیار خطرناک است و باعث ضرر آنها می شود.

در نتیجه چیزی بینابین این دو برای همه خوشایند است ولی چیزی که مهم است این است که این وسط فدرال رزرو چه خواهد کرد؟

انتظار می رود سیاستگذاران بانک مرکزی امریکا در نشست بعدی خود نرخ های بهره را 25 واحد دیگر افزایش دهند.

بازارهای اوراق قرضه هفته ها است که این حرکت را قیمت گذاری کرده اند و مقامات هم از این حرکت عقب نشینی نکرده اند.  در حقیقت رئیس فدرال رزرو، جرومی پاول و همکارانش ترجیح می ‌دهند سیگنال اینگونه حرکات را از قبل بدهند و از کارهای غیر قابل پیش بینی خودداری کنند.

حال سوال میلیون دلاری این است که اگر فدرال رزرو نرخ ها را در نشت ماه می 25 واحد دیگر بالا ببرد نشست های ماه بعدتر چه خواهد شد؟ آیا فدرال رزرو باز هم نرخ ها را افزایش می دهد یا این آخرین افزایش سال 2023 خواهد بود؟

پاسخ این سوال به جلسه ماه می و اظهارات مقامات بانک مرکزی امریکا بستگی دارد.

رویدادهای امروز در بازار فارکس

مارکت امروز به غیر از گزارش مهم GDP امریکا منتظر گزارش درخواست برای بیمه بیکاری هفتگی و فروش خانه های در حال انتظار ایالات متحده است.

در ضمن قرار است کمیسیون اروپا اطلاعات کسب و کار و احساسات مصرف کننده ماه آوریل را نیز منتشر کند.

وضعیت جفت ارزها و طلا

جفت ارز EURUSD که دیروز موفق شد به بالاترین میزان سالانه خود یعنی 1.11 صعود کند در پایان سشن نیویورک نیمی از سودهای خود را از دست داد. این جفت ارز در حال حاضر در قیمت 1.1057 در حال معامله شدن است.

جفت ارز GBPUSD هم که دیروز تا قیمت 1.2515 صعود کرد امروز و در این لحظه پایین سطح مهم روانی 1.25 در حال معامله شدن است.

جفت ارز USDJPY که دیروز تا خود سطح مهم روانی و حمایتی 133 سقوط کرد امروز و تا بدین لحظه اطراف قیمت 133.70 در حال معامله شدن است.

در انتها اونس جهانی طلا نیز که دیروز تا سطح مهم مقاومتی 2010 دلار افزایش یافت در این لحظه اطراف سطح مهم روانی 2000 دلار در حال معامله شدن است.