چرا پس از بروزرسانی آلونزو، کاردانو 10 درصد افت کرد؟
اخبار ارز دیجیتال

چرا پس از بروزرسانی آلونزو، کاردانو 10 درصد افت کرد؟

  • شبکه اصلی آلونزو بامداد امروز به وقت تهران، راه اندازی شد و قراردادهای هوشمند را برای کاردانو به ارمغان آورد.
  • اوایل ماه جاری نسخه آزمایشی آلونزو راه اندازی شد و انتقاداتی را برانگیخت.
  • شرکت اینپوت اوت پوت (Input Output) حامی اصلی انتخاب تکنولوژی هارد فورک برای کاردانو است.

به گزارش رسانه فارکس و اخبار ارز دیجیتال دنیای ترید، شب گذشته، ساعت 21:44 به وقت جهانی (2:15 بامداد به وقت تهران)، کاردانو با اجرای هارد فورک آلونزو، رسماً قراردادهای هوشمند را راه اندازی کرد. اما به دلیل بروز پاره ای از مشکلات در برنامه نویسی آن، چندین برنامه غیر متمرکز راه اندازی خود را به تعویق انداخته اند و آلونزو تنها با «چند قرارداد هوشمند نمایشی» که توسط خالق کاردانو توسعه یافته است، آغاز به کار کرد.

قراردادهای هوشمند، قطعه کدهای رایانه ای هستند که بدون واسطه انسان به صورت خودکار اجرا می شوند. این قراردادها زمینه را برای مبادلات غیر متمرکز و برنامه های وام دهی خودکار فراهم می کنند. هارد فورک آلونزو، کاردانو را در رده بلاکچین های دارای قرارداد هوشمند، اتریوم قرار می دهد. اتریوم از سال 2015 تکنولوژی قرارداد هوشمند را روی بلاکچین خود راه اندازی کرده است.

تعلیق و انتظار برای آلونزو در اوایل ماه جاری، روند صعودی را برای کاردانو به ارمغان آورد. هنگامی که توسعه دهنده کاردانو، مورخ 2 سپتامبر  نسخه آزمایشی آلونزو را راه اندازی کرد، کاردانو به بالاترین سطح خود در قیمت 3.09 دلار رسید، اما چندی نگذشت که قرارداد هوشمند کاردانو در این شبکه آزمایشی با مشکل مواجه شد. مشخص شد که شبکه در انتقال تراکنش های همزمان مشکل دارد. و این امر، یکی از دلایل کاهش قیمت آن تا 2.60 دلار بود.

به گفته آنتونی واسانو، سرمایه گذار اتریوم، اولین برنامه غیر متمرکز ( dApp) کاردانو، یک صرافی چندمنظوره با نام مینسواپ Minswap ، بلافاصله پس از راه اندازی تعطیل شد؛ زیرا به سختی می توانست چندین تراکنش را به طور همزمان پردازش کند و تراکنش همزمان چندین قرارداد، دقیقاً همان چیزی است که شبکه DeFi به آن نیاز دارد.

IOHK در پاسخ واسانو توئیت کرد که این انتقادات «حدس و گمانی بیش نیست (...) بعلاوه شیوه ای که کاردانو درباره معاملات نهایی نشده در پیش گرفته، «امنیت بیشتر» و «کارمزد قابل پیش بینی» را به همراه دارد.

چارلز هاسکینسون ، بنیانگذار کاردانو و اتریوم مدعی است که آلونزو «عصر جدیدی از کاردانو» را آغاز خواهد کرد. با این وجود، چندین صرافی غیر متمرکز اعلام کرده اند که راه اندازی خود را تا زمان حل کامل و قطعی مشکلات شبکه کاردانو به تعویق می اندازند.

کاردانو، از زمان راه اندازی در سال 2015 ، به شدت بر تحقیقات و آزمایشات فنی دقیق تأکید دارد و معمولاً ارتقاء پروتکل توسط مجموعه ای از دانشگاهیان مورد بررسی قرار می گیرد.

اکنون راه اندازی مشکل دار شبکه می تواند به عنوان گام بزرگی به عقب تلقی شود. روز چهارشنبه در لایو یوتیوب ، هاسکینسون تأیید کرد که در روز اول، «چند قرارداد هوشمند نمایشی» که توسط IOHK ایجاد شده، اجرا می شود.

جای تعجب نیست که کاردانو با ارزش بازار 83 میلیارد دلار ، حرکت رو به جلو داشته باشد. اما ممکن است حداقل چند ماه دیگر طول بکشد تا بتواند به عنوان یکی از رقبای اتریوم مطرح شود.

دو دلیل کاهش قیمت کاردانو با وجود راه اندازی موفق

با وجود راه اندازی موفق هارد فورک آلونزو، امروز قیمت کاردانو (ADA)  همگام با سایر ارزهای دیجیتال کاهش یافت.

نرخ مبادله ADA/USD با کاهش 10.67 درصدی به کمترین میزان خود، 2.30 دلار رسید. می توان برای این افت قیمت دو دلیل عمده برشمرد:

  • سیو سود معامله گران، پس از افزایش 1200 درصدی قیمت این جفت ارز در سال جاری.
  • افت قیمت روزانه همه رمز ارزها، به طوری که ارزهای دیجیتال برتر مانند بیت کوین (BTC) و اتر (ETH) به ترتیب 4 و 6.97 درصد سقوط کردند و نمای کلی بازار قرمز رنگ بود.

عملکرد ده ارز دیجیتال برتر در 24 ساعت گذشتهعملکرد ده ارز دیجیتال برتر در 24 ساعت گذشته

سقوط کاردانو مقارن با راه اندازی قراردادهای هوشمند بود. انتظار می رود با راه اندازی آلونزو بخش پررونق امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای (DeFi) و توکن های غیرمثلی (NFT) نیز راه اندازی شود؛ سابقاً این بخش ها روی پلتفرم اتریوم اجرا می شد و با سرعت پایین و کارمزدهای بالا دست و پنجه نرم می کرد.  در نتیجه ، انتظار برای رونق صعودی گسترده در بازارهای ADA بسیار بالا بود و حتی دولیو ترند (The Value Trend)، تحلیلگر مالی مجله اقتصادی سیکینگ آلفا (Seeking Alpha)، انتظار داشت که در صورت اجرای هارد فورک آلونزو و حل مشکل شبکه اتریوم، توکن بومی کاردانو به 10 دلار نیز برسد.

به طور کلی، این باور به جفت ارز کاردانو دلار آماریکا ADA/USD کمک کرد تا در روزهای شمارش معکوس آلونزو، سودهای خوبی را به دست آورد. در 20 جولای، سقف این جفت ارز 1 دلار بود. در 2 سپتامبر، ارزش آن به بالاترین حد خود، 3.16 دلار رسید که 200 درصد رشد را نشان می داد.

معمولاً به دنبال یک موج قوی صعودی، قیمت در یک کانال خنثی (سایدوی) تثبیت می شود زیرا برخی معامله گران تصمیم به سیو سود می گیرند. در عین حال، سرمایه گذارانی که چشم انداز بلندمدت صعودی دارند، برای ایجاد استراتژی های بلندمدت سرمایه گذاری، دارایی را در کف های قیمت خریداری می کنند. کاردانو نیز  پس از افزایش 200 درصدی قیمت آدا، اکنون در شرایط مشابه قرار دارد، احتمال ادامه روند صعودی نرخ ارز ADA/USD همچنان بالا است.

نمودار روزانه کاردانو دلار امریکا ADA/USD – منبع تریدینگ ویوونمودار روزانه کاردانو دلار امریکا ADA/USD منبع تریدینگ ویوو

تشکیل الگوی مستطیل نشان‌دهنده‌  برابری عرضه و تقاضا با یکدیگر و یک توقف در روند است، معمولاً، این الگو یکپارچه شدن قیمت قبل از ادامه‌ در جهت روند قبلی را نشان می‌دهد.

سناریوهای پیش روی کاردانو

  • شکست در بالای خط روند (2.93 دلار) می تواند ADA/USD را در مسیر دستیابی به 4.50 دلار قرار دهد.
  • برای حفظ جو صعودی، قیمت توکن کاردانو باید بالاتر از میانگین متحرک نمایی 50 روزه، نزدیک به 2.27 دلار حفظ شود. سقوط به زیر سطح حمایت و کف میانگین متحرک نمایی 50 روزه ، خطر ریزش ADA تا خط حمایت اواسط آگوست، 1.92 دلار را در پی دارد.
  • با توجه به سرمایه هایی که اخیراً در حال سرازیری از بخش دیفای به شبکه کاردانو است، به نظر می رسد الان زمان خوبی برای خرید این توکن است.

نمودار روزانه کاردانو دلار امریکا ADA/USD – نمایش تارگت احتمالی کاردانو- منبع تریدینگ ویوو

نمودار روزانه کاردانو دلار امریکا ADA/USD – نمایش تارگت احتمالی کاردانو- منبع تریدینگ ویوو

 

صرافی های ارز دیجیتال

صرافی لینک
صرافی بیت 24 ثبت نام
صرافی تبدیل ثبت نام
صرافی اکسیر ثبت نام
صرافی والکس ثبت نام
صرافی بینگ ایکس ثبت نام
صرافی بیت پین ثبت نام