یه تقویم اقتصادی شلوغ یورو، دلار کانادا و امریکا در کانون توجه
اخبار فارکس

یه تقویم اقتصادی شلوغ یورو، دلار کانادا و امریکا در کانون توجه

امروز در تقویم اقتصادی روز شلوغی پیش رو داریم. داده های اقتصادی از منطقه یورو، کانادا و ایالات متحده امریکا در کانون توجه خواهند بود.

اخبار و وقایع امروز صبح (مارکت آسیا)

امروز در تقویم اقتصادی آغاز شلوغی را داشتیم. دلار نیوزیلند (Kiwi) و ین ژاپن امروز صبح فعال تر بودند و اندکی هم دیرتر دلار استرالیا (Aussie) در کانون توجه قرار گرفت.

درباره دلار نیوزیلند (Kiwi)

امروز صبح برای دلار نیوزیلند، شاخص اعتماد مصرف کننده (Consumer confidence) و اطلاعات مربوط به بخش مسکن (housing sector) مورد توجه واقع شدند.

در ماه ژوئن پروانه های ساختمانی 3.8٪ افزایش یافت و در ماه مه با 40/2٪ معکوس شد. اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند که 1.10٪ کاهش داشته باشد.

با این حال خبر مهم تر اما، کاهش متوسط ​​اعتماد مصرف کننده بود.

در ماه ژوئیه شاخص اطمینان مصرف کننده ANZ از 114.0 به 113.1 کاهش یافت. پیش بینی اقتصاددانان کاهش به 113.0 بود.

طبق نظرسنجی ژوئیه:

  • زمان مناسب برای خرید یک کالای اصلی خانگی با افزایش 2 واحدی به 24+ رسید که یک افزایش تازه در زمان پیک کووید است.
  • احساسات نسبت به امور مالی در یک سال گذشته نیز بهبود یافته است. خالص 23٪ انتظار می رود که در سال آینده با 1 واحد افزایش وضعیت بهتری داشته باشد.
  • این در تضاد با احساس نسبت به شرایط مالی فعلی بود که 6 واحد کاهش یافت و به 8%+ درصد رسید.
  • دیدگاه ها نسبت به چشم انداز اقتصادی نیز متفاوت بود.
  • برداشت در مورد چشم انداز اقتصادی سال آینده با 5 واحد کاهش به 2%- رسید، در حالی که چشم انداز 5 ساله با 2 واحد افزایش به 12%+ رسید.

دلار نیوزیلند با انتشار این ارقام از 0.70039 دلار به 0.70162 دلار رسید. در زمان تهیه این مقاله، دلار نیوزیلند با افزایش 0.01٪ به 0.7011 دلار رسید.

درباره ین ژاپن

بر اساس ارقام اولیه، تولید صنعتی (Industrial production) در ماه ژوئن 6.2 درصد افزایش یافته است و بیشترین افت قیمت 6.5 درصدی را نسبت به ماه مه دارد. اقتصاددانان پیش بینی افزایش 5.1 درصدی را داشتند.

به گفته وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت:

  • صنایعی که به طور عمده در این افزایش سهیم بودند، وسایل نقلیه موتوری، ماشین آلات تولیدی و دستگاه های قطعات الکترونیکی بودند.
  • صنایعی که عمدتاً در کاهش آن نقش داشتند تجهیزات حمل و نقل (بجز وسایل نقلیه موتوری) و سرامیک، سنگ، محصولات سفالی بود.

طبق گفته وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت، شاخص خرده فروشی 3.1٪ افزایش یافت که این رقم از کاهش 0.4٪ درصدی ماه مه، برگشته است. اقتصاددانان پیش بینی کرده بودند که یک ریزش 3.6٪ درصدی داشته باشد.

ین ژاپن با انتشار این ارقام از 109.416 ین به 109.402 ین حرکت کرد. در زمان نوشتن این مقاله، ین ژاپن با افزایش 0.05٪ در برابر دلار آمریکا به109.420ین رسید.

درباره دلار استرالیا (Aussie)

گزارش ارقام مربوط به تورم عمده فروشی و اعتبار بخش خصوصی توجهات زیادی را به خودشان جلب خواهند کرد.

در جبهه تورم پیش بینی می شود که نرخ عمده فروشی سالانه تورم از 0.2٪ به 3.5٪ برسد.

سه ماه به سه ماه (Quarter-on-Quarter) اقتصاددانان پیش بینی کرده اند که به دنبال رشد 0.4 درصدی در سه ماهه اول، شاخص قیمت تولید کننده 2.1٪ افزایش یابد.

در زمان نگارش این مقاله، دلار استرالیا در سطح 0.7396 دلار ثابت بود.

و اما اخبار و وقایع امروز

درباره یورو

امروز در تقویم اقتصادی برای یورو روز به خصوص شلوغی را با گزارشات: ارقام تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه دوم (2nd quarter GDP numbers)، شاخص هزینه مصرف کننده (consumer spending) و نرخ تورم (inflation) خواهیم داشت.

اولین تخمین ارقام تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه دوم کشورهای فرانسه، آلمان و منطقه یورو، اخبار و محرک های کلیدی بازار امروز خواهند بود.

در زمان نوشتن این مقاله، یورو با 0.03٪ افزایش به 1.1891 دلار رسید.

درباره پوند استرلینگ

امروز هم در تقویم اقتصادی برای پوند انگلستان یک روز بسیار آرام دیگری خواهیم داشت و هیچ خبر یا واقعه خاص اقتصادی که بتواند مسیر و جهت پوند انگلستان را تغییر بدهد، نداریم.

این کمبود آمار باعث می شود که پیش بینی های صندوق بین المللی پول که در اوائل هفته برای انگلستان ارائه شده بود، همچنان ادامه داشته باشد.

در زمان نگارش این مقاله، پوند انگلستان با افزایش 0.05 درصدی به 1.3966 دلار رسید.

درباره دلار ایالات متحده امریکا

امروز در تقویم اقتصادی برای دلار امریکا روز شلوغی خواهیم داشت.

ارقام هزینه های شخصی و تورم در ماه ژوئن همراه با ارقام نهایی مصرف کننده برای ماه ژوئیه مورد توجه قرار خواهند گرفت.

به جز هرگونه جلوگیری از تجدیدنظر مشخص در مورد تمایلات اولیه مصرف کننده، انتظار داشته باشید که هزینه های شخصی و تورم کلیدی اخبار مهم و کلیدی امروز باشند.

به دنبال تصمیم سیاست بانک فدرال رزرو (FED) در روز چهارشنبه، هر گونه گفتگوی اعضای کمیته بازار آزاد فدرال رزرو (FOMC) نیز نیاز به نظارت دارد.

روز پنجشنبه، شاخص دلار آمریکا با افت 0.50 درصدی به 91.864 رسید.

درباره دلار کانادا (Loonie)

امروز در تقویم اقتصادی برای دلار کانادا هم روز شلوغی را خواهیم داشت. گزارش تورم عمده فروشی (Wholesale inflation)، RMPI و ارقام تولید ناخالص داخلی (GDP numbers) در کانون توجهات خواهند بود.

با توجه به اینکه در طول هفته اخبار مهمی برای دلار کانادا نداشتیم، انتظار حساسیت دلار کانادا را به گزارشات امروز داشته باشید.

به دور از تقویم اقتصادی، قیمت نفت خام و احساسات ریسک بازار نیز تأثیرگذار خواهد بود.

در زمان نوشتن این مقاله، Loonie با 0.01٪ کاهش به 1.2449 دلار کانادا در برابر دلار آمریکا رسید.

توضیحات برخی داده های اقتصادی امروز به ترتیب از بالا

Building Consents m/m یا Building Permits یا مجوز ساخت مسکن نیوزیلند: این شاخص تغییر در تعداد مصوبات ساختمانهای جدید را اندازه گیری می کند. این یکی از شاخص های اصلی فعالیت های ساختمانی در آینده است زیرا اخذ تأیید دولت از اولین مراحل ساخت یک ساختمان جدید است. ساخت و ساز مهم است زیرا اثر مواج گسترده ای ایجاد می کند به عنوان مثال، برای کارگران ساختمانی شغل ایجاد می شود، پیمانکاران فرعی و بازرسان استخدام می شوند و خدمات ساختمانی مختلف توسط سازنده خریداری می شود. این شاخص به صورت ماهانه و 30 روز بعد از انتهای هر ماه منتشر می شود. عددی که اعلام می شود اگر بهتر از انتظارات باشد برای ارز کشور خوب می باشد.

Prelim Industrial Production m/m یا شاخص تولیدات صنعتی ماهانه ژاپن: این شاخص، تغییر در ارزش تورم تعدیل شده در تولیدات کارخانجات، معادن و موسسات می باشد. 2 نسخه از این شاخص وجود دارد که با فاصله 15 روز منتشر می شود: مقدماتی و اصلاح شده. گزارش نسخه مقدماتی زودترین گزارش است و بنابراین بیشترین تأثیر را دارد. این یک Leading Indicator هست به این معنی که نگاهش به آینده تولید سلامت اقتصادی است. تولید به سرعت در برابر فراز و نشیب های چرخه تجاری واکنش نشان می دهد و با شرایط مصرف کننده مانند سطح اشتغال و درآمد ارتباط دارد. این شاخص به صورت ماهانه و 30 روز بعد از انتهای هر ماه منتشر می شود. عددی که اعلام می شود اگر بهتر از انتظارات باشد برای ارز کشور خوب می باشد.

شاخص قیمت تولید کننده یا PPI سه ماه به سه ماه استرالیا: تغییر در قیمت کالاهای فروخته شده توسط تولیدکنندگان می باشد. عددی که منتشر می شود اگر بهتر از انتظارات باشد برای ارز کشور خوب می باشد. این شاخص به صورت ماهانه و حدودا 20 روز بعد از پایان ماه منتشر می شود. ضمنا این یک شاخص پیش بینی کننده اقتصادی می باشد. وقتی تولیدکنندگان هزینه بیشتری را برای کالاها دریافت می کنند، هزینه های بیشتر معمولاً به مصرف کننده منتقل می شود.

Private Sector Credit m/m یا بخش اعتبارات خصوصی ماهانه استرالیا: این شاخص تغییرات در ارزش کل اعتبارات جدید صادر شده به مصرف کنندگان و مشاغل را اندازه گیری می کند. قرض گرفتن (Borrowing) و هزینه ها، با همدیگر ارتباط مثبتی دارند. زمانیکه مصرف کنندگان و کسب و کارها به وضعیت مالی آینده شان و خرج کردن اطمینان دارند، دنبال گرفتن وام ها و اعتبارات (Credit) می روند. این شاخص به صورت ماهانه در آخرین روز کاری ماه بعد منتشر می شود. عددی که اعلام می شود اگر بهتر از انتظارات باشد برای ارز کشور خوب خواهد بود.

Spanish Flash GDP q/q یا تولید ناخالص داخلی سه ماهه اخیر اسپانیا: این شاخص تغییرات سالانه در ارزش تعدیل شده تورم کلیه کالاها و خدمات تولید شده توسط اقتصاد را ارزیابی می کند. دو نسخه از تولید ناخالص داخلی که با فاصله 20 روز منتشر می شوند، وجود دارد: اخیر (Flash) و نهایی (Final). زودترین گزارش، نسخه اخیر آن است که تمایل به داشتن بیشترین تاثیر را روی بازار دارد و نسخه نهایی آن هم به دلبل اینکه فاقد اهمیت می باشد، منتشر نمی شود. ضمنا این وسیع ترین معیار فعالیت اقتصادی و شاخص اصلی سلامت اقتصاد است. این شاخص به صورت ماهانه و 30 روز بعد از انتهای هر ماه منتشر می شود. عددی که اعلام می شود اگر بهتر از انتظارات باشد برای ارز کشور خوب می باشد.

Raw Materials Purchased by Manufacturers یا RMPI m/m یا شاخص مواد خام خریداری شده توسط تولید کنندگان کانادا: این شاخص تغییرات در قیمت مواد اولیه خام خریداری شده توسط تولید کنندگان را اندازه گیری می کند. این یک اندیکاتور آینده نگر از تورم مصرف کننده است. وقتی تولیدکنندگان هزینه بیشتری را برای کالاها پرداخت می کنند این هزینه های بیشتر، معمولاً به مصرف کننده منتقل می شود. این شاخص به صورت ماهانه و 30 روز بعد از انتهای هر ماه منتشر می شود. عددی که اعلام می شود اگر بهتر از انتظارات باشد برای ارز کشور خوب می باشد.