چشم‌انداز تکنیکال دلار آمریکا (USD) در برابر مقاومت (۸ نوامبر)
اخبار فارکس

چشم‌انداز تکنیکال دلار آمریکا (USD) در برابر مقاومت (۸ نوامبر)

◀️ شاخص دلار آمریکا (DXY) اکنون در سطحی که با کف مارس ۲۰۲۰ برابر است، به مقاومت برخورد کرده‌ است.

◀️  معکوس شدن نمودار در روز جمعه حاکی از مقداری ضعف است.

 

در روزهای اخیر شاخص دلار آمریکا (DXY) به کف و نقطه محوری مارس ۲۰۲۰ برخورد کرد، یعنی چاله‌ای که در ابتدای دوران پاندمی کرونا ایجاد شده بود. به سبب ماهیت روانشناختی کف مذکور، این سطح در آن زمان دارای اهمیت بود. چندین ماه بعد این سطح به پایین شکسته شد و سپس در سپتامبر ۲۰۲۰ نقش مقاومت را ایفا کرد. پس از آن، این سطح به عنوان یک مقاومت کلیدی شناخته شده است.

ماه پیش نیز این سطح مورد آزمایش قرار گرفت و اینبار از جمعه این هفته نیز دوباره این اتفاق در حال رخ دادن است. هنوز باید منتظر ماند و دید که آیا این سطح می‌تواند نقش یک سقف معنادار را ایفا کند یا خیر، اما انتظار می‌رود که پس از این شاهد مقداری ضعف در DXY باشیم که باعث شود این شاخص تا مدتی در حالت تجمیع قیمت (Consolidate) قرار بگیرد.

برای این که بتوان فهمید آیا رفتار کنونی نمودار حاکی از تجمیع قیمت و به دنبال آن شکستن سطح مقاومتی است، باید دید که آیا قیمت روی خط روندی که از کف ماه مه وجود داشته حرکت خواهد کرد یا خیر. تا زمانی که این خط روند پابرجا بماند، می‌توان نتیجه گرفت که نمودار بیشتر و بیشتر در زیر سطح مقاومتی تجمیع خواهد کرد و شانس بیشتری برای شکستن آن خواهد داشت.

با فرض این که پس از این دوران تجمیعی، شاخص DXY بتواند از سطح مقاومتی مذکور عبور کند، سطح مقاومت مهم بعدی را بالاتر از ۹۴.۶۷ و واقع در کف جولای ۲۰۲۰ یعنی ۹۵.۷۱ خواهیم داشت. این حرکت نمودار را می‌توان به معنای تلاقی قیمت با خط روند صعودی که از ژوئن پابرجا مانده است تعبیر کرد.

در مقابل،‌ اگر شاخص رو به پایین برود و سطح حمایتی خط روند را آزمایش کند، برای افرادی که قصد خرید دارند می‌تواند موقعیت خوبی از نظر نسبت ریسک به پاداش باشد. از طرف دیگر، اگر چنین حرکت نزولی خط روند را بشکند بدان معنا نیست که کاملا روندی که از کف ماه مه حاکم بوده را خواهد شکست، اما می‌تواند به معنای نیاز به احتیاط بیشتر برای خریداران و همچنین تقویت موضع فروشندگان باشد.

نمودار روزانه شاخص دلار آمریکا (DXY)

نمودار روزانه شاخص دلار آمریکا (DXY)

مطالعه این بخش پیشنهاد می‌شود: ماشین حساب محاسبه ارزش هر پیپ