نشست FOMC و پیشبینی دلار آمریکا مقابل پوند، یورو، ین، و دلار استرالیا
اخبار فارکس

نشست FOMC و پیشبینی دلار آمریکا مقابل پوند، یورو، ین، و دلار استرالیا

◀️ روز جمعه پس از انتشار آمار تورم PCE آمریکا، شاهد افزایش دلار آمریکا و تشکیل الگوی محاصره گاوی (Bullish engulfing) بودیم. بدین ترتیب این روند می‌تواند در هفته آیده نیز ادامه یابد.

◀️  هفته آینده رویدادهای جلسه کمیته  FOMCو گزارش اشتغال NFP را در تقویم اقتصادی داریم و انتظار می‌رود که بانک فدرال اعلامیه کاهش محرک‌های مالی را صادر کند.

 

وضعیت کلی دلار آمریکا

هفته آینده جلسه FOMC بانک فدرال آمریکا را داریم و سپس گزارش اشتغال NFP منشتر خواهد شد. هر دوی این رویدادها می‌توانند بسیار روی بازارهای مالی و دلار آمریکا اثرگذار باشند.

انتظار می‌رود که در جلسه FOMC بانک فدرال آمریکا اعلامیه کاهش محرک‌های مالی (خرید دارایی‌ها) را صادر کند، ولی سوال بزرگتر درباره بخش‌های دیگر سخنان بانک است، شامل زمانبندی افزایش نرخ بهره که روی تصمیمات بازار تاثیرگذار خواهد بود. در شرایطی که تورم هنوز بالا است (آمار PCE روز جمعه برابر با ۴.۴ درصد بود) عجیب نیست که بازارها دارند به این باور می‌رسند که شاید این افزایش تورم چندان هم گذرا نباشد.

نمودار هفتگی شاخص دلار آمریکا (DXY)

نمودار هفتگی شاخص دلار آمریکا (DXY)

 

پایینتر رفتن یورو/دلار (EUR/USD)

در بخش اعظم هفته گذشته یورو عملکرد مثبتی داشت، اما پس از انتشار آمار تورم حوزه یورو در روز جمعه، جهت نمودار برگشت. جمع آثار اظهارات بانک مرکزی اروپا (ECB) در روز پنجشنبه و آمار تورم در روز جمعه نشان داد که مسیر اقتصاد منطقه یورو و آمریکا دارد از یکدیگر فاصله می‌گیرد و این امر تاثیر خود را در نمودار EUR/USD به شکل کاهش ارزش یورو نشان داد.

با توجه به تشکیل الگوی مثلث نزولی، در بازه زمانی طولانی‌تر هنوز تا حدی پتانسیل ایجاد روند گاوی در نمودار وجود دارد. ولی چنین الگوهایی بیشتر به قیمت ربط دارند تا به زمان و اگر EUR/USD روند نزولی روز جمعه را تا هفته آینده ادامه دهد و از سطح حمایتی ۱.۱۴۴۸ نیز پایینتر برود، الگوی مذکور به سرعت محو خواهد شد.

این هفته یورو ضعف قابل توجهی را در مقابل دلار تجربه کرد و به نظر می‌رسد که به زودی EUR/USD به منطقه حمایتی ۱.۱۵۰۰-۱.۱۴۴۸ برسد. در صورتی که قیمت از این منطقه نیز پایینتر برود، منطقه حمایتی مهم بعدی در اطراف ۱.۱۲۰۰ قرار خواهد داشت.

نمودار هفتگی EUR/USD

نمودار هفتگی EUR/USD

 

تشکیل پرچم گاوی در پوند/دلار (GBP/USD)

GBP/USD می‌توان احتمال اجرای سناریوی تضعیف دلار را مشاهد کرد. در نمودار هفتگی این جفت الگوی پرچم گاوی ظاهر شده است و در سطح مقاومتی ۱.۳۸۳۵ نیز شاهد فشار آوردن قیمت بودیم.

واقعیت این است که ممکن است بریتانیا سریع‌تر از آمریکا دست به افزایش نرخ بهره بانکی بزند، اما با این وجود هنوز دلار آمریکا عملکردی بهتر از پوند دارد. بدین ترتیب و با توجه به تحلیل EUR/USD که در بخش قبل داشتیم، می‌توان حدس زد جفت‌ارزی مانند EUR/GBP احتمالا شاهد حرکت‌های نزولی باشد.

در GBP/USD، باید سطح ۱.۳۸۳۵ آزموده شود تا معلوم شود که آیا روند گاوی می‌تواند شکل بگیرد یا خیر. در نمودار هفتگی این جفت همچنین شاهد تشکیل الگوی ستاره عصر (Evening star) هستیم که راه را برای کاهش قیمت تا سطح ۱.۳۵۷۵ باز می‌کند. اگر نمودار از این سطح حمایتی نیز پایینتتر برود، کف سال ۲۰۲۱ واقع در ۱.۳۴۱۲ روی رادار می‌آید.

نمودار هفتگی GBP/USD

نمودار هفتگی GBP/USD

 

مطالعه این بخش پیشنهاد می‌شود: ماشین حساب فارکس آلپاری

پتانسیل تضعیف دلار آمریکا در دلار استرالیا/دلار آمریکا AUD/USD

اگر قصد دارید با جفتی کار کنید که دلار آمریکا در موضع ضعیف‌تر باشد، جفت AUD/USD می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اخیرا دلار استرالیا عملکرد بسیار قدرتمندی از خود نشان داده و دیروز نیز سقف تازه‌ای در سه‌ماهه اخیر ثبت کرد. این جفت اکنون حول و حوش ۰.۷۵۵۰ معامله می‌شود، ولی باید توجه کرد که تا کنون و حتی پس از قدرت گرفتن دلار آمریکا، جایگاه خود در بالای سطح کلیدی روانی ۰.۷۵۰۰ را حفظ کرده است.

نمودار روزانه AUD/USD

نمودار روزانه AUD/USD

 

تحلیل دلار آمریکا/ین ژاپن (USD/JPY)

با مطرح شدن دوباره سناریوی افزایش نرخ بهره بانکی، جفت USD/JPY دوباره جذابیت خاصی یافته است. در فصل اول سال نیز شاهد شرایط مشابهی بودیم.

فعلا حرکت نمودار تحت تاثیر افزایش نرخ بهره در آمریکا قرار دارد که باعث می‌شود معاملات حملی (Carry trading) قوت بگیرند. همزمان با افزایش نرخ‌ها در آمریکا، به سبب بیشتر شدن اختلاف بین نرخ‌های بهره آمریکا و ژاپن خرید USD/JPY جذاب‌تر مي شود. حال که هفته آینده جلسه FOMC در تقویم اقتصادی است، می‌توان انتظار تداوم این سناریو را داشت.

در نمودار هشت ساعته پایین شاهد تشکیل الگوی مثلث نزولی پس از نزدیکی قیمت به سطح مقاومتی ۱۱۴.۷۴ هستیم. بدین سبب پتانسیل روند گاوی در این جفت دارد تقویت می‌شود. محدوده مقاومتی کنونی که در اطراف ۱۱۴.۰۰ دیده می‌شود حاکی از احتمال شکستن مقاومت و بالا رفتن نمودار تا سطح روانی ۱۱۵.۰۰ و سپس بالاتر از آن است.

نمودار هشت ساعته USD/JPY

نمودار هشت ساعته USD/JPY