حرکت صعودی دلار با افت طلا و نقش بانک فدرال
اخبار فارکس

حرکت صعودی دلار با افت طلا و نقش بانک فدرال

دیلی فارکس:

وضعیت کلی طلا و دلار آمریکا

◀️ شاهد صعود تند بازده اوراق قرضه خزانه آمریکا هستیم. آیا این وضع ادامه خواهد یافت؟

◀️ افت طلا با افزایش قیمت بیت‌کوین همراه است.

◀️ افزایش احتمال بالا بردن نرخ بهره توسط بانک فدرال و منحنی بازده اوراق قرضه از دلار آمریکا حمایت می‌کنند.

اخیرا، درآمدهای شرکتی آمریکا قوی بوده و گزارشات ۸۸ درصد از شرکت‌ها نشان می‌دهد که بهتر از تخمین‌های درآمد و سود خود عمل کرده‌اند. همچنین، شاخص‌های نزدک ۱۰۰ و اس اند پی ۵۰۰ نیز به نقاط اوج رکوردشکن رسیده‌‌اند. البته نگرانی درباره شیوع کرونای دلتا ممکن است منجر به فشار روی شاخص راسل ۲۰۰۰ شده باشد.

در حالی که افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا میزان جذابیت شاخص‌های سهام را کمتر کرده‌است، چندین گروه هستند که وضع خوبی دارند: بانک‌ها، صنایع، و خدمات. حال که در میانه دومین سال بازاری گاوی هستیم (که معمولا دشوارترین شرایط معاملاتی سهام‌ها را شکل می‌دهد)، ممکن است در فصل سوم ۲۰۲۱ شاهد پراکندگی و نوسانات بیشتری در دارایی‌ها باشیم.

در رابطه با بازده اوراق خزانه آمریکا، حرکت نمودار پس از گزارش NFP (حقوق‌بگیران بخش غیرکشاورزی) در ماه جولای منجر به افزایش انتظار افزایش بهره بانکی توسط بانک فدرال شده است.

هفته پیش، احتمال افزایش نرخ به میزان ۶۵ نقطه مبنا در قیمت‌ها لحاظ نشد، و اکنون احتمال افزایش ۹۵ نقطه مبنا در قیمت‌ها لحاظ شده است. بالا رفتن احتمال افزایش نرخ بهره بانکی توسط بانک فدرال آمریکا در کنار نگرانی از شیوع کرونای دلتا باعث شده که دارایی‌های رشدمحور ضربه بخورند. خصوصا قیمت نفت در هفته پیش آسیب دیده است.

در این میان، دلار آمریکا بیشترین سود را از این وضع برده است. از نظر تاریخی، افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا در ترکیب با افزایش احتمال بالا رفتن نرخ بهره بانک فدرال معمولا باعث بهبود شرایط معاملاتی برای USD شده است. همچنین، منحنی بازده اوراق خزانه آمریکا که شبیه به منحنی سال ۱۴-۲۰۱۳ (دوران کاهش محرک‌ها) است این فضا را تقویت می‌کند.

در نهایت، هفته پیش پرسیدیم که: «اگر قیمت طلا نتواند در چنین فضایی صعود کند، چه عاملی می‌تواند این کار را بکند؟» افت تند طلا در این هفته غافلگیرکننده نیست چون نتوانست زمانی که بادهای موافق مهمی وجود داشتند، از آنها بهره بگیرد. همچنین می‌توان گفت که با افزایش ارزش بیت‌کوین و گسترش مقبولیت آن به عنوان نوعی دارایی، تا حدی شاهد کاهش محبوبیت طلا هستیم.

نمودارهای هفته

تحلیل تکنیکال قیمت طلا: نمودار روزانه (مارس ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۱)

تحلیل تکنیکال شاخص دلار آمریکا (DXY): نمودار روزانه (سپتامبر ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۱)

تحلیل تکنیکال EUR/USD: نمودار روزانه (مارس ۲۰۲۰ تا آگوست ۲۰۲۱)