چشم‌انداز دلار آمریکا و نرخ تورم
اخبار فارکس

چشم‌انداز دلار آمریکا و نرخ تورم

نکات کلیدی دلار آمریکا (USD)

◀️ گزارش جدید شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) آمریکا که معیاری برای سنجش تورم است احتمالا روی ارزش دلار آمریکا (USD) اثر خواهد گذاشت. این وضعیت در سایه دوران سکوت رسانه‌ای بانک فدرال و آمادگی آن برای افزایش مقطعی تورم رخ می‌دهد.

پیشبینی بنیادی دلار آمریکا: خنثی

شاخص دلار آمریکا (DXY) با تکرار افتی که پس از گزارش اشتغال NFP نسبتا ضعیف شاهد بود، از محدوده قیمت‌های باز شدن معاملات ماه سپتامبر گذشته و روند نزولی قبلی را ادامه داده است. ولی دلار آمریکا ممکن است در نزدیکی جلسه نرخ‌گذاری کمیته FOMC در ۲۲ سپتامبر، با باد مخالف روبرو شود، با توجه به این که انتظار می‌رود در سپتامبر برای اولین با در امسال، نرخ تورم کاهش یابد.

 

تقویم اقتصادی روزهای آتی آمریکا

تقویم اقتصادی روزهای آتی آمریکا

انتظار می‌رود که شاخص CPI‌ کل آمریکا پس از ثابت ماندن در ۵.۴ درصد برای دو ماه متوالی، به ۵.۳ درصد کاهش یابد. همچنین پیشبینی می‌رود که نرخ تورم هسته نیز در آگوست برای دومین ماه متوالی کاهش یافته باشد. شواهد مبنی بر کاهش تورم ممکن است منجر به واکنش خرسی دلار آمریکا شود، با توجه به این که کمیته FOMC پذیرفته که: «اقتصاد هنوز به هدف اشتغال حداکثری نرسیده است.» از این رو بانک فدرال آمریکا ممکن است سیاست پولی کنونی خود را حفظ کند، با توجه به این که رئیس بانک، جروم پاول اصرار دارد که: «هنوز راه زیادی تا رسیدن به اشتغال حداکثری باقی مانده است.»

اما نشانه‌های ادامه تورم ممکن است در دلار آمریکا واکنش خرسی ایجاد کند، با توجه به این که روی کمیته FOMC فشار می‌آورد تا در عادی‌سازی سیاست پولی تعجیل کند. پس باید منتظر ماند و دید آیا مقامات بانک مرکزی آمریکا تغییرات مهمی در برنامه اقتصادی خود ایجاد می‌کنند یا خیر، با توجه به این که: «برخی شرکت‌کنندگان در جلسه عنوان کردند که افزایش تورم منجر به ریسک‌هایی خواهد شد و نگرانی درباره اختلال در تامین کالا و کمبود نیروی کار ممکن است بیش از انتظارات طول بکشد.»

با این وصف، پیش از جلسه بعدی FOMC رخدادهای اقتصادی جدید آمریکا می‌توانند روی ارزش دلار تاثیر بگذارند. بانک مرکزی  فعلا در رسانه‌ها خبر جدیدی ندارد ولی شکستن محدوده باز شدن معاملات ماهانه باعث می‌شود جا برای پیشروی بیشتر در شاخص DXY باقی باشد. به نظر می‌رسد که این شاخص قبل از رسیدن به نقطه پست آگوست واقع در ۹۱.۸۲، دچار چرخش جهت شده باشد.